De groep als leerinstrument: groepsdynamica en systemisch werken

Voor wie gefascineerd is door het functioneren van een groep en de invloed hiervan op het leren, de motivatie en het presteren van de individuen.

Haal het beste uit groepen dankzij deze driedaagse training. Je wordt vaardiger in het omgaan met groepen en leert bijvoorbeeld je interventies afstemmen op de ontwikkelingsfase van de groep. Je kan na de training gepast inspelen op de heersende groepsenergie en je krijgt meer grip op het groepsproces.

Doelgroep

Trainers, managers, HR-deskundigen, coaches, consultants, leidinggevenden, groepsbegeleiders, sprekers en iedereen die met groepen werkt en graag dat wat onzichtbaar is bewuster zou kunnen hanteren.

Wat leer je in de opleiding?

  • Je behandelt de groep als leerinstrument.  Je past groepsdynamica en systemisch werken bewust toe.
  • Je kan omgaan met onzichtbare bronnen en energielekken in groepen.
  • Je bent je bewust van jouw natuurlijk plek in een groep en kan dit bewust hanteren in je rol als (bege)leider van een groep.
  • Je kan ‘het werken met groepsbeelden‘ inzetten in je eigen werk.
  • Je ziet hoe je groep in elkaar zit, wat er speelt en leeft onder de oppervlakte, tussen de regels door.  Je kan dit aanwenden om je groep een volgende (ontwikkel)stap te laten zetten.
  • Je ziet in welke fase van ontwikkeling je groep zich bevindt.
  • Je weet wat je kan doen om iedereen een passende plek te geven in de groep. Je weet hoe je groep te begeleiden bij het zetten van een volgende ontwikkelstap.
  • Je houdt bij de keuze van je werkvormen ook rekening met de groepsaspecten, niet enkel met de inhoudelijke.
  • Je bent je bewuster van je persoonlijke energiedetectie systeem en kan dit doelgerichter inzetten.

Programma

  • De fasen van groepsontwikkeling: van startende tot mature groep. Kenmerken van de verschillende fasen, kwaliteiten en aandachtspunten, relatie onder de groepsleden en relatie tot de begeleider van de groep (forming, norming, storming en performing).
  • De groepsdynamische wetten: principes van de informele leider, het zwarte schaap, neutraliteit en loyauteit in een groep.
  • Systemisch denken gebaseerd op de inzichten uit het opstellingswerk van Bert Hellinger (3 basisprincipes: ieder heeft recht op een plek, balans in geven en nemen, respect voor de natuurlijke hiërarchieën).
  • De ideale leergroep: de groep als leerinstrument. Hoe het groepsproces gebruiken ter versterking van het individueel leren? Door o.a. verantwoordelijkheid voor elkaars leren te installeren, de groep als bron van kennis en expertise aan te wenden, het hier en nu te benutten en de diversiteit maximaal in te zetten.
  • De rol, de plaats en de impact van de (bege)leider in/op het groepsgebeuren: inzicht verwerven in de eigen natuurlijke plek t.a.v. een groep en de consequenties hiervan op de begeleidersstijl, persoonlijke drive met daaraan gelinkte kwaliteiten en valkuilen.
  • Energie als betrouwbare parameter voor het groepsproces: het eigen waarnemingsinstrument beter leren kennen, gevoeligheid voor groepsenergie en -lading vergroten, soorten groepsenergie leren onderscheiden, leren interveniëren vanuit energetisch perspectief.
  • Groepsbeelden: een rijk hulpmiddel voor een groeps(bege)leider. Leren hanteren van groepsbeelden (expliciet en als interne visualisatie) om een groep te kunnen situeren in haar ontwikkelfase en van daaruit gerichte interventies te kunnen doen.
  • Didactische werkvormen bekeken vanuit groepsdynamica: methodieken die focussen op het creëren van veiligheid, maximale interactie en betrokkenheid op elkaar en constructief feedback geven (o.a. deelrondes, werken in duo’s en subgroepen, werken met metaplan, feedbackcarroussel).

Didactische aanpak

  • De training is uitgesproken actief,  ervarings- en praktijkgericht.
  • De aangereikte modellen worden al doende opgebouwd.
  • De inzichten en concepten worden consequent vertaald naar de eigen professionele situatie.
  • Daar waar mogelijk wordt met het ‘hier en nu’ gewerkt, met name de leergroep die zich tijdens de training ontwikkelt.
  • Deelnemers worden uitgenodigd om over hun rol als groeps(bege)leider te reflecteren en constructief kritische feedback uit te wisselen. 
  • Er worden maximum 10 deelnemers toegelaten.

