De afgelopen jaren heeft een enorme hoeveelheid research en theorie opgeleverd waardoor ons inzicht in de werkwijze van het brein enorm is toegenomen. Nieuwe imagingtechechnieken (EEG, MEG, PET, MRI, MRS) geven ons zicht op hoe het brein werkt. Nieuwe fysiologische methoden stellen ons in staat de reacties van een neuron waar te nemen als leerders reageren op verschilende soorten stimuli.
Waarom breinvriendelijk opleiden tot beter leren leidt
Opleiden zal effectiever zijn als opleiders methoden gebruiken die aansluiten bij hoe het brein aandacht richt, begrijpt en informatie verwerkt. Er wordt druk gezocht naar manieren die het meest aansluiten bij hoe het brein leert. Alhoewel we ons moeten realiseren dat het nog erg vroeg is om valide uitspraken te doen over geschikte instructiemethoden ontleend aan de huidige stand van zaken van het breinonderzoek, worden er toch al bruggen gebouwd tussen de theorie van het onderzoek en de praktijk van opleiden. Er is een groot aanbod aan bronnen (boeken, workshops, websites) die geïnteresseerden in dit gebied kunnen aanboren om zo hun lespraktijk meer breinvriendelijk te maken.
De 5 basisprincipes van breinleren
Een aantal algemene uitgangspunten voor brain-based learning vind je bij de verschillende auteurs terug. Als je de uitgangspunten van brain based learning wilt toepassen, dien je rekening te houden met vijf aspecten:
Aan de slag met breinleren in onze trainingen
Breinleren wordt oa in volgende HRDA cursussen behandeld:
Geïnteresseerd? Train the trainer opleidingen