
Een Lean en gedeelde leerplek: waar écht leren gebeurt
Hoe kunnen we verder gaan dan dualistische opleidingsformats die een strikte scheiding maken tussen trainer en deelnemer, tussen kennis en toepassing? In deze blog duiken we in het Japanse concept ...
Lees meer
Lean Instructional Design: L&D herdenken
Learning & development heeft een reset nodig. Geen nieuwe naam, maar een fundamentele shift in hoe we leren op het werk benaderen. In deze blog maak je kennis met Lean Instructional Design (LID), e...
Lees meer
Levenslang leren als mensenrecht
Levenslang leren is meer dan een modewoord, het is de hartslag van de ontwikkeling als mens. In deze blog verkennen we waarom leren een fundamenteel mensenrecht zou moeten zijn en hoe coaches, HR, ...
Lees meer
Het didactisch model van Leon van Gelder
Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model...
Lees meer
Leerstijlen Kolb en Leercyclus Kolb
De Amerikaanse psycholoog David Kolb ontwierp een invloedrijk model: de leercyclus van Kolb en de vier bijbehorende leerstijlen. In deze blog ontdek je wie Kolb is, hoe zijn ervaringsgericht leermo...
Lees meer
Trainen is meer dan praten, leren is meer dan luisteren
Aandachtige blikken, knikkende hoofden ... en toch weinig écht leren? Het gebeurt vaker dan je denkt. Deze blog legt helder uit waarom spreken geen trainen is en luisteren geen leren en hoe trainer...
Lees meer