Hoe mooi de naam Learning & development ook klinkt, het volstaat niet. Er zijn gewoon te veel “trainers”. En te veel bedrijven die daar ruimte voor blijven creëren. Wat we nodig hebben, is een radicale breuk. Elektriciteit werd ook niet uitgevonden door kaarsen te perfectioneren. We hebben een nieuw kader nodig. Organisatorisch leren voor de 21ste eeuw. Ik noem het voorlopig LID, Lean Instructional Design.
Let wel: LID is niet makkelijker dan klassieke training. Het vraagt om vakmanschap. De verandering is even groot als de overstap van typist naar IT-professional (waarbij de trainer de typist is, maar dat had je net op tijd door).
Hieronder vind je een voorlopig en onaf manifest voor de leanificatie van leerprocessen in organisaties.
Typisten: opgepast!
Een paar losse competenties aanscherpen werkt enkel op kleine schaal. Echte groei bereik je pas als je het grotere geheel activeert, door leertrajecten te ontwerpen die alle lagen en hoeken van de organisatie raken. L&D professionals moeten stoppen met zich af te vragen: “Wie wordt nog beïnvloed?” De échte vraag is: “Hoe worden anderen beïnvloed?”
Focus op de volledige waardeketen. Ontwerp leertrajecten van A tot Z: van leerbehoefte tot aantoonbare impact op output, kwaliteit en waardecreatie binnen de organisatie.
Lever een volledig product. Niemand wil training. Niemand wil een trainer. Wat mensen wél willen: leren, zodat ze kunnen groeien (als individu, team, business unit, organisatie, gemeenschap).
Denk op lange termijn. Leren en ontwikkelen hebben niets te maken met bonussystemen of lokale optimalisatie op korte termijn.
Verspilling is alles wat geen leerwaarde toevoegt. In LID herken je verspilling vaak in deze vormen:
Als je deelnemers herhaaldelijk als “moeilijke of passieve lerenden” ervaart, is dat een teken dat je leerproces niet klopt.
De eindmeting mag geen fouten meer opsporen. Als je merkt dat één van de vier vragen van Kirkpatrick (“Vonden ze het goed?”, “Hebben ze iets geleerd?”, “Gebruiken ze het?”, “Is er impact?”) negatief of twijfelachtig beantwoord wordt, dan was je hele inspanning als trainer allicht voor niks.
Fouten moet je zo vroeg mogelijk opsporen en corrigeren.
Gebruik test-first development. Ontwerp je leertraject stap voor stap. Leer incrementeel. Check voortdurend of er écht geleerd is.
Verminder afhankelijkheden. Een leertraject moet flexibel genoeg zijn om op elk moment iets toe te voegen.
Plannen is nuttig. Leren is essentieel.
Voorspelbare resultaten ontstaan door feedback. Bouw het vermogen op om snel te reageren op hoe de toekomst zich aandient. Leren is per definitie onvoorspelbaar. Wendbaarheid is cruciaal.
Behoud keuzemogelijkheden. Samen leren is experimenteren. Hoe toleranter je leertraject is voor verandering, hoe beter het zal presteren.
Wacht tot het laatste beslismoment. Leer zoveel mogelijk vóór je onomkeerbare keuzes maakt.
Zelfs kinderen leren beter wanneer resultaten snel zichtbaar zijn. Voor volwassenen is dat essentieel.
Snel resultaat én lage kost mét hoge kwaliteit gaan wél samen. LID-experts mogen gerust experimenteren met het idee dat leren zélf de beste motivatie is.
Wachttijden gelden ook voor leren. Hou leerrondes kort. Werk in kleine batches. Een hele dag is meestal veel te lang als leereenheid.
Workflows zijn eenvoudiger te beheren dan planningen. Gebruik visuele tools zoals Kanban om leerprocessen zichtbaar, voorspelbaar en herhaalbaar te maken.
Autonomie. De meest effectieve leerteams zijn semi-autonoom. De leerfacilitator ondersteunt het geheel en draagt bij aan een zinvol leertraject.
Meesterschap. Respect betekent: mensen de uitdaging, feedback en omgeving bieden om excellent te worden in wat ze al goed kunnen.
Zin. Verbind leren met waarde. Alleen als mensen geloven in het waarom van leren, zetten ze zich ook in om dat doel te bereiken.
Resultaat is niet het doel. Het doel van instructional design is mensen en systemen ontwikkelen die resultaten kunnen leveren.
Falen is een leerkans. De meest robuuste leertrajecten gebruiken falen als leermiddel.
Standaarden zijn er om uitgedaagd te worden. Verwacht niet dat mensen leren én dan niets meer in vraag stellen.
Werk wetenschappelijk. Laat teams leren hoe ze hypothesen formuleren, experimenten uitvoeren, kort documenteren en telkens het best beschikbare alternatief implementeren.
Deze blog is geïnspireerd op het Lean-programma zoals weergegeven in Lean from the Trenches van Henrik Kniberg (The Pragmatic Programmers, 2011). Tot mijn verrassing kon ik zijn Lean-principes haast letterlijk kopiëren naar de context van instructional design. Suggesties om het LID-manifest verder te verfijnen zijn van harte welkom.
Wil je als trainer of learning professional werk maken van krachtige leertrajecten met échte impact? HRD Academy biedt opleidingen waarmee je leren toekomstgericht, efficiënt en mensgericht vormgeeft.