Ontwerpen van digitale leermodules

Leer e-learning modules ontwerpen adhv een flexibele methodologie

Leer screencasts, didactische video’s, quizzen of interactieve e-learning modules ontwerpen met de tools die voor jouw organisatie en technologische context het best passen. Dankzij deze opleiding leer je aan de hand van enkele belangrijke didactische principes en een efficiënte methodologie digitale leermaterialen ontwerpen die leiden tot hogere ROI, meer motivatie, verhoogde interactiviteit en tijdswinst bij de lerenden.

Situering

In leren en begeleiden kunnen we een onderscheid maken tussen synchroon en asynchroon.  Bij synchroon leren en begeleiden komen de deelnemers en de begeleider samen op een bepaald tijdstip en gebeurt het leren dus gelijktijdig.  Asynchroon (niet gelijktijdig) leren gebeurt op eigen tempo, waar en wanneer het de lerende best past.  Dit laatste vereist onder andere de ontwikkeling van aangepast digitaal leermateriaal zodat de lerende asynchroon aan de slag kan zonder dat er een begeleider aanwezig is.  Deze opleiding richt zich vooral op het ontwerpen van dit digitaal leermateriaal zodat online zelfstandig geleerd kan worden.  Het ontwerp stemmen we af op de authoringtools waarover je beschikt (bvb: PowerPoint, e-learning authoring softwares, Flowsparks, Captivate, Articulate Rise, ...).

Doelgroep

De opleiding Ontwerpen van digitale leermodules is iets voor jou omdat je bvb:

  • gevraagd bent om opleidingen te ondersteunen met digitale leermodules om ook asynchroon leren mogelijk te maken.
  • een efficiënte methodologie zoekt om je training om te vormen naar een digitale omgeving toe (ongeacht met welke digitale leeromgeving of e-tools je werkt).
  • de efficiëntie en impact van leer- en verandertrajecten wil verhogen via digitale asynchrone opleidingsmodules.

We denken bvb aan L&D professionals, trainers, coaches, experten en iedereen die digitaal trainingsmateriaal wil ontwerpen en ontwikkelen.

Voorkennis

  • Vlot kunnen werken met een PC: enkele basis professionele IT vaardigheden onder de knie hebben.
  • Basiskennis over gebruik van PowerPoint: minstens een eerste ervaring gehad hebben met dit programma.

Wat leer je in de opleiding?

  • Na het volgen van deze training ben je in staat zelf digitale leermodules te ontwerpen volgens enkele belangrijke didactische principes en een gestandaardiseerde aanpak.
  • In de training leer je hoe je een digitale leermodule didactisch en professioneel kan ontwerpen in functie van de authoringtools waarover je beschikt (bvb: PowerPoint, Flowsparks, Captivate, Articulate Rise,...).  
  • Je kan een e-learning module evalueren en verbetervoorstellen doen op basis van vaste kwaliteitscriteria.
  • Je kan de verschillende stadia doorlopen om een digitale leermodule op te bouwen: intake, analyse, scenario, script, productie, publicatie, levering en opvolging.
  • Je bouwt vertrouwen op met het ontwerpen en ontwikkelen van digitaal leermateriaal.
  • Je leert van andere deelnemers door het uitwisselen van ervaringen met het opmaken van digitale leermodules.


Wat leer je niet?

  • Je leert in deze training niet hoe je een synchrone online training moet begeleiden.  Dat leer je in de opleiding: Faciliteren van een online training
  • Je leert geen basis IT vaardigheden, we gaan ervan uit dat je die onder de knie hebt.

Programma

Voorbereiding


Sessie 1: kwaliteit van digitale leermodules en aanpak

  • wat zijn digitale leermodules? welke vormen bestaan er?
  • hoe beoordeel je de kwaliteit?
  • hoe begin je eraan?
  • intake: wat wil je bereiken, voor wie? en met welke middelen?
  • analyse van de inhoud
  • opdracht: finaliseren van de intake en de inhoudelijke structuur van jouw digitale leermodule


Sessie 2: van analyse naar scenario

  • ontwerpen van storyboard/scenario in functie van de beschikbare tijd, middelen en tools
  • scenariotabel als ondersteuning
  • didactische principes bij het ontwerpen van digitale leermodules
  • voorzien van samenhang en gevarieerde herhaling
  • efficiënt werken met herbruikbare templates
  • opdracht: finaliseren scenario


Sessie 3: van scenario naar script

  • intervisie van het scenario (adhv de ingeleverde opdracht)
  • elementen van een script
  • voorzien van navigatie
  • uitwerken van inhoudelijke elementen (beeld, video, tekst, voice-over, animatie, interactie, …)


Sessie 4: van script naar produktie en levering

  • in welk formaat produceren?
  • via welke weg leveren?
  • hoe opvolgen?

