1

Talking is not teaching, listening is not learning

Josco Timmermans
Bovenstaande stelling willen we illustreren aan de hand van een verhaal over het verloop van een workshop.

Door Josco Timmermans, trainer/coach HRD Academy


Bovenstaande stelling willen we illustreren aan de hand van een verhaal over het verloop van een workshop.  Hou bij het lezen van onderstaand verhaal de volgende vraag in je achterhoofd: welke fouten maakt deze trainer?


Laten we als voorbeeld een trainer nemen, een man van ongeveer 30 jaar, een deskundige in zijn vak, hij weet waarover hij het heeft. Hij geeft een technische workshop over het gebruik van een software-applicatie. De workshop duurt 2,5 uur.


Als de workshop begint, heet hij iedereen welkom, geeft aan wat het verloop van de workshop zal zijn, doet nog enkele logistieke mededelingen en gaat dan van start met zijn presentatie. Tijdens zijn presentatie gebruikt hij kleurrijke PPT-dia’s, hij spreekt de technische termen goed uit, varieert zijn stem in tempo en toonhoogte, houdt oogcontact met zijn publiek. Af en toe stelt hij een vraag: “Is alles duidelijk?”, “Iemand hier nog iets over te vragen?”. Er komen geen reacties waardoor hij ervan uitgaat dat alles duidelijk is.  Gaandeweg zijn verhaal komt er een grote rust over deze trainer, hij krijgt echt een goed gevoel over het verloop van zijn workshop. Een gedachte die hem blij en tevreden maakt, is dat hij denkt dat zijn cursisten veel aan het leren zijn. Ze zijn stil en vol aandacht en luisteren goed naar hem. Na ca. 20 minuten rondt hij zijn verhaal af en geeft een instructie voor het maken van een opdracht.


Terug naar onze vraag: welke fouten maakt deze trainer naar jouw idee? En wat is volgens jou de grootste fout die hij maakt?  Naar mijn mening is de grootste fout niet dat hij ineffectieve vragen stelt of dat er te weinig interactie met de groep is. Maar de echt grote fout is dat hij denkt dat zijn cursisten aan het leren zijn, terwijl hij staat uit te leggen. Dit is een veel voorkomende denkfout. 


T
alking is not teaching and listening is not learning.

Het feit dat je deelnemers aan het luisteren zijn, betekent nog niet dat ze aan het leren zijn. De trainer uit het voorbeeld is erg bezig met kennisoverdracht. Maar kennis kan je niet 'overdragen', kennis moet verworven worden. Laten we het begrip ‘kennisoverdracht’ vervangen door ‘kennisverwerving’. Dat maakt meteen duidelijk waar de voornaamste activiteit in het leerproces ligt. Juist, bij het verwerven en niet bij het overdragen.


In de train de trainer opleidingen van onze trainersacademy leer je als trainer: 

  • hoe je deelnemers kan helpen om kennis en vaardigheden te verwerven,
  • hoe je met hen tot diepgaande en echte leerresultaten komt en
  • hoe je deelnemers kan helpen het geleerde te transfereren naar de praktijk waardoor de ROI (Return On Investment) van je training geoptimaliseerd wordt.


Een overzicht van de 'train the trainer' opleidingen uit de trainersacademy vind je hier.

 

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in ons cookiebeleid