
Activerende werkvormen brengen je training tot leven
Hoe hou je deelnemers actief betrokken in je training? Hoe zorg je ervoor dat ze niet alleen luisteren maar echt meedoen, meedenken en meebeleven? De sleutel ligt in het gebruik van activerende en ...
Lees meer
Breinleren: trainen in lijn met de werking van het brein
Wat gebeurt er precies in het brein van een deelnemer tijdens een training? Hoe zorg je ervoor dat mensen niet alleen luisteren, maar ook onthouden, begrijpen en toepassen wat ze leren? Breinleren ...
Lees meer
De leerfasen van Maslow
Leren gaat niet vanzelf. Elke deelnemer of coachee die jij als trainer of coach begeleidt, doorloopt een aantal herkenbare fasen. Van niet weten dat je iets niet kan, tot het feilloos uitvoeren zon...
Lees meer
Een training goed starten
De eerste minuten van een training zijn bepalend voor het verdere verloop. Deelnemers vormen razendsnel een eerste indruk van jou als trainer, de groep en de setting. Een warme ontvangst, een goed ...
Lees meer
Het didactisch model van Leon van Gelder
Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model...
Lees meer
Leerstijlen Kolb en Leercyclus Kolb
De Amerikaanse psycholoog David Kolb ontwierp een invloedrijk model: de leercyclus van Kolb en de vier bijbehorende leerstijlen. In deze blog ontdek je wie Kolb is, hoe zijn ervaringsgericht leermo...
Lees meer