Leermateriaal

  • HRDA handouts: De groep als leerinstrument: groepsdynamica en systemisch werken.
  • Boek: Jan Remmerswaal: Handboek groepsdynamica; een nieuwe handleiding op theorie en praktijk.

Getuigenissen (9)

Tijdens de 3 dagen leerde ik enorm veel bij. En die nieuwe kennis kan mij meteen helpen in mijn job! Dankjewel aan de trainer en de leergroep.

- Melanie De Roose, Eandis, facilitator

Een perfecte combinatie van theoretisch kader, ontdekken en zelf ervaren!

- Els Vanhoven, AZ Groeninge, stafmedewerker leiderschapsontwikkeling

De trainer brengt op een authentieke manier haar kennis en ervaringen over met af en toe een humoristische toets. Geeft me zin in meer!

- Wendy van Nunen, freelance trainer en adviseur

Met een open mind kwam ik naar deze training om inzicht te krijgen hoe groepsdynamica werkt. Ik ga na de training naar huis met heel veel nieuwe inzichten, tools en vaardigheden om in groepen toe te passen. De training is direct toepasbaar in de praktijk. De trainer is een echte professional en is aanstekelijk enthousiast!

- Heinrike Bergmans, Sarafijn, zaakvoerder

Mijn kracht en mijn valkuil zijn sterk naar voor gekomen. Heel erg fijn om hier te testen vlak voor je je groepsbegeleiding in je eigen praktijk moet doen.

- Anne Konings, Tetralemma, HR coach

De trainer laat je goed aanvoelen hoe een groep zich vormt en wat er speelt in een organisatie!

- Gaston Vanhaeren, Process Vanhaeren, trainer

Met de inhoud van deze opleiding kan je onmiddellijk aan de slag in de praktijk! Inspirerend om te horen en zien hoe medecursisten met deze zaken omgaan. Bedankt!

- Conny Van Heymbeeck, SD Worx, teamleader

Op een zeer condense manier geeft de trainer na oefeningen en theorie een doorleefd inzicht mee over het werken met groepen in organisaties. Deze opleiding is een must voor elke consultant, trainer, HR manager en teamleider!

- Els Demesmaeker, Merck NV, learning & development consultant

Dit is een boeiende training met een dubbel spoor: enerzijds het opbouwen van eenvoudige maar sterke inzichten en kapstokken; anderzijds past de trainer deze inzichten moeiteloos toe op de werking en de evolutie van de eigen leergroep ter plekke. Waarlijk boeiend. Bedankt!

- Michel Clerinx, MC Kwadraat, zaakvoerder

Trainer

Tamara Lenaerts

Tamara Lenaerts
Tamara Lenaerts is handelsingenieur en theaterregisseur. Zij behaalde een aggregaatsdiploma in intensieve training in het leiden van groepen en teams en een opleiding tot organisatieopsteller. Ze verdiept zich daarnaast al jaren in groepsdynamica, mindfulness en lichaamswerk.  Tamara werkte de voorbije 20 jaar in de wereld van learning & development; een 7-tal daarvan als verantwoordelijke L&D (bij de federale overheid en bij de Colruyt-group) en een 9-tal jaar als medebestuurder en coach-trainster bij een bureau voor training, coaching en consulting. Wat leidde tot een uitgebreide expertise in het ontwikkelen en geven van trainingen rond leidinggeven en communicatie, in het werken met teams en in het uittekenen van een trainingsbeleid binnen organisaties.  In 2009 richtte ze laDuende op. Vanuit deze organisatie focust zij zich voornamelijk op de procesmatige kant van het werken met leergroepen en teams, op dat wat speelt onder de oppervlakte. Daarnaast coacht zij sprekers naar meer authenticiteit en bezieling.  Sinds 2016 draagt ze via She & Company ook haar steentje bij aan een vrouwelijkere wereld. De ervaring die ze verwierf door het in de wereld zetten van tien vrouwenfestivals vertaalt ze nu samen  met haar collega, Gil Renders, in een aanbod naar organisaties.  Haar manier van werken is intens, intuïtief, speels, al doende en constructief spiegelend.

Subsidiemogelijkheden

KMO Portefeuille
HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.  
 
Opleidingscheques voor werknemers
HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.  
 
Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  U krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed. Opgelet, u moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.  Meer informatie vind je hier.

Waalse opleidingscheques
Voor meer informatie: klik hier.

Inschrijven

Data

  • 14.05.202009:00 - 17:00
  • 15.05.202009:00 - 17:00
  • 29.05.202009:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Tamara LenaertsTamara Lenaerts

Prijs

€ 1 850,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Ontwerpen van een training
Startdatum 04/12/2020

Ontwerpen van een training

Basisvaardigheden voor trainers
Startdatum 10/03/2020

Basisvaardigheden voor trainers