1
Abraham Maslow (1908–1970) was een Amerikaanse psycholoog en grondlegger van de humanistische psychologie. Hij is vooral bekend om zijn motivatietheorie, de behoeftepiramide van Maslow, waarin hij menselijke behoeften rangschikt van basisbehoeften tot zelfontplooiing.
Minder bekend, maar minstens zo praktisch, is zijn model van de vier leerfasen. Het is nochtans een krachtige manier om inzicht te krijgen in hoe mensen leren. Hieronder beschrijven we uitvoerig de 4 leerfasen, geven we telkens een paar voorbeelden en enkele begeleidingstips voor trainers of coaches.
Je bent er je niet van bewust dat je een bepaalde vaardigheid mist of niet kunt. Je weet nog niet dat je iets niet kan. Misschien denk je zelfs dat het eenvoudig is. Je bent je niet bewust van de complexiteit of je eigen tekortkomingen.
Als je iets nog nooit gedaan hebt, kan het eenvoudig lijken. Je ziet bijvoorbeeld anderen autorijden en denkt dat het een fluitje van een cent is. Deze fase is meestal comfortabel, zolang je je onvermogen niet beseft. De rol van de trainer of coach is cruciaal om bewustzijn te wekken.
Voorbeelden
Begeleidingstip voor trainers en coaches
Breng het onbewuste zichtbaar aan de oppervlakte via observaties, feedback of korte ervaringsopdrachten. Zet aan tot reflectie zonder te confronteren.
Je realiseert je dat je een vaardigheid mist en dat je deze wil leren. Je komt tot het besef dat er meer bij komt kijken dan je dacht. Je merkt wat je nog niet kan.
Je geeft je eerste presentatie en merkt dat je stem trilt, je slides rommelig zijn en je de draad kwijt raakt. Je beseft dat presenteren moeilijk is. Dit kan leiden tot motivatie (“Ik wil dit leren!”) of ontmoediging (“Dit is niks voor mij.”)
Als trainer of coach heb je een sleutelrol in deze leerfase van Maslow. Zorg voor een veilig leerklimaat waarin fouten maken mag en waar je motivatie stimuleert. Gebruik hierbij de vijf P’s:
Voorbeelden
Begeleidingstip voor trainers en coaches
Zorg voor veiligheid, erken de moeilijkheid en steun het leerproces. Werk met kleine stappen en geef ruimte aan falen én groei.
Je kunt de vaardigheid toepassen, maar je moet er nog bewust over nadenken en je inspannen. Je weet wat je moet doen en het lukt al best goed, maar het gaat nog met vallen en opstaan.
Langzaamaan krijg je grip op wat je leert. Het gaat beter, je merkt vooruitgang, maar je moet nog bij de les blijven. Twee valkuilen in deze fase:
Als coach of trainer bewaak je hier de balans tussen uitdaging en realisme. Ondersteun het leerproces, geef gerichte feedback en zorg voor voldoende oefening. Idealiter bereiken je deelnemers of coachees deze leerfase van Maslow aan het einde van de training of coaching.
Voorbeelden
Begeleidingstip voor trainers en coaches
Laat veel oefenen, geef doelgerichte feedback, benoem progressie en help deelnemers of coachees realistische verwachtingen te hanteren.
Je kan de vaardigheid moeiteloos en automatisch toepassen zonder er veel over na te denken. Na veel oefening is het geleerde volledig geïntegreerd. Deze fase wordt meestal pas een tijd na de training of coaching bereikt. Daarom is opvolging essentieel. Als trainer of coach kan je:
Voorbeelden
Begeleidingstip voor trainers en coaches
Stimuleer verdieping of verbreding. Laat deelnemers of coachees anderen coachen of nieuwe situaties verkennen. Zorg voor borging, herhaling en transfer naar de praktijk.
Fase | Bewustzijn | Bekwaamheid | Rol van trainer of coach |
Onbewust onbekwaam | Neen | Neen | Bewustzijn creëren |
Bewust onbekwaam | Ja | Neen | Veiligheid en motivatie bieden |
Bewust bekwaam | Ja | Ja | Oefenen, feedback geven |
Onbewust bekwaam | Neen | Ja | Transfer en verdieping stimuleren |
De leerfasen van Maslow geven inzicht in hoe mensen leren. Als trainer of coach helpt dit model je om in elke fase de juiste ondersteuning te bieden. Door je interventies af te stemmen op het bewustzijn en de bekwaamheid van je deelnemers, vergroot je hun leerresultaat en leerplezier.
Wil je nog sterker leren inspelen op de leerfasen van je deelnemers? In deze opleidingen leer je hoe je jouw training of coaching beter afstemt op waar je deelnemers staan in hun leerproces:
Deze website maakt gebruik van cookies.
Bekijk cookiebeleid.