Didactische aanpak

  • Deze vaardigheidstraining bestaat uit een mix van online leervormen waaronder korte presentaties, hands-on oefeningen en intervisiemomenten.
  • Vooraf is er een schriftelijke intake. De concrete inhoud van het programma wordt, zo goed mogelijk, hierop afgestemd. Elke training is telkens anders.  We volgen een duidelijke richting maar geen vast pad. 
  • De training wordt gespreid over 4 online sessies van ongeveer 2,5u met enkele leeractiviteiten voor en na.
  • De online bijeenkomsten (synchroon) zijn gericht op toepassing en uitwisseling.  Je werkt aan een eigen case met veel ruimte voor feedback en leren van elkaar.
  • Asynchrone ondersteuning  (op eigen tempo) wordt aangeboden via de online leeromgeving van HRD Academy. Hier kan je modellen, presentaties,  video’s, voorbeelden, opdrachten en bijkomende informatie raadplegen.
  • De training wordt online georganiseerd, via Zoom.
  • Maximum aantal deelnemers: 8.

Illustratie

Stukje video uit de klassikale versie van deze training waarbij deelnemers het ontwerp van hun e-learning module delen met de groep.

Getuigenissen (29)

Je voelt dat Patrick 'vanuit zijn buik' spreekt en niet simpelweg ergens een theorie gelezen heeft en die dan gaat verkondigen. Je voelt gewoon dat hij zoveel jaren ervaring en expertise heeft opgedaan en dat hij die 'gewoonweg' (maar het is allesbehalve gewoonweg) met de deelnemers deelt. En dat doet hij met veel enthousiasme. En hij zorgt er bovendien ook voor dat de deelnemers zoveel mogelijk ook van elkaar leren.
Ik herhaal graag wat één van de andere deelnemers verwoordde op het einde van de opleiding: Patrick is een zeer zorgzaam trainer, met veel aandacht en zorg voor ieder van zijn deelnemers, met oog voor de beginkennis van iedereen en er voortdurend voor zorgend dat hij voortbouwt op ieders specifieke context, kennis en niveau.

- Mieke Seys, Learning Advisor, Fopas

Op een zeer gestructureerde wijze heeft Patrick mij geleerd hoe een digitale opleiding te ontwikkelen. Hij past zich aan aan zijn doelgroep en kan zeer snel schakelen, afhankelijk van het ervaringsniveau van de deelnemers. We hebben zeer veel praktische tips mee gekregen waarmee we tussen elk opleidingsmoment aan de slag gingen. Patrick nam de tijd om ons allemaal constructieve feedback te geven op onze eigen cases en maakte van dat feedbackmoment ook een leermoment voor de hele groep. Een echte aanrader!

- Stéphanie Traen, Training & Talent Management, Vanbreda Risk & Benefits

Ik raad deze training aan iedereen aan die op een didactische, verstandige en efficiënte manier e-learning modules wil maken. Dankzij de 2-daagse ben ik nu in staat om volwaardige digitale modules te maken. Ik voel dat ik over voldoende know how en zekerheid beschik om dit nu op een professionele manier te doen. De trainer neemt ook de tijd om alles goed uit te leggen en hij laat ons zelf experimenteren met eigen praktijkcases. Een fijne en zeer leerrijke manier van aanpakken!

- Sophie Panier, Deskundige HR Training en Ontwikkeling, De Watergroep

De trainer legt de theorie heel goed uit. De theorie wordt daarna onmiddellijk toegepast op praktijkcases van de deelnemers. De opdracht is heel praktisch en praktijkgericht en de trainer denkt mee en geeft heel gerichte, individuele feedback per deelnemer.

- René van der Velden, Project Officer, Netherlands Water Partnership

Patrick is een aangename lesgever met heel veel ervaring in de materie. Zo krijg je als deelnemer heel veel bruikbare en praktische tips & tricks mee. Hij speelt ook in op specifieke vragen en houdt continu rekening met de behoeften van iedere deelnemer!

