i.s.m.Partner logo 1

Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals

Leer de principes van Verbindende Communicatie toepassen in je praktijk als leidinggevende en/of HR professional en word een zorgzame professional

In de driedaagse training Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals leer je als leidinggevende en/of HR professional duidelijk en respectvol communiceren met medewerkers en collega's. Je slaagt erin om écht te luisteren naar hen. Je leert de principes van verbindende communicatie toepassen waardoor je als leider of HR professional een coachende stijl aanneemt.

Situering

Als leidinggevenden en/of HR professional beschik je over een heleboel skills die nauw verbonden zijn met je functie. Dat is logisch, gefundeerde vakkennis vormt immers de basis van succes. Toch leert ervaring ons dat de ontwikkeling van een persoonlijke en zorgzame leiderschapsstijl even belangrijk is en je vaak meer voldoening geeft. Je voelt je als leidinggevende en/of HR professional op die manier gezien in je waarde en je kan van daaruit evolueren naar een krachtige en tegelijk kwetsbare, zorgzame sleutelfiguur in de organisatie.


Verbindende Communicatie vormt de basis voor een coachende stijl van leidinggeven waarin authenticiteit centraal staat. Het doel is om je als leidinggevende en/of HR professional te versterken in je onderlinge communicatie en je communicatie naar medewerkers toe. Zorgzaam leidinggeven inspireert andere medewerkers tot respect en empathie voor elkaar en helpt teams op het pad naar zelfsturing. Waarden die te vaak dode letter blijven als aanvulling op de missie en visie van een organisatie worden dankzij deze training concreet en direct naar de werkvloer gebracht.


Verbindende Communicatie is een communicatieconcept, gebaseerd op het gedachtengoed ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. In deze training zorgen we voor een verdieping van het model op basis van communicatieprincipes uit o.a. NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren).  We hebben al deze inzichten geïntegreerd en vertaald in een krachtig en effectief communicatiemodel dat eenvoudig aan te leren is. Na een beetje oefenen zijn de principes in een professionele omgeving direct toepasbaar.


Tijdens de training leer je op een effectieve en respectvolle manier boodschappen formuleren, empathisch luisteren naar elkaars behoeften en dus communiceren zonder weerstand op te roepen.  Empathisch luisteren zorgt voor creativiteit en openheid om een oplossing te vinden die rekening houdt met alle behoeften: die van de medewerker, die van jou als leidiggevende en/of HR professional en die van de organisatie.

Doelgroep

Deze opleiding richt zich uitsluitend tot deelnemers die een leidinggevende functie hebben, op korte termijn kunnen doorgroeien naar een leidinggevende rol of die een HR functie hebben.  

Wat leer je in de opleiding?

  • Je leert als leidinggevende en/of HR professional duidelijk en respectvol communiceren met je medewerkers.
  • Je bent je bewust van de gevoelens en behoeften van medewerkers en je kan die ook naar boven halen in een gesprek.
  • Je kan omgaan met reacties van medewerkers of collega’s die je niet zo fijn vindt.  Je leert verder kijken dan gedrag.
  • Je leert echt luisteren naar medewerkers en collega's. Doordat medewerkers zich begrepen voelen, ligt de weg naar creatieve oplossingen open.
  • Je kan gesprekken voeren en feedback geven volgens de principes van Verbindende Communicatie.
  • Je leert waardering en dankbaarheid uitdrukken op een manier die de andere kan horen.

Programma

Omdat theoretische inzichten gekoppeld worden aan praktijkvoorbeelden is het niet mogelijk om een heel gedetailleerd programma per dag mee te geven. De training verloopt volgens de behoeften van de deelnemers.  Hieronder geven we toch een richting mee waarin het programma kan verlopen.


