Ontwerpen van een training

Verhoog motivatie, leertransfer en ROI met een sterk trainingsontwerp

4.4

Een training ontwerpen vraagt meer dan enkel inhoud samenstellen. In deze opleiding leer je hoe je een doeltreffend trainingsontwerp opbouwt dat aansluit bij de leerbehoeften van je deelnemers en de verwachtingen van je opdrachtgever. Je ontdekt hoe je heldere leerdoelstellingen formuleert, passende werkvormen, leerinhouden en evaluatievormen kiest en een structuur ontwikkelt die leren stimuleert en resultaat oplevert.

  • Duurtijd2 dagen
  • MiddagmaalJa
  • OvernachtingNee
  • Editie24
  • Deelnemers6 - 12
  • ELONee
  • HandboekNee
  • Volgend startmoment18.09.2026

Training ontwerpen die aanzet tot leren én die rendeert

Een training ontwerpen die aanzet tot leren is de eerste stap naar doelgericht en professioneel trainen. Een sterk trainingsontwerp zorgt ervoor dat leerdoelstellingen, inhoud, groeperingsvormen, werkvormen en evaluatievormen optimaal op elkaar zijn afgestemd. Zo sluit je niet alleen aan bij de beginsituatie van je deelnemers, maar beantwoord je ook aan de verwachtingen van je opdrachtgever. Door van bij de start slim te ontwerpen, vergroot je de betrokkenheid van deelnemers, verhoog je de leertransfer naar de praktijk en versterk je dus het rendement van je opleiding. Je leert in de opleiding Ontwerpen van een training hoe je de juiste doelstellingen formuleert, hoe je activerende werkvormen kiest die mensen in leermodus brengen en hoe je je training zo opbouwt dat ze energie geeft, ook voor jou als trainer!

Wil je na het ontwerpen ook leren hoe je je training professioneel begeleidt? Bekijk dan de opleiding Train the trainer: Basisvaardigheden voor trainers, waarin je leert faciliteren met impact. Of kies voor de Opleiding tot Professioneel Trainer, waarin je het volledige traject van ontwerp tot uitvoering en evaluatie leert.

Doelgroep

Trainers, HR managers, HRD managers, trainingsmanagers, docenten, opleidingsadviseurs, cursusontwikkelaars, opleidingsverantwoordelijken.

Wat leer je in de opleiding 'Ontwerpen van een training'?

  • Op het einde van de training heb je je eigen opleiding ontworpen met een uitgeschreven draaiboek.
  • Je kan je trainingsontwerp afstemmen op de vraag van de opdrachtgever en de vragen en de praktijk van de deelnemers (beginsituatie).
  • Je past een methodiek toe die je helpt om trainingen te ontwerpen met een hoge ROI.  (Leestip: Het Kirkpatrick model bij evaluatie van een training)
  • Je kan relevante en meetbare leerdoelstellingen formuleren.
  • Je kiest op basis van de leerdoelstellingen en de beginsituatie voor gepaste werkvormen, media, inhoud en evaluatie.
  • Je brengt (en houdt!) je deelnemers in leermodus (de bereidheid/wil om te leren) door een professioneel ontwerp.
  • Je brengt een duidelijke structuur en fasering aan in je ontwerp.
  • Je hebt inzicht in de taxonomie van doelstellingen van Bloom waardoor je de juiste doelstellingen op het juiste niveau nastreeft bij je deelnemers.
  • Je leert moeilijke en vervelende situaties in trainingen vermijden door een verstandig ontwerp.

Programma

  • Bepalen van het doel van de training.
  • Op basis van dit opleidingsdoel de gepaste leerdoelstellingen formuleren.  Criteria voor het opstellen van goede leerdoelstellingen.
  • De valkuil van een overdosis leerdoelstellingen.
  • De taxonomie van doelstellingen van Bloom: verschillende niveaus van doelstellingen. 
  • Het vertalen van de leerdoelstellingen in subdoelen.
  • Het bepalen van de inhoud in functie van de leerdoelen en de beginsituatie.
  • Bepalen van gepaste didactische werkvormen en media in functie van de doelstellingen.
  • Het kiezen van een goede evaluatievorm in functie van de doelstellingen.
  • Aandachtstrekkers inbouwen in het trainingsontwerp: op een verstandige manier een opleiding opbouwen zodat de deelnemers geboeid blijven.
  • In het trainingsontwerp inspelen op de verschillende leerstijlen.
  • Methodieken/technieken om je deelnemers in 'leermodus' te brengen en te houden.
  • Een duidelijke structuur en fasering brengen in je ontwerp.
  • Het opmaken van een draaiboek van de training als ondersteuning bij de voorbereiding en de uitvoering van de training.
  • De leerfasen van Maslow
  • Moeilijke en vervelende situaties in een training vermijden door een professioneel trainingsontwerp.

