Blog

Jo Vervaet

Leerstijlen Kolb en Leercyclus Kolb

De Amerikaanse psycholoog David Kolb ontwierp een invloedrijk model: de leercyclus van Kolb en de vier bijbehorende leerstijlen. In deze blog ontdek je wie Kolb is, hoe zijn ervaringsgericht leermodel precies werkt en welke betekenis het kan hebben voor trainers, coaches, leidinggevenden en HR-professionals. We leggen uit hoe de leercyclus en de leerstijlen van Kolb met elkaar verbonden zijn en hoe je deze inzichten inzet om leerprocessen effectiever te begeleiden.

Jo Vervaet

SMART doelen formuleren en 20 voorbeelden

In deze blog ontdek je wat SMART doelen zijn, wanneer je ze best gebruikt en hoe je ze in de praktijk duidelijk formuleert. We reiken je een concreet stappenplan aan en een lijst met 20 voorbeelden van unieke SMART doelstellingen. Een onmisbare leidraad voor trainers, coaches, leidinggevenden en HR-professionals.

Jo Vervaet

Geweldloze communicatie

Ken je dat gevoel wanneer je iets wil zeggen, maar de ander hoort vooral verwijt of kritiek? Of wanneer je het gevoel hebt niet écht begrepen te worden? Geweldloze communicatie helpt je om helder, eerlijk en tegelijk empathisch te communiceren, zonder strijd of defensie. De methode werd ontwikkeld door Marshall Rosenberg en wordt vandaag wereldwijd toegepast in organisaties, scholen, gezinnen en in conflictbemiddeling. In deze blog ontdek je de definitie van geweldloze communicatie, de vier bekende stappen, de onderliggende processen en het nut van geweldloze communicatie in organisaties.

Jo Vervaet

De taxonomie van Bloom

Wil je leerdoelen formuleren op het juiste niveau om echt richting te geven aan het leerproces van je deelnemers? Dan is de taxonomie van Bloom een onmisbare tool. In deze blog ontdek je wat een taxonomie precies is, wie Bloom was, hoe je zijn model toepast in trainingen voor volwassenen en hoe je leerdoelen formuleert op verschillende niveaus. Inclusief werkwoorden per niveau, een uitgewerkt voorbeeld én literatuurtips.

Jo Vervaet

Het didactisch model van Leon van Gelder

Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model van Leon van Gelder biedt een krachtig en toegankelijk kader om je training doordacht op te bouwen. In deze blog ontdek je wat didactiek precies inhoudt, hoe het didactisch model werkt én hoe je het concreet toepast.

Jo Vervaet

Wat is EQ? Versterk je emotionele intelligentie in 5 stappen

Emoties bepalen veel meer dan we denken. Ze beïnvloeden onze communicatie, beslissingen, relaties en zelfs ons welzijn. In deze blog ontdek je wat emotionele intelligentie is, waarom het belangrijk is in het dagelijks leven en hoe je het EQ stap voor stap kunt versterken.