Dag 1

  • We gaan aan de slag met de verschillende bouwstenen van het model.
  • Wat is zelfempathie en waarom is het zo belangrijk?
  • Hoe integreer je de basisinzichten in je persoonlijk proces?
  • Hoe anders ervaar je het om zelf verantwoordelijkheid op te nemen voor je emoties in plaats van iemand anders daarvoor aansprakelijk te stellen?


Dag 2

  • Wat we tijdens dag 1 geleerd hebben, gaan we  inzetten in de dagelijkse, professionele context en praktijk.
  • Hoe treed je in relatie met de andere vanuit zelfempathie en zelfkennis?
  • Welk effect heeft die nieuwe aanpak op de gehele organisatiecultuur?
  • Wat is empathisch luisteren?  Wanneer en hoe kan ik dat toepassen?
  • Na de tweede trainingsdag krijg je een opdracht mee.


Terugkomdag = dag 3

  • Iedereen is concreet aan de slag gegaan met Verbindende Communicatie in zijn of haar professionele omgeving (opdracht na dag 2). Op de terugkomdag gaan we dieper in op de valkuilen, succeservaringen en knelpunten uit de praktijk.
  • We integreren de theorie en de praktijk tot een nieuwe manier van communiceren en leven.

Didactische aanpak

  • Theoretische inzichten worden op een ervaringsgerichte manier en met veel oefeningen geïntegreerd. Tijdens deze training ligt de nadruk op het werken met voorbeelden uit jouw werksituatie.
  • De training Verbindende Communicatie vraagt om twee opeenvolgende dagen. Die tijd is nodig om vertrouwd te geraken met de theoretische inzichten van het model en om de verworven kennis ook daadwerkelijk te integreren via oefeningen en praktijkvoorbeelden in je eigen werksituatie.  
  • Een terugkomdag na minimum een maand laat toe om succesverhalen te delen, eruit te leren en professioneel duiding te krijgen bij specifieke struikelblokken.
  • We streven naar groepen van minimum 6 en maximum 12 deelnemers voor een optimaal resultaat.

Subsidiemogelijkheden voor deze opleiding

Deze opleiding komt specifiek in aanmerking voor:

Getuigenissen (30)

Ik heb genoten van de 3 vormingsdagen: 2 dagen met nadien nog een terugkomdag. 's Avonds was ik zo moe dat ik keigoed geslapen heb. Dit door de intensieve dagen. Heel aangenaam gebracht, leuke locatie, toffe opstelling (niet achter een bankje zitten de hele dag). Geweldig lekker gegeten, snackjes tussendoor, is zeer aangenaam dat je hier zelf niet hoeft aan te denken. De lesgeefster vertelt heel gepassioneerd en aangenaam. Heb al vaak vorming gevolgd en deze 3-daagse steekt er toch met kop en schouders bovenuit. Zowel de inhoud, als het praktische, de lesgeefster, de medecursisten, ... Top! Ik raad iedereen de vorming aan. Het is zo een boeiend thema waar we allemaal bij gebaat zouden zijn, mochten we er actiever mee bezig zijn.

- Frauke Wijns, Hoofdcoördinator, De Poel

Zeer leerrijke cursus die iedereen eigenlijk zou moeten volgen en eigenlijk ook in een aangepaste vorm al vanaf de basisschool gegeven kan worden. Vooral het leren voelen en onze eigen behoeftes ontdekken en uitspreken zou van kleins af aan moeten geïntegreerd worden. Vertrekken vanuit 'je eigen ik' om verbindend te kunnen communiceren, is voor mij meer dan duidelijk noodzakelijk. Je eigen grenzen leren kennen en die zelf, maar ook door andere laten, respecteren op een correcte manier. Thx Tom en de groep ook voor de bijdrage.

- Els De Jaeger, Dierenarts leidingevende afdeling tand- en oogheelkunde, Bv DAP Els de Jaeger

Els is ongelofelijk gedreven in haar vakdomein. Ze weet die kennis en communicatiestijl op een fascinerende manier over te brengen op de groep. Deze training is toepasbaar (en praktisch haalbaar) binnen de dagelijkse communicatie van het bedrijfsleven.

