Anders ademhalen om je veerkracht te verhogen en stress en burn-out te voorkomen

Een eendaagse workshop waarbij je inzicht verwerft in de werking van het stressmechanisme en waarbij je te weten komt waarom je elke dag zo’n 17.500 keer ademt. Vervolgens wordt duidelijk uitgelegd hoe je met je ademhaling het stressmechanisme kan beïnvloeden. Je leert verschillende ademhalingsoefeningen en -technieken om je veerkracht te verhogen, je stresspeil te laten dalen en om burn-out te voorkomen of het herstelproces te versnellen.

Situering

Het ziekteverzuim door stress en burn-out blijft toenemen. De laatste 4 jaar steeg het aantal mensen met burn-out gemiddeld met 10 % per jaar. 1 op 3 werknemers in België heeft het grootste gedeelte van de werktijd last van werkgerelateerde stress. Vandaag zijn 2 op 3 doktersbezoeken stressgerelateerd. We weten dat er inmiddels een aantal zaken zijn die helpen bij het voorkomen en beter omgaan met stress. Wist je echter dat ook je ademhaling toelaat om je veerkracht te verhogen en stress en burn-out te voorkomen? Via je ademhaling heb je immers een rechtstreekse toegang tot je parasympathisch zenuwstelstel. En het is dat deel van het zenuwstelsel dat instaat voor rust en herstel.

Tijdens deze workshop kom je in een korte inleiding te weten wat stress juist is en wat de lichamelijke gevolgen zijn van langdurige blootstelling. In een tweede deel wordt verkend waarom we ademen en wat de functie is van zuurstof (O2) en koolstofdioxide (CO2). Vervolgens ervaar je wat de impact is van een goede ademhaling op het stressmechanisme en hoe je hierover controle kan verwerven. In de loop van de dag worden er verschillende oefeningen gedaan om zelf te voelen wat je ademhaling allemaal voor je kan betekenen. Je leert ook om de werking van je nervus vagus te verstreken (de langste zenuw in ons lichaam en de neurale snelweg tussen onze hersenen en ons lichaam) via ademhalingsoefeningen. De oefeningen die worden aangeleerd worden ook gebruikt door oa. de brandweer, topsporters en special forces.

Doelgroep

  • Algemeen: Voor iedereen die via ademhaling de veerkracht wil verhogen en stress en burn-out wil voorkomen.  De workshop veronderstelt geen specifieke voorkennis.
  • Specifiek: Voor coaches, HR-medewerkers, leidinggevenden, (preventie)adviseurs en iedereen die anderen wil helpen in het omgaan met of voorkomen van stress en burn-out.

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je verwerft inzicht in wat stress juist is.
  • Je ontdekt hoe het lichaam reageert op stress en wat de impact is van stress op je ademhaling.
  • Je leert wat de nadelige effecten zijn van langdurige stress op je ademhaling.
  • Je beseft het belang van een goed evenwicht tussen inspanning/actie en ontspanning/herstel.
  • Je begrijpt waarom we ademen en wat de functie is van zuurstof en koolstofdioxide voor het lichaam.
  • Je wordt je bewust van je eigen ademhaling.
  • Je leert je ademhalingspatroon ontdekken.
  • Je verwerft inzicht in de voordelen van een goede ademhaling.
  • Je leert functioneel ademen. 
  • Je maakt kennis met hartritmevariabiliteit.
  • Je leert via ademhaling impact uitoefenen op het parasympathisch zenuwstelsel.
  • Je kan met ademhalingsoefeningen je stress beheersen, je focus verscherpen, je veerkracht verhogen en tot rust komen.
  • Je leert ademhalingsoefeningen uitvoeren met impact op korte termijn en met impact op lange termijn zodat je je ademhalingscentrum kan herprogrammeren.

Programma

  • In deel 1 wordt uitgelegd dat stress een natuurlijke reactie van ons lichaam is die ons in staat stelt om het hoofd te bieden aan een nakend gevaar. Er wordt ingezoomd op de lichamelijke veranderingen ten gevolge van de stressreactie. Stress als een fundamenteel biologisch principe dat een aanzienlijke impact uitoefent op het ademhalingsmechanisme.  Je ontdekt als deelnemer hoe het komt dat het ademhalingscentrum anders gaat reageren op langdurige stress.

  • In het tweede deel wordt stilgestaan bij onze ademhaling. Waarom ademen wij en wat gebeurt er in ons lichaam als we ademen? Wat is de functie van zuurstof en wat is de functie van koolstofdioxide? In- en uitademen, het lijkt eenvoudig en toch kunnen heel veel mensen hun ademhaling verbeteren. Mond- of neusademhaling, borst- of buikademhaling, veel of weinig ademen, diep of oppervlakkig, snel of traag, met of zonder adempauze?  Het maakt weldegelijk een groot verschil.
  • In het derde deel  wordt de link gelegd tussen ademhaling en de impact ervan op het stressmechanisme. Via je ademhaling kan je inspelen op dit mechanisme. Ademhalingsoefeningen maken het mogelijk om het sympathisch en het parasympathisch zenuwstelsel te beïnvloeden. Op die manier kan je je veerkracht verhogen en stress en burn-out voorkomen. Je kan inspelen op je hartritmevariabiliteit en je kan je hartcoherentie bevorderen.
  • In deel 4 gaan we nog meer oefenen. De verschillende oefeningen die in de vorige delen werden uitgeprobeerd, worden dieper ingeoefend zodat je er nadien zelf mee aan de slag kan gaan.  Brandweerlui en special forces gebruiken ademhalingsoefeningen om in moeilijke omstandigheden controle te houden over hun denken en handelen. Topsporters en recreanten passen het toe om hun prestaties te verbeteren. Het is wetenschappelijk aangetoond dat ademhalingsoefeningen heilzaam zijn voor onze fysieke en mentale gezondheid. En iedereen - echt iedereen - kan het leren omdat we onze ademhaling zelf kunnen aansturen.

