Blog

Leen Lambrechts-Noël

Reflectie in Coaching: Professionele groei via reflecteren en supervisie

Professionele groei in coaching vraagt méér dan alleen doen. Ze begint bij stilvallen en bewust worden van wat er speelt. Reflectie en supervisie helpen je om patronen te herkennen, je blik te verruimen en bewuster te handelen in je coachpraktijk. Leen Lambrechts-Noël toont hoe diepgaande reflectie je als coach versterkt in denken, voelen én begeleiden. Een uitnodiging om vertraging als versneller te omarmen.

Philippe Bailleur

Systemisch Leiderschap: Zicht op onderstromen in organisaties

Sommige spanningen in teams lijken op het eerste zicht ongrijpbaar, maar vertellen onderhuids een duidelijk verhaal. In deze blog ontdek je hoe systemisch leiderschap je helpt om dieper te kijken, onderstromen te herkennen en op een meer bewuste manier positie in te nemen. Een praktijkvoorbeeld laat zien hoe een ogenschijnlijk individueel probleem een systemische oorzaak kan hebben.

Francis Laleman

Een Lean en gedeelde leerplek: waar écht leren gebeurt

Hoe kunnen we verder gaan dan dualistische opleidingsformats die een strikte scheiding maken tussen trainer en deelnemer, tussen kennis en toepassing? In deze blog duiken we in het Japanse concept ba — een gedeelde leerplek waar kennis wordt gecreëerd. Aan de hand van Nonaka’s SECI-model en Zen-geïnspireerd denken, verkennen we hoe leren écht verankerd raakt wanneer het plaatsvindt tussen mensen en niet van bovenaf opgelegd wordt. Een must-read voor trainers, facilitatoren en leerontwerpers die duurzame leerprocessen willen versterken.

Francis Laleman

Lean Instructional Design: L&D herdenken

Learning & development heeft een reset nodig. Geen nieuwe naam, maar een fundamentele shift in hoe we leren op het werk benaderen. In deze blog maak je kennis met Lean Instructional Design (LID), een toekomstgerichte, mensgerichte en resultaatsgerichte aanpak die breekt met verouderde trainingsroutines. Ontdek wat nodig is om leren écht te laten werken: snel, gefocust en aangepast aan de realiteit van vandaag.

Francis Laleman

Levenslang leren als mensenrecht

Levenslang leren is meer dan een modewoord, het is de hartslag van de ontwikkeling als mens. In deze blog verkennen we waarom leren een fundamenteel mensenrecht zou moeten zijn en hoe coaches, HR, trainers en leiders de verantwoordelijkheid dragen om dat recht met zorg, visie en intentie te voeden. Want de zaadjes die we vandaag planten, vormen de wereld van morgen.

Francis Laleman

Instructional design en Japanse tuinen

Een goed leerontwerp begint niet met slides of planningen, maar met een mindset. In deze blog nodigt Francis Laleman je uit om te denken als een Japanse tuinier. Hij gebruikt metaforen als Niwaki, Nemawashi en Wabisabi om leren vorm te geven als iets zorgvuldigs, organisch en diep menselijks. Een frisse kijk op instructional design.