- Tim Nijs, Senior Commercial Underwriter, Euler Hermes SA

Een aangename training met voldoende tijd voor uitwisseling, delen van praktijkvoorbeelden.
Er was veel afwisseling in werkvormen en de lesgever nam ruim de tijd om te oefenen en te luisteren.

- Els Verpoort, Dienstleider kinderopvang, Stadsbestuur Oostende

De opleiding was een zeer goede ervaring, onder meer toe te schrijven aan:
1. Een kleine groep, met een zeer fijne mix van mensen met verschillende achtergrond.
2. Zeer professionele aanpak van Els. Ze heeft opvallend veel ervaring waardoor ze zich nergens vastrijdt tijdens de training en ons na drie dagen echt kan tonen dat de theorie goed toe te passen is in de praktijk en dat het echt een verschil kan maken.

Bedankt,
Jan

- Jan Vanreusel, Zaakvoerder, CRC Engineering bv

Echte aanrader! Top mensen, top cursus!

- Jean Philippe, Business controller, Mobility Solutions

Compleet nieuwe inzichten over hoe we communiceren.

- Tom Lefere, Zaakvoerder, Mact bv

'Een warm bad van verbindend badschuim'

- Luc Limère, Founder, GroWise

Een andere, nieuwe benadering van communiceren. Na deze opleiding Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals wacht mij vooral het aangrijpen van leerkansen en veel oefenen. Een interessante theorie met een lesgever die er helemaal van doordrongen is. Deze opleiding kan leidinggevenden helpen met een bepaalde rust en zelfkennis conflicten aan te pakken.

- Naomi Maene, coördinator kinderopvang, Stad Oostende

Door de opleiding Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals heb ik inzichten gekregen in wat behoeftes zijn, die te (h)erkennen bij zowel mezelf als de ander, heb ik leren “luisteren” naar gedrag van mensen, met hun achterliggende behoeftes en emoties. Eigen oordelen en die van een ander leren ombuigen om zo tot een duidelijke en eerlijke communicatie te komen.
Els zelf ademt de techniek, het gaat moeiteloos bij haar, dus veel blijven oefenen is de boodschap met zelfs na 3 dagen al kleine onverwachte effecten in mijn leven. De moeite waard om je voor deze cursus open te stellen!

- Heide De Haene, Klinisch bioloog, ANACURA

Er worden veel concrete handvaten aangereikt die ik direct in de praktijk kan toepassen en inoefenen!

- Sara sabbe, OE Manager, Ajinomoto OmniChem

Ik vond dit een heel uitdagende en leerrijke opleiding.

- Evelyne Vandewalle, Administratief medewerker dienst opleiding, Brandweerzone centrum

De opleiding heeft me echt tot inzichten gedwongen: eerst naar jezelf kijken en achter elke emotie schuilt een (onvervulde) behoefte.

- Natasja Lenaars, Payroll Officer, DELA Holding Belgium NV

Dit was zéér interessant! Ik heb enorm veel geleerd dat ik kan toepassen in werkcontext maar ook in mijn privéleven. Echt top, ik kan deze opleiding sterk aanbevelen.

- Stefanie Macours, Quality and Lean Officer, UZ Antwerpen

Ik ben zeer blij deze opleiding gevolgd te hebben. Het geleerde is zeer toepasbaar, zowel in mijn privé als professioneel.

- Eline Lippevelt, Kwaliteitsmedewerker, UZ Antwerpen

Bij aanvang van de eerste dag keek ik argwanend naar deze opleiding omdat die mij was opgelegd door mijn leidinggevende. Na de eerste dag was ik nog twijfelachtig maar ik zag al in dat mijn zwart-wit communiceren ook kon met een ruime grijze zone. Na dag 2 ben ik zeer positief over de opleiding en ben ik blij dat ik dit heb mogen meemaken. Ik heb heel veel geleerd.

