1

Waarom veel managers conflicten vermijden (en waarom dat niet werkt)

Silvia Prins
Conflicten horen bij samenwerken, maar veel leidinggevenden lopen er met een boogje omheen. Logisch, want het aanpakken ervan voelt vaak spannend of oncomfortabel. Toch is vermijden zelden de oplossing. In deze blog lees je waarom het loont om conflicten wél aan te pakken en welke mechanismen managers vaak tegenhouden om dat te doen.

Waarom managers conflicten liever negeren

"Ik wil geen potjes open doen die beter dicht blijven!" Het is een herkenbare uitspraak van veel leidinggevenden. Conflicten aanpakken roept weerstand op, om uiteenlopende redenen. Maar als conflicten blijven liggen, verzuren ze, gaan ze ondergronds of escaleren ze. Helaas lossen ze zich zelden vanzelf op.

10 begrijpelijke (maar weinig constructieve) redenen om conflicten niet aan te pakken

  1. Ik wil geen potjes open doen die beter dicht blijven! Wat haal ik me op de hals als ik het conflict bespreekbaar maak?
  2. Het is me nog nooit gelukt om een conflict op te lossen! Waarom zou ik me er nog aan wagen?
  3. Conflicten? Dat is niks voor mij! Ik heb geen aanleg om met emoties en spanningen om te gaan; dat moet je toch in je hebben?
  4. Welk conflict!? Ja, ik ben inderdaad de hele dag brandjes aan het blussen, maar een “conflict”…?
  5. Daar heb ik echt geen tijd voor! Hoort het bespreekbaar maken van een conflict echt tot mijn verantwoordelijkheden?
  6. Ik wil geen slachtoffers! Wat zullen de consequenties zijn als ik inderdaad een conflictueuze situatie op tafel leg?
  7. Ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen! Hoe moet ik het aanpakken?
  8. Het is niet mijn conflict! Volwassen medewerkers moeten hun eigen ruzies toch oplossen, of niet soms?
  9. Ik ben geen kleuterleidster! Of misschien kan ik mijn medewerkers wel bijstaan om er zelf uit te raken?
  10. En mijn reputatie dan? Zet ik mijn imago als competente manager niet op het spel als de dingen uit de hand lopen?

Conflicten kunnen ook kansen zijn

Het goede nieuws is dat je heel wat kunt leren over conflicten en hoe je hier als leidinggevende op een constructieve en moedige manier mee om kunt gaan zodat een conflict zelfs een kans tot groei kan worden. 

Aan de slag met conflicthantering of verbindend communiceren?

In de driedaagse opleiding Conflicthantering, de kunst van het ruziemaken leer je als leidinggevende, HR-professional of coach om spanningen te herkennen, reguleren en om te zetten in waardevolle dialoog. Je leert technieken voor bemiddeling, reflecteert op je eigen triggers en oefent in het begeleiden van moeilijke gesprekken.

Wil je leren luisteren met empathie én je boodschap helder overbrengen? In de opleiding Verbindende Communicatie ontdek je hoe je op een respectvolle manier tot echte verbinding komt. Je ontwikkelt een coachende communicatie die past bij zorgzame en professionele relaties op de werkvloer.

Andere opleidingen rond conflicthantering en paradoxen: Paradoxen in Zelfleiderschap en Omgaan met agressie op het werk.