A Lean Shared Learning Space
We live in a world of poignant dissimilarities.
Lean Instructional Design
Time has come to clean up corporate training.
The importance of learning
Every single thing learned today becomes the person tomorrow.
Groepsdynamica kan gedefinieerd worden als de studie van het tot stand komen, het functioneren en het uiteenvallen van groepen. Er zijn verschillende theorieën over ontwikkelingspatronen in groepsprocessen. In elk van de theorieën komen onderstaande verschillende fasen en kenmerken van groepsontwikkeling naar voren.
1 Fase 1: Onzekerheid
Het begin van elke groep wordt gekenmerkt door onzekerheid bij de groepsleden. De eerste opgave van de groep is dus om te gaan met deze onzekerheid. De primaire reactie is afstandhouden. De één is zeer zwijgzaam. De ander is conventioneel hartelijk. Iedereen is nog erg bezig zichzelf te beschermen. De sfeer is vriendelijk op conventionele manier.
Tips voor groepsbegeleiders in deze fase:
2. Fase 2: Ordening en plaatsbepaling
Omdat men antwoord wil op vragen als: wat gaan we doen en wie ben jij, ontstaat er een tweede reactiepatroon: namelijk verkennen en oriënteren. Er worden vragen gesteld, balletjes opgegooid, meningen geuit, bijval en kritiek geleverd. Men verkent elkaar om elkaar te kunnen plaatsen. De begeleider wordt eveneens afgetast of uitgeprobeerd. Dit leidt tot een derde reactiepatroon namelijk de wedijver om de invloed. De groepsleden zien dit zelf vaak niet als wedijver. Eerder als het leveren van een waardevolle bijdrage. De een doet dit door standvastig een bepaalde mening te geven. De ander door stevig oppositie te voeren. Weer een ander door te bemiddelen. Dit leidt soms tot een stevige machtsstrijd. Uiteindelijk zal uit deze strijd een verdeling komen van posities. Hier wordt tevens een aanzet gegeven tot het vormen van een groepsnorm.
Tips voor groepsbegeleiders in deze fase:
3. Rolverdeling
Na de machtsstrijd ontstaat er een bepaalde rolverdeling. Mensen zoeken in onzekere situaties naar autoriteit. Door de posities en rollen te verdelen en te erkennen wordt zekerheid en veiligheid gecreëerd. Er ontstaan al dan niet uitgesproken normen en regels in de groep.
Tips voor groepsbegeleiders in deze fase:
4. Ontstaan van cohesie
Nu de rollen en normen helder zijn, ontstaat genoeg veiligheid voor echt contact met elkaar. Men maakt het eerst contact met die groepsleden waarvan men het idee heeft dat men veel gemeenschappelijk heeft. Ieder krijgt zijn plek in de groep en begint zich thuis te voelen. Er is sprake van verbinding met de groep in zijn geheel en met individuele groepsleden. De groepscohesie is voldoende ontwikkeld om werkzaam te zijn. Soms kan deze harmonie ‘doorslaan’ in een vorm van euforie. Vaak wordt deze spontaan verbroken door reële confrontaties. Als de cohesie van de groep sterk genoeg is, vormen deze confrontaties de basis voor verdere ontwikkeling.
Tips voor groepsbegeleiders in deze fase:
5. Verder verloop in de groep
De groep is nu van start. Er zijn nu vier mogelijkheden voor het verdere verloop:
6. Afscheid
De begeleider heeft op procesniveau nog een belangrijke taak. Bij groepen die een beperkte levensduur hebben, zal de groep voorbereid moeten worden op het afscheid. Het afscheid zal besproken moeten worden. Afscheidsrituelen (zoals evalueren) kunnen het stoppen van de groep vergemakkelijken.
Bevorderen van groepsontwikkeling
Als begeleider kun je de groep helpen de fasen te doorlopen door de bijbehorende problemen of wrijvingen niet te negeren en door niet met schijnoplossingen te komen.
Het helpt om:
Verdieping?
Wie zich in groepsdynamica wenst te verdiepen, kan terecht in de nieuwe HRDA training: De groep als leerinstrument: groepsdynamica en systemisch werken. De training gaat een eerste keer van start in mei 2013 onder leiding van Tamara Lenaerts.
Geïnteresseerd? Over groepsdynamica en groepsfasen