1

7 fasen in loopbaanbegeleiding en outplacement: zo begeleid je op een effectieve manier

Jo Vervaet
Loopbaanbegeleiding en outplacement vragen om een combinatie van structuur en empathie. De 7 fasen in loopbaanbegeleiding en outplacement geven houvast in het begeleiden van mensen naar nieuw werk of naar een volgende stap in hun loopbaan. Elke fase draagt bij aan helderheid, motivatie en duurzame resultaten voor de cliënt.

Los van accentverschillen bij de verschillende bureaus doorloopt de cliënt toch grofweg een gelijksoortig loopbaanadvies proces.

Fase 1 - Introductie en informatie: kennismaking en verwachtingen

De cliënt krijgt een introductie bij het bureau, gevolgd door kennismaking met de adviseur, uitleg van de methode, de doelstelling en de gedragscode.

In deze fase geeft het bureau voorlichting aan alle betrokkenen: de werknemer, de werkgever, bij outplacement: eventueel de partner en soms de ondernemingsraad.

Fase 2 - Aanbieden van faciliteiten: praktische ondersteuning

Het bureau biedt (indien overeengekomen) faciliteiten aan zoals: een werkruimte met computer en Internet aansluiting, telefoon, naslagwerken op het gebied van solliciteren en de arbeidsmarkt, bij outplacement: een ontmoetingsplek voor lotgenoten, secretariële ondersteuning bij de verwerking van de sollicitatiepost. Indien betrokkene zelf alle faciliteiten in huis heeft of als de werkgever bij reorganisaties een mobiliteitsbureau heeft ingericht, dan kan de cliënt ook opteren voor begeleiding zonder faciliteiten.

Fase 3 - Steun en onderzoek: verwerken, analyseren en testen

Bij outplacement wordt vaak gestart met steun bij verwerking van het ontslag. Bij alle trajecten: gevolgd door onderzoek van motivatie en capaciteiten. De cliënt voert gesprekken met een vaste en/of meerdere gespecialiseerde adviseurs, er wordt een sterkte/zwakte analyse gemaakt, eventueel psychologisch onderzoek of beroepskeuze tests gemaakt. In deze fase heeft de adviseur meestal één of meerdere gesprekken met de directe chef en/of personeelszaken om zijn beeld van de cliënt aan te scherpen.

Fase 4 - Groepstraining: netwerken en sollicitatievaardigheden

Veel bureaus bieden in deze periode een groepstraining. Deze is enerzijds bedoeld om de cliënt met andere cliënten in contact te brengen (netwerken), anderzijds leert men op efficiënte wijze de algemene sollicitatie- en marktbewerkingtechnieken.

Fase 5 - Arbeidsmarktoriëntatie: van verkenning naar richting

Hierin verkent betrokkene de (in- en/of externe) arbeidsmarkt en formuleert passende functies.

Fase 6 - Steun bij toepassing technieken

In gesprekken met de adviseur worden de, in de training geleerde, technieken vertaald voor individuele toepassing. De adviseur biedt (meestal wekelijks) ondersteuning bij sollicitaties en helpt gevoelens, bijvoorbeeld na afwijzingen, te verwerken.

Fase 7 - Afronding en opvolging: van succes tot stabiliteit

Begeleiding tot de doelen behaald zijn of zo lang is overeengekomen. Bij outplacement meestal tot en met de proeftijd (behalve bij beperkte trajecten). Afronding van lopende zaken.

Aan de slag met loopbaanbegeleiding?  Volg een erkende opleiding

In de Opleiding Loopbaancoach ga je met deze fasen aan de slag.  Ook in het officieel traject Opleiding Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider komen deze fase uiteraard ruimschoots aan bod.