Didactische aanpak

  • We werken doorheen de 2-daagse met eigen cases, waardoor de 2 dagen het karakter zullen hebben van een workshop.  Op het einde is het de bedoeling je eigen ontwerp en draaiboek klaar te hebben. 
  • Maximum aantal deelnemers: 12.

Leermateriaal

  • HRDA syllabus: Ontwerpen van een training.

Inhoudelijke inspiratie voor trainers: blog HRD Academy

Subsidiemogelijkheden voor deze opleiding

  • KMO Portefeuille - Thema Personeelsmanagement

    HRD Academy is erkend als aanbieder van opleidingen binnen de KMO Portefeuille. Ons erkenningsnummer is: DV.0202520. Indien jouw organisatie aan bepaalde voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training. Het BTW bedrag komt hiervoor niet in aanmerking, dit moet rechtstreeks aan HRD Academy betaald worden. Alle gedetailleerde info en een handleiding om jouw aanvraag voor de KMO portefeuille in te dienen, vind je op de site van VLAIO.

  • Premie opleiding BHG

    Ben je zelfstandig of werk je voor een KMO in Brussel? Dan maak je onder bepaalde voorwaarden aanspraak op de Premie Opleiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze steun kan 40 tot 80% van je kosten dekken.  Op de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid kan je checken of je hiervoor in aanmerking komt en hoe je de premie kan aanvragen. Opmerking: deze premie is enkel toepasbaar indien de opleiding binnen de 6 maanden wordt afgerond. 

  • Alimento

    Ben je werkzaam in de voedingsindustrie? Dankzij ons Qfor certificaat zijn wij erkend door Alimento (voorheen IVP) voor al onze opleidingen.  Check met Alimento op welke tussenkomst je recht hebt.

Getuigenissen (16)

Ik kijk plots volledig anders naar de job die ik al enkele jaren doe. Met volle goesting ben ik mijn structuur aan het herwerken met een nieuwe insteek. Merci!

- Dries Malfet, Trainer, SPB Benelux

Dynamische cursus met veel praktische tips die onderbouwd zijn door theorie. Tamara is een excellente trainer met enthousiasme en een uitmuntende expertise. Twee zeer nuttige en aangename dagen.

- Inge Cornelis, Director, Client& Product Projects, CELforPharma

Ik zal geen opleider / trainer worden, gewoon omdat het niet bij me past, maar ik heb er heel veel van opgestoken. BEDANKT!

- Joëlle Verbeurgt, Freelance , JVH Consulting

Super tevreden! Heeft me handvaten en kennis gegeven = betere ontwikkelingsmogelijkheden. Meer bewust in creatie van opleidingen!

- Geert Criquielion, Administratief Expert, FOD Binnenlandse Zaken - Dienst Vreemdelingenzaken

Deze opleiding was voor mij heel nuttig, ik pas de nieuwe inzichten al toe vanaf de volgende training die ik ga ontwerpen. De training was heel gestructureerd en duidelijk.

- Soufiane Zahriou, Master Training Samsung, Hamilton Bright

Tamara is een heel liefdevolle trainer! Ze was rustig en energiek tegelijk :-). Het was een inspirerende tweedaagse waarin ik heel veel geleerd heb.

- Isabelle Bombeke, Coach en trainer, Flowmotion

Duidelijke leidraad om te starten, je leert jezelf ook analyseren. Interactie en uitwisseling.

- Mieke Vermoesen, Senior HR consultant, Alken-Maes

Na deze tweedaagse training ga ik met veel meer vertrouwen naar een training omdat ik nu weet waar ik rekening mee moet houden om een training voor te bereiden.

- Steven Bokken, trainer, Sumitomo Bakelite Europe NV

In mijn vorige functie had ik vooral te maken met productieprocessen. Ontwerpen en organiseren van een training is voor mij een nieuw werkterrein. Met deze opleiding heb ik heel wat bagage om onze opleidingen op een professionele manier te ontwerpen.

