
Het didactisch model van Leon van Gelder
Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model...
Lees meer
Activerende werkvormen brengen je training tot leven
Hoe hou je deelnemers actief betrokken in je training? Hoe zorg je ervoor dat ze niet alleen luisteren maar echt meedoen, meedenken en meebeleven? De sleutel ligt in het gebruik van activerende en ...
Lees meer
De taxonomie van Bloom
Wil je leerdoelen formuleren op het juiste niveau om echt richting te geven aan het leerproces van je deelnemers? Dan is de taxonomie van Bloom een onmisbare tool. In deze blog ontdek je wat een ta...
Lees meer
Het Kirkpatrick model: evaluatie van training
Hoe weet je of een training echt het beoogde leereffect heeft? Of deelnemers niet enkel tevreden zijn, maar ook werkelijk iets geleerd hebben, hun gedrag hebben aangepast en er resultaten geboekt w...
Lees meer
Trainen is meer dan praten, leren is meer dan luisteren
Aandachtige blikken, knikkende hoofden ... en toch weinig écht leren? Het gebeurt vaker dan je denkt. Deze blog legt helder uit waarom spreken geen trainen is en luisteren geen leren en hoe trainer...
Lees meer