In deze interactieve workshop leer je enkele digitale tools doelgericht inzetten in je trainingen zodat die een meerwaarde vormen voor het leerproces. Je ervaart dat digitale tools afwisseling brengen in je activerende werkvormen, zo blijven je trainingen boeiend en speel je gevat in op de verschillende leerstijlen van je deelnemers.

training

Het gebruik van digitale tools in trainingen - Nieuw

Handen uit de mouwen en concreet aan de slag met digitale tools!

Situering

Technologie is onderdeel geworden van het dagelijkse leven.  In deze training leer je de meerwaarde kennen van digitale tools in een leeromgeving.  We stellen kritische vragen rond hoe ze kunnen bijdragen tot efficiënt en coöperatief leren en ontdekken een juiste balans in onze trainingen.  Deze interactieve dag brengt je inzicht in het wat, waarom en hoe van enkele digitale basistools die de impact van je cursus, workshop, training of opleiding kunnen versterken.  Deze opleiding is niet bedoeld voor techneuten of digifreaks, maar wil vooral enkele handvaten aanbieden die je in staat stellen om op zoek te gaan naar de juiste mix van werkvormen, waarbij digitale tools een waardevolle ondersteuning kunnen bieden om het leren nog efficiënter en dieper te maken.

Doelgroep

Beginnende en ervaren trainers, docenten, lesgevers, L&D professioals en HRD medewerkers die digitale tools doelgericht willen leren inzetten in hun trainingen.  Geen specifieke ervaring of voorkennis nodig, wel een open mind.

Wat leer je in deze opleiding?
  • Je kan enkele digitale tools doelgericht inzetten in je trainingen, bvb: Socrates, Kahoot, Explain everything, Google Classroom, PollEverywhere, Liberating Structures, Scrumblr, Lino, Trello, ...
  • Je leert digitale leermiddelen in je training gebruiken, niet als doel op zich, maar omdat zij een meerwaarde hebben voor het leerproces.  Je leert wanneer en hoe je ze kan inzetten.
  • Je ervaart dat digitale tools afwisseling kunnen brengen in je leervormen.  Zo blijven je trainingen boeiend en speel je gevat in op de verschillende leerstijlen van je deelnemers.
  • Je leert hoe je in jouw werkomgeving met enkele activerende digitale oplossingen (ten minste 4) het leereffect kan versterken.
  • Je leert voldoende digitale mogelijkheden gebruiken om voor elk deeldomein in de taxonomie van Bloom (taxonomie van leerdoelstellingen) ten minste 1 digitaal leermiddel inzetbaar te hebben.
Programma

In deze training blijven de trainees, de trainer en het leerproces centraal staan.  De digitale tools die we leren inzetten staan steeds ten dienste van het leerproces.  Je leert als trainer een bewuste keuze maken uit een veelheid aan middelen op basis van de leerdoelstellingen en de meerwaarde voor de leergroep.


Je leert verschillende digitale leervormen kennen en gaat met enkele van die tools concreet aan de slag tijdens de opleidingsdag.  Je gaat naar huis met constructieve feedback over jouw inzet van digitale tools en een gevarieerde schatkist aan (digitale) ideeën en middelen die je op eigen tempo kan integreren en stuk voor stuk kan uitproberen in je eigen trainingsopdrachten.


Volgende onderwerpen komen tevens aan bod:

  • digitale sensitiviteit
  • de meerwaarde van digitale oplossingen
  • user experience en gebruikersgemak
  • user stories maken die aansluiten op jouw realiteit
  • eigenschappen en voordelen van digitale leerplatformen en -producten
  • 'digitaliseren' van de taxonomie van Bloom
  • digitale tools op een didactisch verantwoorde manier inzetten
  • kennis omzetten in praktijk, in een veilige leeromgeving
  • feedback geven en krijgen
Didactische aanpak
  • Het is een (inter)actieve workshop: je gaat zelf aan de slag met een aantal digitale tools.
  • Uitgangspunt is 'leren van en met elkaar'.  Volwassenen leren vanuit hun ervaring.  Dat houdt in dat jouw praktijk steeds begin- en eindpunt is van elk leerproces.  
  • Maximum aantal deelnemers: 10.
Trainers
Michaëla Broeckx
Michaëla Broeckx

Michaëla studeerde aan de Universiteit Gent Arabische filologie en cultuurstudie, want talen openen deuren naar culturen. En die deur leidde meteen naar een eerste werkervaring als professioneel trainer in een Europees team, voor de launch van een telecombedrijf in de golfstaat Oman. Van daaruit is haar pad alleen maar gevarieerder en ruimer geworden, gaande van: instructional design, technisch trainen, HR software implementaties en Agile project management tot het ‘nieuwe werken’ en Agile transformatie. Ondertussen is ze veel jaren en ervaringen rijker, maar blijft cultuur steevast een belangrijke rol spelen in haar leven.  Ze ziet hedendaagse digitale oplossingen als een perfecte manier om leercultuur - en in het bijzonder coöperatief leren - te ondersteunen en te voeden. Als Agile coach moet ze dan ook dagelijks de brug slaan tussen IT en Business, tussen technologie en gebruikers en stelt ze continu verbeteren en levenslang leren als motto voorop.  Ze heeft een uitgebreide ervaring als trainer en facilitator en beoogt vooral om leermomenten zo waardevol mogelijk te maken, door tussentijdse feedbackloops in te bouwen en zo samen wendbare en effectieve leersessies te creëren.

Prijs
  • € 730, exclusief BTW
  • Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

KMO Portefeuille

HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.

 


Opleidingscheques voor werknemers

HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.

 


Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  De subsidie bedraagt 50% van de opleidingskost.  De aanvraag moet binnen de 30 kalenderdagen vanaf de startdatum van de opleiding aangevraagd worden.  Meer informatie vind je hier.  Om van deze subsidie te kunnen genieten heb je van ons volgende documenten nodig: een kopie van de offerte, een kopie van de factuur of het inschrijvingsbewijs, de programmafolder, het CV van de trainer en een lijst van referenties.  Op eenvoudige vraag, sturen we je deze documenten.

Inschrijven
Locatie Data & uren Inschrijven

Domein Martinus
Sniederspad 133
2980 Halle-Zoersel

België

Bekijk een plannetje
19 februari 2019 van 9u tot 17u» Inschrijven

Huis Vanstraelen

Koningin Astridlaan 35

3500 Hasselt

België

Bekijk een plannetje
18 juni 2019 van 9u tot 17u» Inschrijven

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Bekijk een plannetje
15 mei 2020 van 9u tot 17u» Inschrijven
Contactgegevens

Domein Martinus
Sniederspad 133
2980 Halle-Zoersel

België

Contactgegevens

Huis Vanstraelen

Koningin Astridlaan 35

3500 Hasselt

België

Contactgegevens

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in onze cookiebeleid