
Omgaan met weerstand en uitdagingen tijdens een training
Trainingsdagen verlopen zelden helemaal vlekkeloos. Werken met mensen is uitdagend en elke groep is anders. Toch kunnen pittige momenten tijdens een training waardevolle leerkansen zijn voor de dee...
Lees meer
De leerfasen van Maslow
Leren gaat niet vanzelf. Elke deelnemer of coachee die jij als trainer of coach begeleidt, doorloopt een aantal herkenbare fasen. Van niet weten dat je iets niet kan, tot het feilloos uitvoeren zon...
Lees meer
Breinleren: trainen in lijn met de werking van het brein
Wat gebeurt er precies in het brein van een deelnemer tijdens een training? Hoe zorg je ervoor dat mensen niet alleen luisteren, maar ook onthouden, begrijpen en toepassen wat ze leren? Breinleren ...
Lees meer
Didactische werkvormen: vijf basis werkvormen
Didactische werkvormen bepalen mee of deelnemers actief leren, geboeid blijven en de inhoud écht verwerken. Als trainer wil je dan ook niet zomaar iets uitleggen of laten doen. Je wil een doelgeri...
Lees meer
Het didactisch model van Leon van Gelder
Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model...
Lees meer
Hoe transfer zorgt voor echte ROI van een opleiding
Hoe zorg je ervoor dat mensen na een training effectief aan de slag gaan in hun praktijk met wat ze geleerd hebben? Dat het geen losstaande ervaring blijft, maar dat er echt iets verandert in gedra...
Lees meer