Wat is het?
Waarderende intervisie is een intervisievorm die radicaal kiest voor een positieve insteek. In plaats van te starten bij een probleem, vertrekt de inbrenger vanuit een situatie die als succes wordt ervaren. Het doel is om samen te ontdekken wat precies heeft bijgedragen aan dit positieve resultaat, zodat deze succesfactoren bewust herhaald of verder versterkt kunnen worden in andere contexten.
De intervisie methode is gebaseerd op de principes van Appreciative Inquiry, waarin waardering en krachtgericht werken centraal staan. Deze aanpak is bijzonder effectief in teams die vaak bezig zijn met brandjes blussen of probleemoplossing, omdat het de blik verschuift naar mogelijkheden en successen waardoor het groepsgevoel versterkt wordt.
Stappenplan
1. Introductie van de methode (2–3 min.)
Licht toe dat deze sessie anders is dan de meeste intervisies: de focus ligt volledig op wat goed gaat. Leg ook kort de achterliggende gedachte uit: door succesfactoren te herkennen, worden ze beter herhaalbaar.
2. Succeservaring inbrengen (5 min.)
De inbrenger beschrijft een concrete situatie waarin iets uitzonderlijk goed verliep. Hoe concreter het verhaal, hoe makkelijker de groep straks kan analyseren en vertalen naar andere situaties.
3. Verhelderende vragen (10 min.)
De groep stelt uitsluitend vragen om de situatie tot in detail te begrijpen. De facilitator bewaakt dat er geen adviezen of oordelen worden gegeven. Je kan het als facilitator extra begeleiden door elke deelnemer bijvoorbeeld de kans te geven om 2 vragen te stellen. Stimuleer vragen die ingaan op omstandigheden, beslissingen, samenwerking en persoonlijke kwaliteiten die hebben bijgedragen. Hoe vollediger het beeld, hoe rijker de analyse.
4. Analyse van succesfactoren (10 min.)
De deelnemers formuleren wat vanuit hun perspectief de kwaliteiten, competenties, krachten, talenten zijn die hebben bijgedragen tot het succes van het verhaal. De inbrenger luistert en capteert in eerste instantie. Wanneer de cirkel rond is, kan de inbrenger reageren, aanvullen en verdiepen.
5. Vertaling naar andere situaties (10 min.)
Bespreek gezamenlijk hoe deze factoren ook elders toepasbaar zijn. Laat deelnemers voorbeelden bedenken van situaties waarin deze aanpak of kwaliteiten even nuttig zouden kunnen zijn. Zo ontstaat een concreet plan om het succes te herhalen of te versterken. Elke deelnemer geeft aan welke uitdagingen en leerpunten ze voor zichzelf uit het proces halen. De inbrenger luistert, vult aan met zijn/haar eigen leerpunten en uitdagingen en geeft aan wat hij of zij nog nodig heeft om dit te kunnen omzetten naar de praktijk.
6. Evaluatie (5 min.)
De inbrenger benoemt de belangrijkste inzichten en hoe hij of zij die gaat gebruiken. Laat de groep ook kort delen wat zij zelf hebben geleerd van het succes van de ander, zodat iedereen met nieuwe ideeën vertrekt.