
Het didactisch model van Leon van Gelder
Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model...
Lees meer
De taxonomie van Bloom
Wil je leerdoelen formuleren op het juiste niveau om echt richting te geven aan het leerproces van je deelnemers? Dan is de taxonomie van Bloom een onmisbare tool. In deze blog ontdek je wat een ta...
Lees meer
7 Competenties van een Professioneel Trainer
Wat maakt iemand tot een sterke, professionele trainer? Het is meer dan kennis delen: het vraagt om doordachte ontwerpen, coachend begeleiden en voortdurend blijven groeien in je vak. Op basis van ...
Lees meer
Hoe transfer zorgt voor echte ROI van een opleiding
Hoe zorg je ervoor dat mensen na een training effectief aan de slag gaan in hun praktijk met wat ze geleerd hebben? Dat het geen losstaande ervaring blijft, maar dat er echt iets verandert in gedra...
Lees meer
Het draaiboek van een training opmaken
Een goede training staat of valt met de voorbereiding en een sterk trainingsontwerp. Een draaiboek bundelt alle essentiële elementen van die voorbereiding: van timing en werkvormen tot doelen en m...
Lees meer
Activerende werkvormen brengen je training tot leven
Hoe hou je deelnemers actief betrokken in je training? Hoe zorg je ervoor dat ze niet alleen luisteren maar echt meedoen, meedenken en meebeleven? De sleutel ligt in het gebruik van activerende en ...
Lees meer
Trainen is meer dan praten, leren is meer dan luisteren
Aandachtige blikken, knikkende hoofden ... en toch weinig écht leren? Het gebeurt vaker dan je denkt. Deze blog legt helder uit waarom spreken geen trainen is en luisteren geen leren en hoe trainer...
Lees meer
De leerfasen van Maslow
Leren gaat niet vanzelf. Elke deelnemer of coachee die jij als trainer of coach begeleidt, doorloopt een aantal herkenbare fasen. Van niet weten dat je iets niet kan, tot het feilloos uitvoeren zon...
Lees meer