Masterclass Exformative Learning Design & Facilitation

Een eenmalige workshop voor trainers en facilitators met zin in een omgekeerde didactiek. Exformatie is een systemisch leerproces dat begint in het onbekende – en van daaruit de leerinhoud distilleert. De deelnemers gaan zelf aan de slag en worden daarin gracieus gefaciliteerd door de procesbegeleider.

Eenmalige reeks workshops met Francis Laleman voorjaar 2024

Deze masterclass is één van vier éénmalige workshops die Francis Laleman bij HRD Academy geeft in het verloop van twee opeenvolgende dagen, op dezelfde trainingslocatie.  De workshops bouwen niet verder op elkaar, je kan dus kiezen welke workhop(s) je wil volgen.  

Dag 1 (25 maart 2024):

Dag 2 (26 maart 2024)

Situering

Deze workshop past in een vernieuwende visie op leren die al enkele decennia een sluimerend bestaan leidt, maar met de opkomst van systemisch werk, zelf-organiserende groepen en het flip-de-classroom model, weer helemaal actueel is. Het concept exformatie werd voor het eerst beschreven door Tor Nørretranders (The User Illusion, 1991) en druppelde via het werk van de Japanse designer en educator Kenya Hara (2015) de wereld van leren en ontwikkelen binnen.

Francis Laleman, die al bij HRD Academy het concept “exformatie” integreerde in zijn vroegere workshopdesign en zijn bredere visie op coöperatief leren, schreef er een intrigerend boekje over (2020) – en verhuisde in het kielzog daarvan naar Zuid-Oost Azie, waar exformatief werk ondertussen een cultstatus heeft verkregen in de wereld van leren en ontwikkelen in een bedrijfscontext, maar ook in het niet-conventioneel onderwijs, in systemisch werk, op het sociale veld en in sociale en artistieke vorming.

Francis woont in Singapore en is dit najaar opnieuw op toernee in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Deze workshop is dus een zeldame kans om Francis nog eens in-person mee te maken.

Doelgroep

Deze eenmalige interactieve workshop is iets voor jou als je werkt met groepen – en je bent process designer, organisatie-ontwikkelaar, facilitator, trainer, opvoeder, sociaal werker, systemische opsteller, L&D specialist, of welke rol ook die te maken heeft met de ontwikkeling van competenties en talent in individuen en groepen.

Wat leer je in deze masterclass?

  • Wat is exformatie en hoe past exformatief werk in jouw eigen professionele context?
  • Hoe komt het dat exformatieve werkvormen zo een sterke aantrekkingskracht hebben op deelnemers – en hoe komt het dat de leerresultaten van exformatief werk zo verbluffend zijn?
  • Hoe maak je de omslag van informatief trainen naar exformatief faciliteren?
  • In welke omstandigheden op je werk kunnen exformatieve werkvormen je helpen om een geblokkeerde situatie terug los te trekken?
  • Is exformatief werk therapie of is het een leermethode?
  • Hoe ga je aan de slag met je design van exformatieve leerprocessen?
  • Zelf exformatieve leeractiviteiten ontwikkelen
  • Zelf exformatieve leeractiviteiten faciliteren

Programma

  • Exformatieve werkvormen met kunst
  • Exformatieve werkvormen met objectbeheer
  • Exformatieve dialogen en groepsgesprekken
  • In dialoog met de ruimte en in conversatie met elkaar
  • Systemische interconnectiviteit via exformatie
  • Exformatieve reflectie: Wat hebben we allemaal geleerd?
  • Train-de-trainer: hoe passen we dit toe in onze eigen context?

Na deze workshop ga je naar huis met ...

  • … een nieuwe kijk op jezelf als trainer, coach, facilitator, consultant.
  • … inzicht in hoe exformatief werk een nieuwe richting kan geven aan je trainers- en/of facilitatieskills.
  • … een waaier technieken en werkvormen om zelf mee aan de slag te gaan.
  • … een vernieuwende methode om de leerresultaten in je organisatie te optimaliseren.
  • … technieken om de leercultuur in je organisatie bij te sturen en de nieuwsgierigheid van je medewerkers aan te wakkeren.

