Blog

Jo Vervaet

GROW model voor coaching

Het GROW model is één van de meest gebruikte methodes in coaching en dat is niet zonder reden. Het biedt structuur en richting in je coachingsgesprekken, zonder de spontaniteit van het coachproces te verliezen. Met vier eenvoudige stappen helpt het coachmodel om samen met je coachee tot concrete doelen en acties te komen. In deze blog ontdek je hoe je het GROW model toepast, welke vragen je kan stellen en waar je in de praktijk op moet letten voor maximale impact. Jef Clement van Inspirerend coachen gebruikt het GRROW model.

Jo Vervaet

Zelfscan Professioneel Trainer

Hoe sterk sta jij vandaag in je rol als trainer? Met deze zelfscan krijg je een helder beeld van je sterktes én je groeikansen op zeven essentiële trainercompetenties. Je evalueert jezelf op 35 concrete vaardigheden en ontdekt in welke domeinen verdere ontwikkeling het verschil kan maken. Een praktisch hulpmiddel voor elke trainer die bewust wil blijven groeien in dit vak.

Jo Vervaet

7 Competenties van een Professioneel Trainer

Wat maakt iemand tot een sterke, professionele trainer? Het is meer dan kennis delen: het vraagt om doordachte ontwerpen, coachend begeleiden en voortdurend blijven groeien in je vak. Op basis van jarenlange praktijkervaring bundelden we de 7 kerncompetenties die elke business trainer nodig heeft om duurzaam effect te creëren. Ze geven je houvast, taal en richting om je eigen ontwikkeling als trainer bewuster aan te pakken.

Jo Vervaet

Wat is loopbaanbegeleiding?

De vraag naar professionele loopbaanbegeleiders is groter dan ooit. Mensen zoeken zinvol werk dat past bij hun waarden, talenten en hun levensfase. Maar wat houdt loopbaanbegeleiding precies in? Hoe onderscheidt het zich van therapie of outplacement? En hoe ziet een goed begeleidingsproces eruit? In deze blog krijg je een helder overzicht vanuit het perspectief van de loopbaanbegeleider.

Josco Timmermans

Trainen is meer dan praten, leren is meer dan luisteren

Aandachtige blikken, knikkende hoofden ... en toch weinig écht leren? Het gebeurt vaker dan je denkt. Deze blog legt helder uit waarom spreken geen trainen is en luisteren geen leren en hoe trainers het verschil kunnen maken door in te zetten op actieve kennisverwerving. Een uitnodiging om met andere ogen naar je eigen aanpak als trainer of spreker te kijken.

Francis Laleman

Lean Instructional Design: L&D herdenken

Learning & development heeft een reset nodig. Geen nieuwe naam, maar een fundamentele shift in hoe we leren op het werk benaderen. In deze blog maak je kennis met Lean Instructional Design (LID), een toekomstgerichte, mensgerichte en resultaatsgerichte aanpak die breekt met verouderde trainingsroutines. Ontdek wat nodig is om leren écht te laten werken: snel, gefocust en aangepast aan de realiteit van vandaag.