Masterclass Games for Actors & Non-Actors (Augusto Boal)

Een eenmalige workshop voor trainers, facilitators, HR professionals en begeleiders van verandering en transformatieprocessen. In deze korte workshop maak je kennis met de Braziliaanse onderwijsdeskundige Augusto Boal (1931-2009) – en een hele serie spelende leervormen voor systemisch leren. Je leert ook wanneer en hoe je Boals spelvormen in het leerpakket van je organisatie kan toepassen – en wanneer en hoe je ze kan debriefen. Handen uit de mouwen en geen stoelen of tafels in de zaal. Dit is een actiegerichte workshop die je niet snel zal vergeten!

Eenmalige reeks workshops met Francis Laleman voorjaar 2024

Deze masterclass is één van vier éénmalige workshops die Francis Laleman bij HRD Academy geeft in het verloop van twee opeenvolgende dagen, op dezelfde trainingslocatie.  De workshops bouwen niet verder op elkaar, je kan dus kiezen welke workhop(s) je wil volgen.  

Dag 1 (25 maart 2024):

Dag 2 (26 maart 2024)

Situering

Iedereen in ons vak is bezorgd over wat de nieuwste ontwikkelingen in het informatietijdperk voor ons in petto hebben. Maakt AI ons werk binnenkort overbodig?

In deze workshop keren we terug naar de basis. Vanuit de vaststelling dat samen leren in de toekomst niet langer noodzakelijk “content-based” zal zijn, (her)ontdekken we spel en belichaming als leervormen die onze inter-menselijkheid ondersteunen en onze leercapaciteiten aanscherpen. Leren wordt (opnieuw) bij uitstek een groepsproces – en leren keert terug naar leren2 (“leren leren”).

Uit het werk van de legendarische Braziliaanse pedagoog Augusto Boal (Games for Actors and Non-Actors, 1992) nemen we mee dat “play-based learning” (spel als leermiddel) niet alleen een ijsbreker of een tussendoortje is. Het tegendeel is waar: Spel is leren en leren is spel – en deze leidraad geldt voor elke leerinhoud die je je maar kan bedenken.  

Francis Laleman is al sedert zijn studententijd in de jaren zeventig begaan met het werk van Augusto Boal, die hij ook persoonlijk ontmoette. Als opleider bij HRD Academy integreerde hij jarenlang Boals werk in zijn bredere visie op coöperatief leren. Over hoe deze integratie verloopt, schreef hij een intrigerend boekje (Resourceful Exformation, 2020).

Na jarenlang reizen tussen Europa en Zuid-Azie, met uitschieters naar Zuid-Amerika en Japan, vestigde hij zich uiteindelijk in Singapore, in het centrum van Zuidoost Azie, waar zijn exformatief werk met Agile Facilitation Beyond Borders Pvt Ltd ondertussen een cultstatus heeft verworven in de wereld van leren en ontwikkelen in een bedrijfscontext, maar ook in het niet-conventioneel onderwijs, in systemisch werk, op het sociale veld, bij systemisch-designers en in sociale en artistieke vorming.

Niet veel theorie in deze workshop. Des te meer actie.

Doelgroep

Deze eenmalige interactieve workshop is iets voor jou als je talentontwikkeling en leren je passies zijn. Of je bent instructional designer, process designer, organisatie-ontwikkelaar, facilitator, trainer, opvoeder, sociaal werker, systemische opsteller, L&D specialist, of welke rol ook die te maken heeft met de ontwikkeling van competenties en talent in individuen en groepen.

Wat leer je in deze masterclass?

  • De basiselementen en het theoretisch kader van exformatief werk
  • Werken met ruimte, begrenzing en bevrijding
  • Werken met mensen en groepen
  • Essenties van communicatiesctructuren
  • “Gamesercises”
  • “Gamesercises” faciliteren
  • Essentie en praktijk van extra-informatief faciliteren
  • Essentie en praktijk van “play-based learning”

Programma

  • Exformatie
  • Spel
  • Bevrijding
  • Actie
  • Leren
  • Faciliteren
  • Debriefen

Na deze workshop ga je naar huis met ...

  • … een nieuwe kijk op jezelf als trainer, coach, facilitator, consultant.
  • … inzicht in de concepten van spelend leren.
  • … een nieuwe visie op de rol van spel in een leerproces.
  • … een verfrissende kijk op belichaming in de context van groepen.
  • … een rits aan spelende facilitatietechnieken voor spelend leren.
  • … technieken om de leercultuur in je organisatie bij te sturen en de motivatie van je medewerkers aan te wakkeren.