- Peter Meys, Training Manager Technical, Belgisch Instituut voor Lastechniek

Zeer praktisch opgevatte en direct bruikbare training!

- Marc Caluwé, Training, Fidea

Zeer inspirerende sessie, perfect toe te passen in ons dagelijks werk. Bovendien gegeven door een trainer met passie. Gewoon top!

- Tom Stoop, Loopbaancoach, Arabel

Zeer interessante opleiding! Vooral heel veel goesting om meteen met het geleerde aan de slag te gaan! Een aanrader voor elke trainer of HR manager!

- Martine Aarts, Trainer, Telenet

Een goede cursus met een uitstekende begeleiding! De training geeft goesting om er onmiddellijk in te vliegen. Het middageten in Het Leerklooster is verrassend en super lekker!

- Jeroen De Neef, SWAT Service Engineer, Unit-T Field Services

Dit is een leuke, boeiende training. Praktisch uitgelegd, met veel voorbeelden en meteen implementeerbaar in mijn dagelijkse job!

- Julie Sohier, Stafmedewerker P&O, AZ Delta

Dit is een zeer doelgerichte training, heel luchtig ook. De trainer maakt ruimte voor praktijk en individuele vragen. Ideaal ook dat dit in een kleine groep gebeurt. Er is heel veel interactie met zowel de trainer als met de andere deelnemers. Een aanrader!

- Bart Charlier, SWAT Service Engineer, Unit-T Field Service

Positief dat alle stappen van het proces doorlopen worden. Iedereen kan dit toepassen op zijn eigen onderwerp. Ik heb heel veel waardevolle feedback gekregen van de trainer en de andere deelnemers.

- Inge Cnudde, Training administrator, Van Marcke NV

Het was super! Een heel praktische opleiding maar toch theoretisch sterk onderbouwd! Top!

- Maaike Ysebaert, Instructional designer, D-Teach

Fijn om een trainer te treffen met zo'n grote kennis van zaken! Tegelijk houdt hij rekening met de ervaring, verwachtingen en doelstellingen van elke deelnemer

- Sigrid Wessels, Trainer, program manager, Belfius Bank

Een goede en zeer bruikbare training. Ik heb geen suggesties tot verbetering. Doe zo voort!

- Bart Cooreman, Vormingscoördinator, Agentschap Wegen en Verkeer

Ik vond dit een heel waardevolle opleiding. Met de uitleg, tips en tools die ik kreeg in de opleiding, kan ik zelf aan de slag. Een echte aanrader! Ook voor iemand zonder voorkennis van digitale leermodules!

- Marlies Claeys, Diensthoofd administratie, Familiezorg Oost-Vlaanderen

De training wordt gegeven door een professionele trainer die zijn jarenlange ervaring op een eenvoudige manier en met heel veel praktijkvoorbeelden kan overbrengen.

- Carla Walravens, Senior consultant, Delaware BeLux

De opleiding geeft snel inzicht in het ontwerp van digitale leermodules en is onmiddellijk bruikbaar.

- Patrick Soenen, Vennoot, Qualified Audit Academy

De training zit inhoudelijk goed in elkaar. De trainer brengt de materie goed over en staat veel open voor vragen, suggesties en feedback. Hij past goed de inhoud van de opleiding aan aan de behoeftes van de deelnemers.

- Koen De Cnodder, Flowstarters, HR consultant

Inhoudelijk zeer sterke opleiding met een goede mix tussen theorie en oefeningen. Heel overzichtelijk en met heel veel diepgang. Aan te raden.

- Kris De Schryver, Director, Quadres

Ik heb geen suggesties omdat dit een zeer goede opleiding is! Patrick is duidelijk een expert en een boeiende trainer. De opleiding is leerrijk en verveelt geen moment.

- Tamara Verhelle

Superinteressante opleiding. Het is duidelijk een goed idee om te investeren in e-learning. Super-opleider met kennis van zaken.

- Lisette Motmans, administratief deskundige, FAVV

De opbouw van deze training was heel goed. De trainer heeft goed ingespeeld op de verschillende noden van de deelnemers. Hij geeft voor iedere organisatie altijd goede voorbeelden en helpt ons nadenken over hoe we dit best kunnen aanpakken.

