1

Waarom managers een conflict niet aanpakken!

Silvia Prins
Ik wil geen potjes open doen die beter dicht blijven!

10 begrijpelijke (maar weinig constructieve) redenen om conflicten niet aan te pakken

Auteur: Silvia Prins


  1. Ik wil geen potjes open doen die beter dicht blijven! Wat haal ik me op de hals als ik het conflict bespreekbaar maak?
  2. Het is me nog nooit gelukt om een conflict op te lossen! Waarom zou ik me er nog aan wagen?
  3. Conflicten? Dat is niks voor mij! Ik heb geen aanleg om met emoties en spanningen om te gaan; dat moet je toch in je hebben?
  4. Welk conflict!? Ja, ik ben inderdaad de hele dag brandjes aan het blussen, maar een “conflict”…?
  5. Daar heb ik echt geen tijd voor! Hoort het bespreekbaar maken van een conflict echt tot mijn verantwoordelijkheden?
  6. Ik wil geen slachtoffers! Wat zullen de consequenties zijn als ik inderdaad een conflictueuze situatie op tafel leg?
  7. Ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen! Hoe moet ik het aanpakken?
  8. Het is niet mijn conflict! Volwassen medewerkers moeten hun eigen ruzies toch oplossen, of niet soms?
  9. Ik ben geen kleuterleidster! Of misschien kan ik mijn medewerkers wel bijstaan om er zelf uit te raken?
  10. En mijn reputatie dan? Zet ik mijn imago als competente manager niet op het spel als de dingen uit de hand lopen?


Conflicten zijn zo ongeveer het meest lastige voor elke leidinggevende… Vaak blijven ze liggen. Ze verzuren, gaan ondergronds, escaleren, verschuiven. Maar ze gaan helaas niet vanzelf weg.

Het goede nieuws is dat je heel wat kunt leren over conflicten en hoe je hier als leidinggevende op een constructieve en moedige manier mee om kunt gaan zodat een conflict zelfs een kans tot groei kan worden. 


Ontdek hoe conflicten ontstaan en zich bewegen en hoe groepen met spanningen omgaan. En wat je als leidinggevende kunt betekenen voor je medewerkers in de training: Van spanning naar synergie: anders omgaan met tegenstelling en conflict in teams.  Deze 3-daagse module start opnieuw op 20 oktober 2014.