Didactische aanpak

  • Tijdens deze workshop wordt gestart met het verwerven van inzicht in de werking van het stressmechanisme en het ademhalingsstelsel. Op die manier wordt achteraf duidelijk wat de impact is van de verschillende oefeningen en ben je als deelnemer veel langer gemotiveerd om ook na het volgen van de workshop met de oefeningen aan de slag te gaan.
  • Tijdens de verschillende delen oefen je constant zelf zodat je het geleerde onmiddellijk in praktijk kan brengen.
  • Op het einde van de workshop maak je een individueel, haalbaar actieplan op waarmee je de volgende weken en maanden (of de rest van je leven!) aan de slag kan gaan zodat deze workshop ook op langere termijn effect heeft.  
  • De opleiding is uiteraard heel interactief, er is ruimte voor inbreng van eigen ervaringen en er is de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s.

Leermateriaal

  • Hand-outs van de gebruikte slides
  • Een instructiekaart waarop een aantal ademhalingsoefeningen staan uitgelegd
  • Een literatuurlijst met interessante boeken over stress en ademhaling.
  • Boek 'Anders ademen. Verhoog je veerkracht en wapen je tegen stress, burn-out en chronische hyperventilatie' van Dirk Heylen

Subsidiemogelijkheden voor deze opleiding

Wist je dat je als deelnemer wellicht recht hebt op één of meerdere opleidingssubsidies? Je leest er hier alles over.

Deze opleiding komt specifiek in aanmerking voor:

(*) Belangrijke opmerking KMO Portefeuille: Vanaf januari 2023 komt deze opleiding enkel nog in aanmerking voor de KMO portefeuille indien je deze opleiding volgt vanuit een (competentie)beleid om de kwaliteit van de onderneming te verbeteren. Het is hierbij belangrijk dat de opleiding rechtstreekse impact heeft op de algemene werking van de KMO in kwestie.  

Getuigenissen (3)

Ik vond de opleiding zeer inspirerend. Dirk is een man met heel veel kennis en hij brengt dit op een zeer enthousiaste manier. Hij heeft me geboeid vanaf het eerste moment en ik vond het om 17h jammer dat deze opleiding afgelopen was.

- Sven Gysbrechts, Vormingsmedewerker, De Sprong Vzw

Op een boeiende en vlotte manier kom je te weten wat stress is, wat het met je doet en hoe je hierop met zoiets eenvoudig als je ademhaling een impact kan hebben. Maar wat ik vooral bijzonder aan deze opleiding vond, is dat Dirk ook inzicht geeft hoe deze mechanismes in je lichaam exact werken. Dat zorgt ervoor dat je de aangeleerde oefeningen beter, effectiever kan uitvoeren en dat maakt dan weer dat de kans dat je deze ingebed krijgt in je routines, groter wordt. Een aanrader!

- Erik Wollebrants, Projectleider IT

Heel interessant. Veel bijgeleerd en ga zeker toepassen wat we hebben geleerd in de les.

- Jeanne Michiels, CBO agent , Satellic nv

Trainer

Dirk Heylen

Dirk Heylen

Dirk Heylen, oprichter en bezieler van TODI indoorduik- en belevingscentrum te Beringen, had reeds 15 jaar ervaring en expertise met ademhaling toen hij, samen met Wouter Schoovaerts, Spiras ademhalingsacademie oprichtte. Dirk ondervond zelf de voordelen van een goede ademhaling als duiker en vrijduiker en later ontdekte hij als stress en burn-out coach het belang van ademhaling bij het verhogen van veerkracht en het omgaan en voorkomen van stress en burn-out. Voorheen werkte hij als learning and development consultant bij AXA en Profondo en als adviseur voor Agoria, de werkgeversfederatie voor de technologische industrie. Spiras vertrekt vanuit een allesomvattende kijk op ademhalen en wil met haar wetenschappelijk onderbouwde kennis de gezondheid, de veerkracht en het welzijn van mensen verbeteren. Spiras is inmiddels uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 10 ademcoaches, elk specialist in hun vakgebied rond ademhaling.

Prijs

€ 780,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Bij HRDA zijn de prijzen telkens alles inbegrepen, behalve BTW.

Inschrijven

Data

  • 10.10.202409:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Dirk HeylenDirk Heylen

Prijs

€ 780,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Meer veerkracht: sta steviger in je schoenen en word wendbaarder

Meer veerkracht: sta steviger in je schoenen en word wendbaarder

Met aandacht voor jezelf, de ander en je omgeving

Lees meer
Opleiding Persoonlijk Leiderschap
Startdatum 03/10/2024Duur: 58.5 uur

Opleiding Persoonlijk Leiderschap

Een goede zelfsturing is de basis van alles

Lees meer
Opleiding tot stresscoach en burn-out coach
Startdatum 03/06/2024Duur: 52.5 uur

Opleiding tot stresscoach en burn-out coach

Gecertificeerde opleiding erkend door ICF, NOBC...

Lees meer
Adequaat omgaan met stress en burn-out bij medewerkers

Adequaat omgaan met stress en burn-out bij medewerkers

Voldoe aan de wettelijke verplichtingen door le...

Lees meer