Leermateriaal

  • Boek (Engels): Francis Laleman, 2020: Resourceful Exformation (Some thoughts on the Development of Resourcefulness in Human Beings)

Getuigenissen (3)

Altijd fijn om een module van Francis Laleman te volgen: ook nu een speelse maar doordachte aanpak die leidt tot energie, plezier, verbinding en vooral zin om ermee aan de slag te gaan. Dank.

- Pascal Evrard, Security Expert Awareness & Training , BNP PARIBAS FORTIS NV/SA

De training met Francis was erg waardevol. Het was uitermate fijn om hem te ontmoeten en ik ging met veel inspiratie naar huis om wat ik ontdekte te kunnen toepassen. Geprikkeld om verder te exploreren hoe ik de games van Augusto Boal en exformatief leren verder kan toepassen als kunsteducator in musea.

- Sofie Legon, Kunsteducator

Playing Boal games doesn’t feel like “gamesercising” at all. I never realized how much fun one could have without even the thought of learning, and yet learn so much. The most interesting thing was how Francis managed to gently push boundaries, seemingly doing nothing at all, and make us play in a space where we would never have played before if he hadn’t brought us there.

- Maria Franchesca Pascua, Philippines, 2022

Trainer

Francis Laleman

Francis Laleman

Francis werkt al 45 jaar met mensen en groepen, kunst, en de natuur. Hij leest, schrijft, schildert, tuiniert, en speelt. Hij is een partner, minnaar, en vader. Maar het leerpad in al  deze dingen gaat over steile bergen en diepe dalen – en veel strepen heeft hij nog niet verdiend. Stiekem hoopt hij dat blijven spelen en reflectie de sleutels zijn, maar hij weet nog niet op welk slot precies die zullen passen. Waarschijnlijk is loslaten het echte geheim, maar daar is hij voorlopig nog niet zo goed in.

Francis is dus op weg, Ook letterlijk. Afkomstig uit de de klei in de polders langs de Noordzeekust, waar de meeuwen roepen en aan de horizon de zon op de krijtrotsen van Dover zingt, als een sirene. Bijna twintig jaar woonde, leerde en werkte hij hoog in de bergen van de Himalaya, in India, en in Sri Lanka. Hij keurde zichzelf af als Boeddhistische monnik - maar blijft op zoek naar de beste manier om studenten de wonderen van de Sanskrit en Paliliteratuur te helpen ontdekken. En schrijven. Ondertussen heeft Francis de eerste bladzijde geschreven van wel honderd ingebeelde boeken. Omhelzen wat niet kan is dus een levenskunst. En altijd weer spelen met wat misschien mogelijk is.

Het is in het sociaal werk, met andere afgekeurden en mislukkelingen, op straat en in de rijstvelden, dat Francis ontdekte dat kinderen veel liever en beter leren dan volwassenen. Geinspireerd door Rabindranath Tagore, Paolo Freire en Augusto Boal belandde Francis ten slotte in de wereld van niet-conventioneel leren, waarin hij snel een stevige internationale reputatie uitbouwde, eerst in India en later daarbuiten, eerst bij de “unteachables,”, daarna ook in de nette kantoren van het bedrijfsleven.

Francis woont in Singapore. Je vindt hem op de meest onwaarschijnlijke plekken: in een telecombedrijf, een rijstfabriek, op een vrachtschip, in een opvanghuis in Jakarta. Hij is lid van The Scrum Alliance en The Systemic Design Association, geeft les aan The London Scrum Academy, is adviseur bij People Before Patients. Hij reist nog steeds de wereld rond met workshops over leren leren, levenslessen, Boeddhistische systeemtheorie, OD, Design, UX, Scrum, Agile, en de kunst van het faciliteren.  

Ikigai pikte hij op in Japan, en in 2018 trok hij naar een Japans eiland om zich verder in het onderwerp te verdiepen. In de loop van 2024 verschijnt van hem bij de Buechergilde (Duitsland) een boekje over ikigai, met originele vertaling van stukken uit Ikigai ni-Tsuite van Kamiya Mieko. Het boekje kwam tot stand in samenwerking met Stephanie Fehr en is gebaseerd op 5 jaar samen ikigai workshops faciliteren (2018-2023).

Prijs