In deze eendaagse opleiding verkennen we de werelden van leren en meten. We exploreren verschillende werkvormen en doorkruisen diverse omgevingen, van een traditionele productie-eenheid tot startups doordrongen van 'het nieuwe werken'. In al deze gebieden gaan we op zoek naar manieren om het leren te meten en het meten te leren.

training

Leren meten en interpreteren van leerresultaten - Nieuw

Hoe kunnen we leerresultaten meten en wat betekenen deze leerresultaten?

Situering

Leerresultaten meten is moeilijk. Een causaal verband aantonen tussen je investeringen in het leren en de eventueel gemeten leerresultaten is nog moeilijker.


Dat het ontwikkelen en verzorgen van een leercultuur in je organisatie erg belangrijk is, voelen we allemaal met de natte vinger aan. Dat 'blijven leren' voor alle generaties één van de belangrijkste motivatoren wordt genoemd is bekend. Babyboomers, generation X-ers, millenials: allemaal willen we blijven leren en ontwikkelen. Maar hoe belangrijk is leren precies voor de organisatie? Hoe verhoudt zich het leren tot de uiteindelijke bedrijfsresultaten?


In deze dagvullende opleiding verkennen we de werelden van leren en meten. We exploreren verschillende werkvormen en doorkruisen diverse omgevingen, van een traditionele productie-eenheid tot startups doordrongen van 'het nieuwe werken'. In al deze gebieden gaan we op zoek naar manieren om het leren te meten en het meten te leren.

Doelgroep

Je bent HR-manager, L&D-manager of expert, instructional designer, trainer, organisatie-ontwikkelaar.

Wat leer je in deze opleiding?
  • Je bent vertrouwd met het concept van (virtuele) leerruimtes en je begrijpt welke leeractiviteiten zich in welke ruimte afspelen.
  • Je hebt inzicht in relevante meetmethodes voor de verschillende leerruimtes en je hebt geoefend op casussen van je collega’s en uit je eigen organisatie.
  • Je bent vertrouwd met de concepten uit “Evaluating Training Programs” van Donald Kirkpatrick en je begrijpt alle implicaties daarvan in een hedendaagse bedrijfscontext, inclusief omgevingen van 'het nieuwe werken'.
  • Je weet hoe je met methodes van visual management over data kan beschikken die aantonen dat het leren is getransformeerd in leerresultaten.
  • Je bent vertrouwd met de vraagstellingsmethodes van Peter Block en je weet hoe je daarmee data kan verzamelen die in verband staan met de 4-level evaluatiemethode van Donald Kirkpatrick.
  • Je kunt moeiteloos een 4-level evaluatie toepassen op elke leersituatie.
  • Je beschikt over handvatten om je 4-level evaluaties om te zetten in harde cijfers.
  • Je weet hoe het meten van leerresultaten opnieuw het leren in de organisatie versterkt.
  • Je beschikt over ankerpunten die je helpen om het geleerde toe te passen in je eigen organisatie.
Programma


Voor de inhoud van deze training lieten we ons inspireren door: Donald Kirkpatrick, Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeushi, Peter Block.


(Virtuele) leerruimtes en kennismanagement: een speelse ontdekkingsreis

Grondige analyse van de 4-level evaluatiemethode van Donald Kirkpatrick


Werken met hulpmiddelen (1 – old school):

  • Tally
  • Evaluatieformulieren
  • Vragenlijsten


Werken met hulpmiddelen (2 - lean)

  • Visual management
  • Point&Call
  • Learning kanban


Werken met hulpmiddelen (3 – community)

  • het zes-dialogen-model
  • (1) Uitnodiging
  • (2) Mogelijkheden
  • (3) Ownership
  • (4) Weerstand
  • (5) Commitment
  • (6) Added value


Oefeningen met de 4-level methode

  • (1) Reactie
  • (2) Geleerd hebben
  • (3) Kunnen toepassen
  • (4) Performantie


Conversiemethodes en ROI-berekeningen

Intervisie, reflectie, handvatten en ankerpunten

Cursusmateriaal
  • HRDA Syllabus: Leren Meten.
Trainers
Francis Laleman
Francis Laleman

Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom.

Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom.

Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen.

Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Prijs

€ 695, exclusief BTW


Vroegboekkorting
: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.


 

KMO Portefeuille

HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.

 


Opleidingscheques voor werknemers

HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.

 


Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Geest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  De subsidie bedraagt 50% van de opleidingskost.  De aanvraag moet binnen de 30 kalenderdagen vanaf de startdatum van de opleiding aangevraagd worden.  Meer informatie vind je hier.  Om van deze subsidie te kunnen genieten heb je van ons volgende documenten nodig: een kopie van de offerte, een kopie van de factuur of het inschrijvingsbewijs, de programmafolder, het CV van de trainer en een lijst van referenties.  Op eenvoudige vraag, sturen we je deze documenten.

Inschrijven
Locatie Data & uren Inschrijven

Leercentrum Het Klooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde (Gent)

Bekijk een plannetje
23 november 2017 van 9u tot 17u» Inschrijven
Contactgegevens

Leercentrum Het Klooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde (Gent)

Schrijf je in op de nieuwsbrief