Leermateriaal

  • Boek (Engels): Francis Laleman, 2020: Resourceful Exformation (Some thoughts on the Development of Resourcefulness in Human Beings)

Getuigenissen (1)

A brilliant approach to design and facilitation, that gently awakens facilitators from all backgrounds to think about all that we have at our disposal, to make learning a deeper experience. I’ve been fortunate to attend a ten-session exformative facilitation learning track hosted and facilitated by Francis himself, where he’s taken us through the exformative learning practices within his book, with examples and exercises which have thrown open my cupboard of curiosity and inspired me to utilise what I’ve learnt.

- Nisha Joshi

Trainer

Francis Laleman

Francis Laleman

Francis werkt al 45 jaar met mensen en groepen, kunst, en de natuur. Hij leest, schrijft, schildert, tuiniert, en speelt. Hij is een partner, minnaar, en vader. Maar het leerpad in al  deze dingen gaat over steile bergen en diepe dalen – en veel strepen heeft hij nog niet verdiend. Stiekem hoopt hij dat blijven spelen en reflectie de sleutels zijn, maar hij weet nog niet op welk slot precies die zullen passen. Waarschijnlijk is loslaten het echte geheim, maar daar is hij voorlopig nog niet zo goed in.

Francis is dus op weg, Ook letterlijk. Afkomstig uit de de klei in de polders langs de Noordzeekust, waar de meeuwen roepen en aan de horizon de zon op de krijtrotsen van Dover zingt, als een sirene. Bijna twintig jaar woonde, leerde en werkte hij hoog in de bergen van de Himalaya, in India, en in Sri Lanka. Hij keurde zichzelf af als Boeddhistische monnik - maar blijft op zoek naar de beste manier om studenten de wonderen van de Sanskrit en Paliliteratuur te helpen ontdekken. En schrijven. Ondertussen heeft Francis de eerste bladzijde geschreven van wel honderd ingebeelde boeken. Omhelzen wat niet kan is dus een levenskunst. En altijd weer spelen met wat misschien mogelijk is.

Het is in het sociaal werk, met andere afgekeurden en mislukkelingen, op straat en in de rijstvelden, dat Francis ontdekte dat kinderen veel liever en beter leren dan volwassenen. Geinspireerd door Rabindranath Tagore, Paolo Freire en Augusto Boal belandde Francis ten slotte in de wereld van niet-conventioneel leren, waarin hij snel een stevige internationale reputatie uitbouwde, eerst in India en later daarbuiten, eerst bij de “unteachables,”, daarna ook in de nette kantoren van het bedrijfsleven.

Francis woont in Singapore. Je vindt hem op de meest onwaarschijnlijke plekken: in een telecombedrijf, een rijstfabriek, op een vrachtschip, in een opvanghuis in Jakarta. Hij is lid van The Scrum Alliance en The Systemic Design Association, geeft les aan The London Scrum Academy, is adviseur bij People Before Patients. Hij reist nog steeds de wereld rond met workshops over leren leren, levenslessen, Boeddhistische systeemtheorie, OD, Design, UX, Scrum, Agile, en de kunst van het faciliteren.  

Ikigai pikte hij op in Japan, en in 2018 trok hij naar een Japans eiland om zich verder in het onderwerp te verdiepen. In de loop van 2024 verschijnt van hem bij de Buechergilde (Duitsland) een boekje over ikigai, met originele vertaling van stukken uit Ikigai ni-Tsuite van Kamiya Mieko. Het boekje kwam tot stand in samenwerking met Stephanie Fehr en is gebaseerd op 5 jaar samen ikigai workshops faciliteren (2018-2023).

Prijs