Nieuw!

Masterclass Spelende werkvormen uit Brazilië en Uruguay

Een eenmalige workshop voor trainers en facilitators met zin in een didactiek van spelend leren. In deze masterclass werk je met Francis Laleman, een specialist in het vak. Je gaat met Francis op exploratie door de wereld van spelend volwassenenonderwijs zoals dat in Zuid-Amerika werd ontwikkeld en wordt beoefend. Via praktijkoefeningen leer je hoe je leerresultaten kan behalen in je organisatie, met spelvormen van speelgoed-designer Joaquín Torres García – en van theaterlegende Augusto Boal (Brazilië).

Eenmalige reeks workshops met Francis Laleman najaar 2022

Deze masterclass is de derde van vijf éénmalige workshops die Francis Laleman bij HRD Academy geeft in het verloop van drie opeenvolgende dagen, op dezelfde trainingslocatie.  De workshops bouwen niet verder op elkaar, je kan dus kiezen welke workhop(s) je wil volgen.  

Dag 1 (3 oktober 2022) Thema: Exformatie

Dag 2 (4 oktober 2022) Thema: Spelend Leren in de Wereld

Dag 3 (5 oktober 2022) Thema: Opnieuw op weg in je leven en je werk

Situering

Deze halfdaagse workshop past in een vernieuwende visie op leren die al enkele decennia een sluimerend bestaan leidt, maar waarvan de impact zich tot nog toe vooral heeft beperkt tot werken met kinderen (Montessori, Piaget) en jongvolwassenen (Boal), in een schoolse context of in het kader van groepsbegeleiding bij vrijetijdsactiviteiten. Het is pas met de recente doorbraak van wetenschappelijke inzichten in hoe mensen echt leren, dat er opnieuw belangstelling is ontstaan voor spelend leren – ook binnen de “serieuze” omgeving van het werk. Het is al lang geen verrassing meer om C-levels en executives in een zaal te zien zitten met legoblokjes spelen – en de term “serious play” is een vast onderdeel van “het nieuwe normaal” geworden.

Deze workshop geeft je inzicht en praktijk in toepassingen van spelend leren, die werden ontwikkeld en gepopulariseerd door kunstenaars/pedagogen uit het Zuiden van Amerika.

We beginnen in Montevideo, de hoofdstad van Uruguay en uitvalsbasis van Joaquín Torres García – totaalkunstenaar, medewerker van Antoni Gaudí en Piet Mondriaan, educator, uitvinder van het universeel constructivisme en designer (en producent) van speelgoed, spelborden en (kinder)spelvormen. Met zijn “universeel constructivisme” ging Torres-Garcia op zoek naar een universele, visuele en/of vormelijke basistaal – waarvan hij proefondervindelijk aannam dat mensen ermee “van nature” inzichten zouden uitwisselen. Dit leidde tot het op de markt brengen van lerend “speel”-goed, dat tot vandaag nog door de Taller Torres García wordt geproduceerd en verdeeld en dat in Zuid-Amerika nog steeds razend populair is. In de workshop maken we zelf universeel-constructivistische spelbladen en faciliteren we lerende spelvormen die daarop zijn gebaseerd.

Daarna reizen we naar Brazilië, waar we werken met “speel”-goed vervangen door lichaamswerk – tijdens een spektakelrijke ontdekkingsreis door de wereld van “games for actors and non-actors” – een reeks op embodiment steunende werkvormen waarmee Augusto Boal wereldfaam verwierf en die wij onder facilitatie van eerste-generatie-Boaliaan Francis Laleman vertalen in de context van onze eigen professionele realiteit.

Francis is een oude bekende van HRDA. In 2019 vertrok hij met workshops en een studieproject naar Argentinië (Buenos Iares) en Uruguay (Montevideo), waar hij zich herbronde in wat altijd al één van de hoekstenen van zijn werk als trainer en designer van leertrajecten was geweest. Hij woont nu in Singapore en werkt met organisaties en NGO’s in het sociaal-educatieve veld – in Indonesia, Vietnam, Cambodia, de Filippijnen en Hong Kong. Dit najaar is Francis op doorreis in Europa met een hele serie workshops. Dit is dus een unieke kans om iets heel bijzonders van en met hem te leren.

Doelgroep

Deze eenmalige interactieve workshop is iets voor jou als je werkt met groepen – en je bent process designer, organisatie-ontwikkelaar, facilitator, trainer, opvoeder, sociaal werker, systemische opsteller, L&OD specialist, of welke rol ook die te maken heeft met de ontwikkeling van competenties en talent in individuen en groepen.

Wat leer je in deze masterclass?

  • Waarom spelend leren zo doeltreffend is.
  • Je leert wat “placeholders” zijn en waarom die zo belangrijk zijn bij het “vasthouden” van voorlopige leerfases in een leerproces.
  • Je leert dat “placeholders” altijd vormelijk zijn, maar ook hoe elementen van lichaamswerk de rol van “placeholder” kunnen overnemen.
  • De objectieve en beeldende taal van het universeel constructivisme – en hoe je dit kan toepassen in de design en de facilitatie van je eigen leertrajecten.
  • Spelend leren met zelfgemaakte universeel-constructivistische spelborden.
  • Je faciliteert universeel-constructivistische spelvormen.
  • Je ontdekt de wereld van belichaamd leren.
  • Je leert Boaliaanse spelvormen hertalen naar lerende werkvormen.
  • Je speelt en faciliteert “games for actors and non-actors”.
  • Je leert de specifieke ruimte van onsite werk en online werk heel doelgericht benutten.
  • Je oefent met Zuidamerikaanse lerende spelvormen en past die toe op leerinhoud en leerdoelen uit je eigen organisatie.