- Johan Van Nieulande, Sergeant-ambulancier, Brandweer zone Centrum

Deze opleiding verandert voor mij alles! Voor elk belangrijk gesprek, privé of professioneel, heb ik nu een betere houvast.

- Louis-Philippe Lammertyn, Consultant, Converde BVBA

Dit is een mooie opleiding met beklijvende en persoonlijke inzichten.

- Berten Vankerkhove, Directeur Gezinszorg, Familiezorg Oost-Vlaanderen

Deze inspirerende opleiding heeft me geraakt. Ze biedt je een toolset van communicatiestappen die je kan zetten om meer verbinding te bereiken in je privé leven en in professionele relaties. Zo kom je tot wederkerige bevredigende resultaten.

- Aileen Larno, Freelance Marketing Manager, ALMS CV

De opleiding geeft veel nieuwe inzichten over communiceren maar geeft vooral ook veel zin om het toe te passen in de eigen werkomgeving.

- Lander Verfaillie, Onderzoeker, Kenniscentrum Toerisme en Horeca

Ik ben er na deze training van overtuigd dat verbindende communicatie effectief een meerwaarde is in het dagelijks leven! Of om het met de woorden van Els te zeggen: 'Vandaag is de eerste dag van je nieuwe leven!' Ze heeft niet overdreven.

- Peter Schepers, Afdelingshoofd Jeugdverblijf Drieboomkensberg, Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw

Een heldere opbouw van het model van verbindende communicatie met het oog op de functie van leidinggevende. Hier kan je onmiddellijk mee aan de slag in je praktijk!

- Pascale Bauwens, Directeur interne opleidingen, VDAB

Dit is een ideale opleiding voor wie persoonlijk wil groeien als leidinggevende.

- Sandra Van Renterghem, plant Logistic Engineering, Volvo Cars

Ik zal deze opleiding zeker aanraden aan collega's of medewerkers. Ze is zeer pedagogisch zeer goed opgebouwd. De lesgeefster is de opleiding.

- Tom Coppens, Projectleider, Fluvius System Operator

Het was confronterend om te zien hoe snel we een oordeel hebben over iets of iemand. Deze opleiding leert dat het ook anders kan.

- Bart Van Dijck, afdelingshoofd jeugd & sport, Gemeentebestuur Mol

Een zeer goede opleiding. Ik kan ze aan iedereen aanraden die zijn communicatie wil versterken.

- Gunther Vanoverschelde, afdelingshoofd, Vereniging Ruddersstove

Dit is echt een toffe training om als team te volgen. Het geeft de mogelijkheid om samen te groeien. Moeilijke zaken die anders onder de oppervlakte blijven sluimeren, worden op een respectvolle manier uitgesproken. Deze training kan de sfeer binnen onze organisatie verbeteren en onze organisatie naar een hoger niveau tillen.

- Peter Bervoets, Projectleider, HBS

Ik had niet verwacht dat een opleiding over dit onderwerp mij zo diep als mens zou kunnen raken en me in mijn gehele zijn kan ondersteunen om verder te groeien in mijn leven en als leidinggevende.

- Els Thijs, Regionaal Medisch Directeur, IDEWE

Deze opleiding wordt op een zeer verbindende manier gebracht. De trainer staat voor wat ze brengt. De vele praktijkvoorbeelden die in een veilige omgeving gebracht kunnen worden, maken dat de training extra bijblijft. Heel concreet gebracht met een grote expertise. Zeer toepasselijk in zowel privé- als werksfeer.

- Jef Van Lint, Administratief Directeur Regio Turnhout, IDEWE

De trainer brengt deze opleiding op een heel enthousiaste manier. Ze put uit een enorme praktijk- en opleidingservaring, die ze mooi verwerkt in haar training. Het communicatiemodel is een toppertje en is mits wat oefening breed inzetbaar op het werk en in privérelaties, inclusief bij onze kinderen.

