Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals

Leer de principes van Verbindende Communicatie toepassen in je praktijk als leidinggevende en/of HR professional en word een zorgzame professional

In deze driedaagse training leer je als leidinggevende en/of HR professional duidelijk en respectvol communiceren met medewerkers en collega's. Je slaagt erin om écht te luisteren naar hen. Je leert de principes van verbindende communicatie toepassen waardoor je als leider of HR professional een coachende stijl aanneemt.

Situering

Als leidinggevenden en/of HR professional beschik je over een heleboel skills die nauw verbonden zijn met je functie. Dat is logisch, gefundeerde vakkennis vormt immers de basis van succes. Toch leert ervaring ons dat de ontwikkeling van een persoonlijke en zorgzame leiderschapsstijl even belangrijk is en je vaak meer voldoening geeft. Je voelt je als leidinggevende en/of HR professional op die manier gezien in je waarde en je kan van daaruit evolueren naar een krachtige en tegelijk kwetsbare, zorgzame sleutelfiguur in de organisatie.


Verbindende Communicatie vormt de basis voor een coachende stijl van leidinggeven waarin authenticiteit centraal staat. Het doel is om je als leidinggevende en/of HR professional te versterken in je onderlinge communicatie en je communicatie naar medewerkers toe. Zorgzaam leidinggeven inspireert andere medewerkers tot respect en empathie voor elkaar en helpt teams op het pad naar zelfsturing. Waarden die te vaak dode letter blijven als aanvulling op de missie en visie van een organisatie worden dankzij deze training concreet en direct naar de werkvloer gebracht.


Verbindende Communicatie is een communicatieconcept, gebaseerd op het gedachtengoed ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. In deze training zorgen we voor een verdieping van het model op basis van communicatieprincipes uit o.a. NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren).  We hebben al deze inzichten geïntegreerd en vertaald in een krachtig en effectief communicatiemodel dat eenvoudig aan te leren is. Na een beetje oefenen zijn de principes in een professionele omgeving direct toepasbaar.


Tijdens de training leer je op een effectieve en respectvolle manier boodschappen formuleren, empathisch luisteren naar elkaars behoeften en dus communiceren zonder weerstand op te roepen.  Empathisch luisteren zorgt voor creativiteit en openheid om een oplossing te vinden die rekening houdt met alle behoeften: die van de medewerker, die van jou als leidiggevende en/of HR professional en die van de organisatie.

Doelgroep

Deze opleiding richt zich uitsluitend tot deelnemers die een leidinggevende functie hebben, op korte termijn kunnen doorgroeien naar een leidinggevende rol of die een HR functie hebben.  

Wat leer je in de opleiding?

  • Je leert als leidinggevende en/of HR professional duidelijk en respectvol communiceren met je medewerkers.
  • Je bent je bewust van de gevoelens en behoeften van medewerkers en je kan die ook naar boven halen in een gesprek.
  • Je kan omgaan met reacties van medewerkers of collega’s die je niet zo fijn vindt.  Je leert verder kijken dan gedrag.
  • Je leert echt luisteren naar medewerkers en collega's. Doordat medewerkers zich begrepen voelen, ligt de weg naar creatieve oplossingen open.
  • Je kan gesprekken voeren en feedback geven volgens de principes van Verbindende Communicatie.
  • Je leert waardering en dankbaarheid uitdrukken op een manier die de andere kan horen.

Programma

Omdat theoretische inzichten gekoppeld worden aan praktijkvoorbeelden is het niet mogelijk om een heel gedetailleerd programma per dag mee te geven. De training verloopt volgens de behoeften van de deelnemers.  Hieronder geven we toch een richting mee waarin het programma kan verlopen.


Dag 1

  • We gaan aan de slag met de verschillende bouwstenen van het model.
  • Wat is zelfempathie en waarom is het zo belangrijk?
  • Hoe integreer je de basisinzichten in je persoonlijk proces?
  • Hoe anders ervaar je het om zelf verantwoordelijkheid op te nemen voor je emoties in plaats van iemand anders daarvoor aansprakelijk te stellen?


Dag 2

  • Wat we tijdens dag 1 geleerd hebben, gaan we  inzetten in de dagelijkse, professionele context en praktijk.
  • Hoe treed je in relatie met de andere vanuit zelfempathie en zelfkennis?
  • Welk effect heeft die nieuwe aanpak op de gehele organisatiecultuur?
  • Wat is empathisch luisteren?  Wanneer en hoe kan ik dat toepassen?
  • Na de tweede trainingsdag krijg je een opdracht mee.


Terugkomdag = dag 3

  • Iedereen is concreet aan de slag gegaan met Verbindende Communicatie in zijn of haar professionele omgeving (opdracht na dag 2). Op de terugkomdag gaan we dieper in op de valkuilen, succeservaringen en knelpunten uit de praktijk.
  • We integreren de theorie en de praktijk tot een nieuwe manier van communiceren en leven.