Programma

Halve dag (13:15-16:30)

  • Spelende introductie (Boal)
  • Spelende ontdekking van de basiselementen van universeel-constructivisme (Torres García)
  • De gulden snede: we spelen en faciliteren universeel-constructivistische spelvormen
  • Spelend omgaan met weerstand
  • Design en faciliteer je eigen constructivistische werkvorm
  • Van spelend/lerend ”object” naar werken met lichaamstaal
  • Spelvormen met lichaamstaal (Boal)
  • Spelend reflecteren: wat hebben we allemaal geleerd?
  • Train-de-trainer: hoe passen we dit allemaal toe in onze eigen context?

Na deze workshop ga je naar huis met ...

  • een nieuwe kijk op jezelf.
  • een nieuwe kijk op “serious play”.
  • inzicht in hoe je spelvormen kan gebruiken ten dienste van het behalen van leerresultaten.
  • kennis en praktijk in werken met contextverbredende spelvormen uit Zuid-Amerika.
  • een waaier technieken en facilitatievormen om zelf mee aan de slag te gaan.
  • een vernieuwende methode om de leerresultaten in je organisatie te optimaliseren.
  • technieken om de leercultuur in je organisatie bij te sturen en de nieuwsgierigheid van je medewerkers aan te wakkeren.

Leermateriaal

  • Webpagina: Francis Laleman, 2021: Design and Facilitation of Universal Constructivist Learning Games
  • E-Boek (pdf): Augusto Boal, 1992: Games for Actors and Non-Actors

Getuigenissen (1)

So you didn’t think that it was possible to play Boal games in a company context? Or you didn’t think that Boal games could be played online too? Or you didn’t think that our own Uruguayan toy maker tradition was of meaning to the modern professional world? – In all cases, Francis Laleman is the facilitator proving you wrong. This workshop is such an eye-opener. Let’s break the American hegemony of learning theories and go indigenous!

- Juan, Herrera

Trainer

Francis Laleman

Francis Laleman

Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom.

Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom.

Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen.

Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Subsidiemogelijkheden

  • KMO Portefeuille: HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training.  Het (eventuele) cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald. 

    Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.
  • Opleidingscheques voor werknemers: Je kan opleidingscheques aanvragen voor opleidingen van HRD Academy die geregistreerd zijn in de Opleidingsdatabank van de Vlaamse Overheid. Opgelet, niet elke HRDA opleiding komt hiervoor in aanmerking, kijk op de individuele opleidingsfiches op de website of de betrokken opleiding erkend is.  De opleidingen die erkend zijn, hebben een eigen erkenningsnummer dat start met ODB-...
  • Werkbaarheidscheque: Eenmanszaken, KMO's en grote ondernemingen kunnen tot € 10.000 steun krijgen om knelpunten rond werkbaar werk binnen de organisatie in kaart te brengen om zo de arbeidsomstandigheden duurzaam te verbeteren.  Nav de Coronacrisis worden deze werkbaarheidscheques tijdelijk uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding waarbij aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van medewerkers.
  • Opleidingspremie Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Ben je zelfstandig, of werk je voor een KMO in Brussel? Dan maak je onder bepaalde voorwaarden aanspraak op de Opleidingspremie. Opgelet deze premie moet minstens een maand voor aanvang van de opleiding aangevraagd worden.
  • Vlaams OpleidingsVerlof: HRD Academy heeft een kwaliteitsregistratie behaald voor dienstverleners binnen Werk en Sociale Economie.  Dat wil zeggen dat werknemers uit de privésector onder bepaalde voorwaarden recht hebben op het Vlaams Opleidingsverlof (vroegere Betaald Educatief Verlof).  Opgelet, niet elke HRDA opleiding komt in aanmerking voor het VOV, kijk op de individuele opleidingsfiches op de website of de betrokken opleiding erkend is voor VOV.  De opleidingen die erkend zijn, hebben een eigen erkenningsnummer dat start met ODB-...
  • Brussels Educatief Verlof: Naast het Vlaams Opleidingsverlof heeft HRDA ook een kwaliteitsregistratie behaald bij Brussel Economie en Werkgelegenheid. Werknemers uit de privésector met hoofdkantoor in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben onder bepaalde voorwaarden recht op educatief verlof. Opgelet, niet elke HRDA opleiding komt in aanmerking voor het BEV, kijk op de individuele opleidingsfiches op de website of de betrokken opleiding erkend is voor BEV.  De opleidingen die erkend zijn, hebben een eigen erkenningsnummer dat start met BR-...

Prijs

€ 250,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Bij HRDA zijn de prijzen telkens alles inbegrepen, behalve BTW.

Inschrijven

Data

  • 04.10.202213:15 - 16:30

Locatie

Domein Martinus
Sniederspad 133

2980 Zoersel
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Francis LalemanFrancis Laleman

Prijs

€ 250,00 excl. BTW

Inschrijven