- Tom De Wolf, Commercial Applications Manager, UTC Fire & Security EMEA

Trainers

Els Van Beveren

Els Van Beveren

Els Van Beveren leeft vanuit een passie voor mensen.  Haar basisopleiding Sociologie was de start voor het verder ontwikkelen van inzichten in hoe mensen functioneren, samenleven en communiceren. Een Master opleiding in Human Resource Management en Master Practitioner in Neuro-Linguistisch Programmeren (NLP) leverden verdiepende theoretische inzichten en modellen.  Verscheidene functies in sales en Human Resources bij Philip Morris en leidinggevende functies in organisaties in de sociale economie en zorgsector, zorgden voor de noodzakelijke praktijkervaring.  Haar echte liefde zit in de Verbindende Communicatie. Het gedachtengoed van Marshall Rosenberg raakt haar in hart en ziel.  Els bouwde de voorbije jaren een uigebreide ervaring op in het trainen van leidinggevenden, teamverantwoordelijken, HR professionals en medewerkers van bedrijven en organisaties in erg uiteenlopende sectoren. Haar expertise en vakkennis zorgen ervoor dat de opleiding een groot leereffect heeft in de praktijk van de deelnemers.

Tom Cornille

Tom Cornille

Tom Cornille leidde vijftien jaar zijn eigen bedrijf. Toen hij plots gefascineerd raakte door verbindende communicatie, toonde zijn ware passie zich: het trainen en faciliteren van groepen en teams. Tom gooide het roer van zijn leven om en ging fulltime voor Walk Your Talk aan de slag. Hierbij kwam zijn jarenlange ervaring als zaakvoerder en leidinggevende van een team goed van pas. Via een master opleiding NLP, opleidingen opstellingswerk en facilitatie ontdekte hij ook het pad van persoonlijke ontwikkeling en groei. Inmiddels begeleidt hij als partner en facilitator bij Walk Your Talk medewerkers, teams en organisaties op het pad naar meer verbinding, meer betrokkenheid en een duurzamere samenwerking via opleidingen verbindende communicatie, teamontwikkeling en leiderschap coaching. Hij gelooft rotsvast dat bedrijven die de mens en relatie centraal stellen ook de best mogelijke resultaten bereiken. Zijn missie: meer bewustzijn in de wereld brengen en de weg tonen naar vrijheid, verbondenheid en duurzaam (werk)geluk.

Prijs

€ 1 720,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Bij HRDA zijn de prijzen telkens alles inbegrepen, behalve BTW.

Inschrijven

Data

  • 13.03.202509:00 - 17:00
  • 14.03.202509:00 - 17:00
  • 28.04.202509:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Els Van BeverenEls Van Beveren

Prijs

€ 1 720,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Data

  • 25.09.202509:00 - 17:00
  • 26.09.202509:00 - 17:00
  • 23.10.202509:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Els Van BeverenEls Van Beveren

Prijs

€ 1 720,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Opleiding Persoonlijk Leiderschap
Startdatum 20/03/2025Duur: 58.5 uur

Opleiding Persoonlijk Leiderschap

Een goede zelfsturing is de basis van alles

Lees meer
Leidinggeven, coachen of trainen met de kracht van emoties
Startdatum 17/03/2025Duur: 36 uur

Leidinggeven, coachen of trainen met de kracht van emoties

Krijg grip op je emoties en haal het beste uit ...

Lees meer
Breng balans in je leiderschap door meer body awareness
Startdatum 15/05/2025Duur: 19.5 uur

Breng balans in je leiderschap door meer body awareness

Leidinggeven begint en eindigt met je eigen lic...

Lees meer
Deep Democracy voor leiders
Startdatum 26/05/2025Duur: 17.5 uur

Deep Democracy voor leiders

Co-Resolve: op weg naar inclusief en participer...

Lees meer