- Marnix Verschraege, trainer, Borealis Kallo

De opleiding is zodanig goed opgebouwd dat alle stappen van ontwerpen van een training uitvoerig aan bod komen. Je kan er onmiddellijk mee aan de slag om je eigen training op punt te stellen.

- Veerle Hens, trainer, Borealis Kallo

Zeer praktische training, hands-on, direct inspelend op de vragen van de deelnemers. Houden zo, perfecte training!

- Johan De Schauwer, HR manager, Europabank NV

Dit is een schitterende training! Het toepassen van het geleerde in de praktijk laat mij inzien dat je door het stappenplan te gebruiken sneller en concreter een perfecte voorbereiding van een training kan maken.

- Ilse Poffé, trainer, TNT Express

De trainer is internationale top! Ze heeft kennis van zaken. Je krijgt echt goesting om het geleerde onmiddellijk te gaan toepassen!

- Deauke Robbens, zaakvoerder, Tertre Rouge

Ik was er mij niet van bewust dat er zo'n groot theoretisch kader bestaat om een sterke training in elkaar te steken, los van de inhoud.

- Inge Peytier, senior manager - advisory, KPMG

Een ongelooflijk leerrijke training. Als trainer vind ik het belangrijk nu en dan eens terug te kijken, stil te staan bij de eigen manier waarop ik een training opbouw. Deze training biedt de nodige bevestiging maar zeker ook nieuwe, vernieuwende inhouden om de eigen training te verbeteren, vernieuwen, verdiepen.

- Joris Blaton, technical trainer, Traficon

De ervaring van de trainer 'druipt eraf'. Je krijgt zoveel meer dan je vraagt!

- Philippe Vercruysse, Learning & development - Project manager Retail, Delhaize Belgium

Trainer

Tamara Lenaerts

Tamara Lenaerts

Tamara Lenaerts is handelsingenieur, theaterregisseur en instructor Deep Democracy. Zij behaalde een aggregaatsdiploma, volgde een intensieve training in het leiden van groepen en teams en een opleiding tot organisatieopsteller. Ze verdiept zich daarnaast in mindfulness en lichaamswerk.  Tamara werkte de voorbije 25 jaar in de wereld van Learning & Development; een 7-tal daarvan als verantwoordelijke L&D (bij de Federale Overheid en bij de Colruyt Group) en een 9-tal jaar als medebestuurder en coach-trainster bij een bureau voor training, coaching en consulting. Wat leidde tot een uitgebreide expertise in het ontwikkelen en geven van trainingen rond leidinggeven en communicatie, in het begeleiden van teams en in het uittekenen van een trainingsbeleid binnen (overheids)organisaties.  In 2009 richtte ze laDuende op. Vanuit deze organisatie focust zij zich voornamelijk op de procesmatige kant van het werken met leergroepen en teams, op dat wat speelt onder de oppervlakte. Sinds 2016 draagt ze via She & Company ook haar steentje bij aan een vrouwelijkere wereld. De ervaring die ze verwierf met het opzetten van tien vrouwenfestivals en ettelijke -cirkels, vertaalt ze nu ook in een aanbod rond genderdiversiteit naar organisaties.  Haar manier van werken is intens, intuïtief, speels, praktijkgericht, al doende en constructief spiegelend.  Tamara is lead trainer van de Opleiding tot Professioneel Trainer bij HRD Academy.

Prijs

€ 1 490,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Bij HRDA zijn de prijzen telkens alles inbegrepen, behalve BTW.

Inschrijven voor Ontwerpen van een training

Data

  • 18.09.202609:00 - 17:00
  • 02.10.202609:00 - 17:00

Locatie

Baarbeekhoeve
Baarbeekstraat 24

2800 Mechelen
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Tamara LenaertsTamara Lenaerts

Prijs

€ 1 490,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Opleiding tot Professioneel Trainer
Startdatum 11/05/2026Duur: 95 uur

Opleiding tot Professioneel Trainer

De meest uitgebreide én gecertificeerde trainer...

Lees meer
Train the trainer: Basisvaardigheden voor trainers
Startdatum 16/03/2026Duur: 16 uur

Train the trainer: Basisvaardigheden voor trainers

Leer de basis van het trainersvak in deze oplei...

