
Een Lean en gedeelde leerplek: waar écht leren gebeurt
Hoe kunnen we verder gaan dan dualistische opleidingsformats die een strikte scheiding maken tussen trainer en deelnemer, tussen kennis en toepassing? In deze blog duiken we in het Japanse concept ...
Lees meer
Lean Instructional Design: L&D herdenken
Learning & development heeft een reset nodig. Geen nieuwe naam, maar een fundamentele shift in hoe we leren op het werk benaderen. In deze blog maak je kennis met Lean Instructional Design (LID), e...
Lees meer
Breinleren: trainen in lijn met de werking van het brein
Wat gebeurt er precies in het brein van een deelnemer tijdens een training? Hoe zorg je ervoor dat mensen niet alleen luisteren, maar ook onthouden, begrijpen en toepassen wat ze leren? Breinleren ...
Lees meer
De leerfasen van Maslow
Leren gaat niet vanzelf. Elke deelnemer of coachee die jij als trainer of coach begeleidt, doorloopt een aantal herkenbare fasen. Van niet weten dat je iets niet kan, tot het feilloos uitvoeren zon...
Lees meer
Een training goed starten
De eerste minuten van een training zijn bepalend voor het verdere verloop. Deelnemers vormen razendsnel een eerste indruk van jou als trainer, de groep en de setting. Een warme ontvangst, een goed ...
Lees meer
Het didactisch model van Leon van Gelder
Wil je als trainer dat je deelnemers écht leren? Dan heb je meer nodig dan inhoud alleen. Een heldere didactische structuur is essentieel om leerdoelen effectief te realiseren. Het didactisch model...
Lees meer