Didactische aanpak

  • Theoretische inzichten worden op een ervaringsgerichte manier en met veel oefeningen geïntegreerd. Tijdens deze training ligt de nadruk op het werken met voorbeelden uit jouw werksituatie.
  • De training Verbindende Communicatie vraagt om twee opeenvolgende dagen. Die tijd is nodig om vertrouwd te geraken met de theoretische inzichten van het model en om de verworven kennis ook daadwerkelijk te integreren via oefeningen en praktijkvoorbeelden in je eigen werksituatie.  
  • Een terugkomdag na minimum een maand laat toe om succesverhalen te delen, eruit te leren en professioneel duiding te krijgen bij specifieke struikelblokken.
  • We streven naar groepen van minimum 6 en maximum 12 deelnemers voor een optimaal resultaat.

Getuigenissen (18)

De opleiding heeft me echt tot inzichten gedwongen: eerst naar jezelf kijken en achter elke emotie schuilt een (onvervulde) behoefte.

- Natasja Lenaars, Payroll Officer, DELA Holding Belgium NV

Dit was zéér interessant! Ik heb enorm veel geleerd dat ik kan toepassen in werkcontext maar ook in mijn privéleven. Echt top, ik kan deze opleiding sterk aanbevelen.

- Stefanie Macours, Quality and Lean Officer, UZ Antwerpen

Ik ben zeer blij deze opleiding gevolgd te hebben. Het geleerde is zeer toepasbaar, zowel in mijn privé als professioneel.

- Eline Lippevelt, Kwaliteitsmedewerker, UZ Antwerpen

Bij aanvang van de eerste dag keek ik argwanend naar deze opleiding omdat die mij was opgelegd door mijn leidinggevende. Na de eerste dag was ik nog twijfelachtig maar ik zag al in dat mijn zwart-wit communiceren ook kon met een ruime grijze zone. Na dag 2 ben ik zeer positief over de opleiding en ben ik blij dat ik dit heb mogen meemaken. Ik heb heel veel geleerd.

- Johan Van Nieulande, Sergeant-ambulancier, Brandweer zone Centrum

Deze opleiding verandert voor mij alles! Voor elk belangrijk gesprek, privé of professioneel, heb ik nu een betere houvast.

- Louis-Philippe Lammertyn, Consultant, Converde BVBA

Dit is een mooie opleiding met beklijvende en persoonlijke inzichten.

- Berten Vankerkhove, Directeur Gezinszorg, Familiezorg Oost-Vlaanderen

Deze inspirerende opleiding heeft me geraakt. Ze biedt je een toolset van communicatiestappen die je kan zetten om meer verbinding te bereiken in je privé leven en in professionele relaties. Zo kom je tot wederkerige bevredigende resultaten.

- Aileen Larno, Freelance Marketing Manager, ALMS CV

De opleiding geeft veel nieuwe inzichten over communiceren maar geeft vooral ook veel zin om het toe te passen in de eigen werkomgeving.

- Lander Verfaillie, Onderzoeker, Kenniscentrum Toerisme en Horeca

Ik ben er na deze training van overtuigd dat verbindende communicatie effectief een meerwaarde is in het dagelijks leven! Of om het met de woorden van Els te zeggen: 'Vandaag is de eerste dag van je nieuwe leven!' Ze heeft niet overdreven.

- Peter Schepers, Afdelingshoofd Jeugdverblijf Drieboomkensberg, Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw

Een heldere opbouw van het model van verbindende communicatie met het oog op de functie van leidinggevende. Hier kan je onmiddellijk mee aan de slag in je praktijk!

- Pascale Bauwens, Directeur interne opleidingen, VDAB

Dit is een ideale opleiding voor wie persoonlijk wil groeien als leidinggevende.

- Sandra Van Renterghem, plant Logistic Engineering, Volvo Cars

Ik zal deze opleiding zeker aanraden aan collega's of medewerkers. Ze is zeer pedagogisch zeer goed opgebouwd. De lesgeefster is de opleiding.

- Tom Coppens, Projectleider, Fluvius System Operator

Het was confronterend om te zien hoe snel we een oordeel hebben over iets of iemand. Deze opleiding leert dat het ook anders kan.

- Bart Van Dijck, afdelingshoofd jeugd & sport, Gemeentebestuur Mol

Een zeer goede opleiding. Ik kan ze aan iedereen aanraden die zijn communicatie wil versterken.

