In deze tweedaagse leren we aan de hand van een Scrum Guide wat de essentie is van Scrum en hoe we dat in een leer-omgeving, in een professionele organisatie (of in de klas) kunnen uitrollen en toepassen. Je bent na de training in staat om een Lerend Scrumnetwerk uit te rollen en om het framework van leren met Scrum te begeleiden.

training

Coöperatief leren: Scrummen in de klas - Nieuw

Samen leren in een lerende organisatie

Situering

Scrum is een framework dat voor het eerst werd beschreven door Takeushi en Nonaka, beide aan Harvard Business school, in The New New Product Development Game (1986) en dat daarna vooral in de IT industrie werd opgepikt in het kader van product delivery.


Sedert de publicatie van het Agile Manifesto (2001) is Scrum helemaal naar de voorgrond gekomen, als een Agile framework bij uitstek.


Omdat Scrum zo dicht staat bij de natuurlijke manier van werken en leren heeft het ondertussen een hele reis afgelegd, tot in alle uithoeken van samen werken en leren. Vandaag is er Scrum in de Klas en EduScrum – en er zijn Zelforganiserende LeerScrums actief in zowel het onderwijs als de professionele wereld.


Leren met Scrum of Scrummen in de Klas  is een extreme vorm van cooperatief leren en sluit naadloos aan bij wat de nieuwe generatie professionals van nature doet en wil.


In deze tweedaagse leren we aan de hand van een - aan het leren aangepaste - Scrum Guide wat de essentie is van Scrum en hoe we dat in een leer-omgeving, in een professionele organisatie (of in de klas) kunnen uitrollen en toepassen. Daarna gaan we met experimenten aan de slag. Op het einde van dag 2 ben je in staat om een Lerend Scrumnetwerk uit te rollen in jouw organisatie en om het framework van leren met Scrum op een professionele manier te begeleiden.

Doelgroep

Je bent onderwijskundige, HR verantwoordelijke, verantwoordelijke voor Learning & Development, training coördinator, trainer, facilitator, Agile coach, Scrum Master

Wat leer je in deze opleiding?
  • Na dit tweedaags traject weet je waarom en hoe je de concepten 'value', 'increments' en 'iterations' in je instructional design kan binnenbrengen.
  • Je weet hoe een SCRUM leercirkel eruitziet en je hebt geoefend met SCRUM rollen en SCRUM 'learning events'.
  • Je hebt een visie ontwikkeld over hoe SCRUM je kan helpen om het leren in je organisatie fijner, korter-op-de-bal, aangenamer en effectiever te maken.
  • Je weet hoe agiliteit de sleutel is tot het overlevings- en ontwikkelingsproces van je organisatie en de mensen die daarin meedenken en meewerken.
Programma

Dag 1

  • Tessellations: speelse ontdekking van het Agile Manifesto
  • SCRUM, structuren en topologieën– verfrissende inleiding tot de wereld van SCRUM
  • Werken met user stories
  • SCRUM, rollen: leerverantwoordelijke, leerfacilitator, student
  • Van backlog to sprint review en retrospective: het SCRUM leerproces


Dag 2

  • Oefeningen: Simulaties van leerscenario’s aan de hand van leerdoelen en leeronderwerpen die door de deelnemers zelf worden aangebracht, vanuit hun eigen professionele noden en achtergrond. We werken tevens met projecties van de aangebrachte leeronderwerpen op de leertaxonomie van Benjamin Bloom – en zoeken aan de hand daarvan voor ieder onderwerp naar de meest effectieve 'learning heartbeat'.
  • Review: technieken retentie en transfer van het geleerde te faciliteren.
  • Retrospectieve: Terugkijken naar het hoe.
Didactische aanpak
  • Theoretische modellen en structuren worden aangebracht aan de hand van scenario’s en simulaties met leeronderwerpen van de deelnemers zelf. Heel veel interactie en heel veel intervisie. De theoretische inzichten worden dus onmiddellijk praktisch toegepast.
  • Heel praktijkgericht.
  • De training is erop gericht om je onder te dompelen in een totaal andere aanpak van leren in een organisatie en leren op de werkvloer.
Cursusmateriaal
  • HRDA Syllabus: Scrummen in de klas
  • The Learning Scrum Guide
Trainers
Francis Laleman
Francis Laleman

Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom.

Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom.

Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen.

Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Prijs
  • € 1320, exclusief BTW
  • Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

KMO Portefeuille

HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.

 


Opleidingscheques voor werknemers

HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.

 


Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  De subsidie bedraagt 50% van de opleidingskost.  De aanvraag moet binnen de 30 kalenderdagen vanaf de startdatum van de opleiding aangevraagd worden.  Meer informatie vind je hier.  Om van deze subsidie te kunnen genieten heb je van ons volgende documenten nodig: een kopie van de offerte, een kopie van de factuur of het inschrijvingsbewijs, de programmafolder, het CV van de trainer en een lijst van referenties.  Op eenvoudige vraag, sturen we je deze documenten.

Inschrijven
Locatie Data & uren Inschrijven

Domein Martinus
Sniederspad 133
2980 Halle-Zoersel

België

Bekijk een plannetje
17 juni en 18 juni 2019 telkens van 9u tot 17u» Inschrijven

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Bekijk een plannetje
14 november en 15 november 2019 telkens van 9u tot 17u» Inschrijven
Contactgegevens

Domein Martinus
Sniederspad 133
2980 Halle-Zoersel

België

Contactgegevens

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in onze cookiebeleid