- Kathleen Cooremans, administratief deskundige, FAVV

De trainer is een ervaren icoon in de e-learning wereld. Deze opleiding wijst op de essentie van instructional design binnen e-learning, met extra klemtoon op het belang van structuur en story. Een aanrader voor iedereen!

- Lieselot Declercq, zaakvoerder, D-Teach

De training helpt om te beslissen welke content je gaat gebruiken en hoe je die content via online leraning kan aanbieden.

- Anita Prinzie, product manager, NGDATA Products NV

De trainer is een expert in zijn discipline die op een bevattelijke manier de boodschap kan overbrengen op niveau van de deelnemers.

- Stefaan Neirynck, opleidingsverantwoordelijke, Covestro NV

Zeer enthousiaste trainer met een enorme expertise. Ik krijg zin om meer trainingen te volgen bij deze trainer!

- Liesbeth Ponsaerts, verantwoordelijke, Vorm vzw

Ik heb veel geleerd. Deze training is zeker de moeite waard. De trainer is een expert in zijn vak. De interactie met de andere deelnemers was ook zeer boeiend.

- Ria Claessens, zaakvoerder, Response Consulting

Dit is een heel goede training instaptraining voor mensen die starten met digitale leermodules!

- Sam Van Espen, trainer coördinator, IPG Holding NV

Trainer

Patrick Belpaire

Patrick Belpaire

Patrick Belpaire studeerde in 1984 af als geaggregeerd licentiaat in de Psychologische en Pedagogische wetenschappen. Na een periode van 2 jaar als docent Didactiek en coach ‘Leren Leren’ vervoegde hij Dolmen Computer Applications.  In 1994 combineerde hij zijn ICT, marketing en pedagogische ervaring via de oprichting van het bedrijf U&I Learning nv, gespecialiseerd in (e-)learning.  Dit bedrijf groeiende uit tot een beursgenoteerde onderneming met meer dan 200 klanten en 120 medewerkers in 3 landen. In juni 2010 verliet hij U&I Learning als aandeelhouder en bestuurder. Sindsdien stelt hij zijn ervaring ten dienste als adviseur en begeleider van KMO’s in groei, alsook van grotere ondernemingen in hun evolutie naar lerende organisatie. 

Subsidiemogelijkheden

  • KMO Portefeuille: HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training.  Het (eventuele) cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.

  • Vlaams OpleidingsVerlof: HRD Academy heeft een kwaliteitsregistratie behaald voor dienstverleners binnen Werk en Sociale Economie.  Dat wil zeggen dat werknemers uit de privésector onder bepaalde voorwaarden recht hebben op het Vlaams Opleidingsverlof (vroegere Betaald Educatief Verlof).  
  • Opleidingscheques voor werknemers: je kan opleidingscheques aanvragen voor opleidingen van HRD Academy die geregistreerd zijn in de Opleidingsdatabank van de Vlaamse Overheid.  Op de individuele webfiches van elke HRD Academy staat vermeld indien de opleiding hiervoor erkend is.
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest. Je krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed.  Opgelet: je moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.
  • Opleidingscheques Wallonië
  • Werkbaarheidscheque: Eenmanszaken, KMO's en grote ondernemingen kunnen tot € 10.000 steun krijgen om knelpunten rond werkbaar werk binnen de organisatie in kaart te brengen om zo de arbeidsomstandigheden duurzaam te verbeteren.  Nav de Coronacrisis worden deze werkbaarheidscheques tijdelijk uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding waarbij aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van medewerkers.
  • Liberform: Vormingsfonds voor de vrije beroepen
  • Educam: Sectorfonds voor de automotive sector en aanverwante sectoren
  • Co-valent: Vormingsfonds van de sectoren chemie, kunststoffen en life sciences.
  • Logos: Vormingsfonds voor bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek (PC 226)

Prijs

€ 1 320,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Inschrijven

Data

  • 01.10.202114:00 - 17:00
  • 08.10.202114:00 - 17:00
  • 15.10.202114:00 - 17:00
  • 22.10.202114:00 - 17:00

Locatie

Online

Trainer

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 1 320,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Data

  • 03.12.202114:00 - 17:00
  • 08.12.202114:00 - 17:00
  • 14.12.202114:00 - 17:00
  • 21.12.202114:00 - 17:00

Locatie

Online

Trainer

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 1 320,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven