Blog

Jo Vervaet

Didactische werkvormen: vijf basis werkvormen

Didactische werkvormen bepalen mee of deelnemers actief leren, geboeid blijven en de inhoud écht verwerken. Als trainer wil je dan ook niet zomaar iets uitleggen of laten doen. Je wil een doelgericht leerproces op gang brengen dat een gedragsverandering teweegbrengt in het werkveld. In deze blog ontdek je wat didactische werkvormen zijn, hoe je ze bewust inzet en maak je kennis met vijf basisvormen die je flexibel kan toepassen in elke trainingscontext.

Jo Vervaet

Het Kirkpatrick model: evaluatie van training

Hoe weet je of een training echt het beoogde leereffect heeft? Of deelnemers niet enkel tevreden zijn, maar ook werkelijk iets geleerd hebben, hun gedrag hebben aangepast en er resultaten geboekt worden op de werkvloer? Het Kirkpatrick model is één van de bekendste evaluatiemodellen om de impact van training structureel en doordacht te meten. In deze blog ontdek je hoe het model werkt, waarom het zo krachtig is en hoe je het zelf toepast in jouw organisatie of leertraject.

Jo Vervaet

Leerstijlen Kolb en Leercyclus Kolb

De Amerikaanse psycholoog David Kolb ontwierp een invloedrijk model: de leercyclus van Kolb en de vier bijbehorende leerstijlen. In deze blog ontdek je wie Kolb is, hoe zijn ervaringsgericht leermodel precies werkt en welke betekenis het kan hebben voor trainers, coaches, leidinggevenden en HR-professionals. We leggen uit hoe de leercyclus en de leerstijlen van Kolb met elkaar verbonden zijn en hoe je deze inzichten inzet om leerprocessen effectiever te begeleiden.

Jo Vervaet

De taxonomie van Bloom

Wil je leerdoelen formuleren op het juiste niveau om echt richting te geven aan het leerproces van je deelnemers? Dan is de taxonomie van Bloom een onmisbare tool. In deze blog ontdek je wat een taxonomie precies is, wie Bloom was, hoe je zijn model toepast in trainingen voor volwassenen en hoe je leerdoelen formuleert op verschillende niveaus. Inclusief werkwoorden per niveau, een uitgewerkt voorbeeld én literatuurtips.

Jo Vervaet

Het didactisch model van Leon van Gelder

Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model van Leon van Gelder biedt een krachtig en toegankelijk kader om je training doordacht op te bouwen. In deze blog ontdek je wat didactiek precies inhoudt, hoe het didactisch model werkt én hoe je het concreet toepast.

Jo Vervaet

Zelfscan Professioneel Trainer

Hoe sterk sta jij vandaag in je rol als trainer? Met deze zelfscan krijg je een helder beeld van je sterktes én je groeikansen op zeven essentiële trainercompetenties. Je evalueert jezelf op 35 concrete vaardigheden en ontdekt in welke domeinen verdere ontwikkeling het verschil kan maken. Een praktisch hulpmiddel voor elke trainer die bewust wil blijven groeien in dit vak.