Lees meer
E-learning ontwerpen met AI
Startdatum 26/02/2026Duur: 12 uur

E-learning ontwerpen met AI

Ontwerp digitale leermaterialen adhv een flexib...

Lees meer
Visueel coachen
Startdatum 21/11/2025Duur: 8 uur

Visueel coachen

Breng coachgesprekken tot leven met visuele too...

Lees meer

Lees ook

Hoe transfer zorgt voor echte ROI van een opleiding

Hoe transfer zorgt voor echte ROI van een opleiding

Hoe zorg je ervoor dat mensen na een training effectief aan de slag gaan in hun praktijk met wat ...

Omgaan met weerstand en uitdagingen tijdens een training

Omgaan met weerstand en uitdagingen tijdens een training

Trainingsdagen verlopen zelden helemaal vlekkeloos. Werken met mensen is uitdagend en elke groep ...

Activerende werkvormen brengen je training tot leven

Activerende werkvormen brengen je training tot leven

Hoe hou je deelnemers actief betrokken in je training? Hoe zorg je ervoor dat ze niet alleen luis...

Breinleren: trainen in lijn met de werking van het brein

Breinleren: trainen in lijn met de werking van het brein

Wat gebeurt er precies in het brein van een deelnemer tijdens een training? Hoe zorg je ervoor da...

De leerfasen van Maslow

De leerfasen van Maslow

Leren gaat niet vanzelf. Elke deelnemer of coachee die jij als trainer of coach begeleidt, doorlo...

Het draaiboek van een training opmaken

Het draaiboek van een training opmaken

Een goede training staat of valt met de voorbereiding en een sterk trainingsontwerp. Een draaibo...

Handige checklist bij het voorbereiden van een training

Handige checklist bij het voorbereiden van een training

De kwaliteit van een opleiding staat of valt met een degelijke voorbereiding en trainingsontwerp....

Een training goed starten

Een training goed starten

De eerste minuten van een training zijn bepalend voor het verdere verloop. Deelnemers vormen raze...

Het Kirkpatrick model: evaluatie van training

Het Kirkpatrick model: evaluatie van training

Hoe weet je of een training echt het beoogde leereffect heeft? Of deelnemers niet enkel tevreden ...

Leerstijlen Kolb en Leercyclus Kolb

Leerstijlen Kolb en Leercyclus Kolb

De Amerikaanse psycholoog David Kolb ontwierp een invloedrijk model: de leercyclus van Kolb en de...

SMART doelen formuleren en 20 voorbeelden

SMART doelen formuleren en 20 voorbeelden

In deze blog ontdek je wat SMART doelen zijn, wanneer je ze best gebruikt en hoe je ze in de prak...

De taxonomie van Bloom

De taxonomie van Bloom

Wil je leerdoelen formuleren op het juiste niveau om echt richting te geven aan het leerproces va...

Het didactisch model van Leon van Gelder

Het didactisch model van Leon van Gelder

Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een hel...

Trainen is meer dan praten, leren is meer dan luisteren

Trainen is meer dan praten, leren is meer dan luisteren

Aandachtige blikken, knikkende hoofden ... en toch weinig écht leren? Het gebeurt vaker dan je de...

De 10-20-30 regel: krachtig presenteren met minder slides en meer impact

De 10-20-30 regel: krachtig presenteren met minder slides en meer impact

10-20-30 is dé regel voor wie professioneel en krachtig wil presenteren. Met maximaal 10 slides, ...

Levenslang leren als mensenrecht

Levenslang leren als mensenrecht

Levenslang leren is meer dan een modewoord, het is de hartslag van de ontwikkeling als mens. In d...

Trainingen verkopen?  De 4 fasen van een effectief verkoopgesprek voor trainers

Trainingen verkopen? De 4 fasen van een effectief verkoopgesprek voor trainers

Veel trainers zijn expert in hun vak, maar voelen zich minder zeker als het gaat om het aanprijze...

Instructional design en Japanse tuinen

Instructional design en Japanse tuinen

Een goed leerontwerp begint niet met slides of planningen, maar met een mindset. In deze blog nod...

Een Lean en gedeelde leerplek: waar écht leren gebeurt

Een Lean en gedeelde leerplek: waar écht leren gebeurt

Hoe kunnen we verder gaan dan dualistische opleidingsformats die een strikte scheiding maken tuss...