- Gunther Vanoverschelde, afdelingshoofd, Vereniging Ruddersstove

Dit is echt een toffe training om als team te volgen. Het geeft de mogelijkheid om samen te groeien. Moeilijke zaken die anders onder de oppervlakte blijven sluimeren, worden op een respectvolle manier uitgesproken. Deze training kan de sfeer binnen onze organisatie verbeteren en onze organisatie naar een hoger niveau tillen.

- Peter Bervoets, Projectleider, HBS

Ik had niet verwacht dat een opleiding over dit onderwerp mij zo diep als mens zou kunnen raken en me in mijn gehele zijn kan ondersteunen om verder te groeien in mijn leven en als leidinggevende.

- Els Thijs, Regionaal Medisch Directeur, IDEWE

Deze opleiding wordt op een zeer verbindende manier gebracht. De trainer staat voor wat ze brengt. De vele praktijkvoorbeelden die in een veilige omgeving gebracht kunnen worden, maken dat de training extra bijblijft. Heel concreet gebracht met een grote expertise. Zeer toepasselijk in zowel privé- als werksfeer.

- Jef Van Lint, Administratief Directeur Regio Turnhout, IDEWE

De trainer brengt deze opleiding op een heel enthousiaste manier. Ze put uit een enorme praktijk- en opleidingservaring, die ze mooi verwerkt in haar training. Het communicatiemodel is een toppertje en is mits wat oefening breed inzetbaar op het werk en in privérelaties, inclusief bij onze kinderen.

- Tom De Wolf, Commercial Applications Manager, UTC Fire & Security EMEA

Trainer

Els Van Beveren

Els Van Beveren

Els Van Beveren leeft vanuit een passie voor mensen.  Haar basisopleiding Sociologie was de start voor het verder ontwikkelen van inzichten in hoe mensen functioneren, samenleven en communiceren. Een Master opleiding in Human Resource Management en Master Practitioner in Neuro-Linguistisch Programmeren (NLP) leverden verdiepende theoretische inzichten en modellen.  Verscheidene functies in sales en Human Resources bij Philip Morris en leidinggevende functies in organisaties in de sociale economie en zorgsector, zorgden voor de noodzakelijke praktijkervaring.  Haar echte liefde zit in de Verbindende Communicatie. Het gedachtengoed van Marshall Rosenberg raakt haar in hart en ziel.  Els bouwde de voorbije jaren een uigebreide ervaring op in het trainen van leidinggevenden, teamverantwoordelijken, HR professionals en medewerkers van bedrijven en organisaties in erg uiteenlopende sectoren. Haar expertise en vakkennis zorgen ervoor dat de opleiding een groot leereffect heeft in de praktijk van de deelnemers.

Subsidiemogelijkheden

  • KMO Portefeuille: HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training.  Het (eventuele) cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.

  • Vlaams OpleidingsVerlof: HRD Academy heeft een kwaliteitsregistratie behaald voor dienstverleners binnen Werk en Sociale Economie.  Dat wil zeggen dat werknemers uit de privésector onder bepaalde voorwaarden recht hebben op het Vlaams Opleidingsverlof (vroegere Betaald Educatief Verlof).  
  • Opleidingscheques voor werknemers: je kan opleidingscheques aanvragen voor opleidingen van HRD Academy die geregistreerd zijn in de Opleidingsdatabank van de Vlaamse Overheid.  Op de individuele webfiches van elke HRD Academy staat vermeld indien de opleiding hiervoor erkend is.
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest. Je krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed.  Opgelet: je moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.
  • Opleidingscheques Wallonië
  • Werkbaarheidscheque: Eenmanszaken, KMO's en grote ondernemingen kunnen tot € 10.000 steun krijgen om knelpunten rond werkbaar werk binnen de organisatie in kaart te brengen om zo de arbeidsomstandigheden duurzaam te verbeteren.  Nav de Coronacrisis worden deze werkbaarheidscheques tijdelijk uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding waarbij aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van medewerkers.
  • Liberform: Vormingsfonds voor de vrije beroepen
  • Educam: Sectorfonds voor de automotive sector en aanverwante sectoren
  • Co-valent: Vormingsfonds van de sectoren chemie, kunststoffen en life sciences.
  • Logos: Vormingsfonds voor bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek (PC 226)

Prijs

€ 1 450,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Inschrijven

Data

  • 28.01.202109:00 - 18:00
  • 29.01.202109:00 - 17:00
  • 23.02.202109:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Els Van BeverenEls Van Beveren

Prijs

€ 1 450,00 excl. BTW

Inschrijven

Data

  • 20.09.202109:00 - 18:00
  • 21.09.202109:00 - 17:00
  • 19.10.202109:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Els Van BeverenEls Van Beveren

Prijs

€ 1 450,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Omgaan met stress
Startdatum 06/05/2021

Omgaan met stress

Stilte en leiderschap 1
Startdatum 09/02/2021

Stilte en leiderschap 1