Masterclass Participatory Design & Meaningful Engagement

Een eenmalige workshop voor trainers, facilitators, HR professionals en begeleiders van veranderings- en transformatieprocessen. In deze korte workshop maak je kennis met twee methodes die ervoor zorgen dat je medewerkers ook in de moeilijkste omstandigheden “aan boord blijven.” Je leert de basistechnieken van participatory design, een participatieve designmethode die de eindgebruiker al van bij het begin betrekt bij het ontwikkelingsproces. Daarna maak je kennis met meaningful engagement – een methode die oorspronkelijk bij de Verenigde Naties werd ontwikkeld om jong-volwassenen te betrekken bij hun eigen ontwikkelingskansen, die ondertussen wereldwijd op grote schaal wordt beoefend in allerlei organisatieverbanden.

Eenmalige reeks workshops met Francis Laleman voorjaar 2024

Deze masterclass is één van vier éénmalige workshops die Francis Laleman bij HRD Academy geeft in het verloop van twee opeenvolgende dagen, op dezelfde trainingslocatie.  De workshops bouwen niet verder op elkaar, je kan dus kiezen welke workhop(s) je wil volgen.  

Dag 1 (25 maart 2024):

Dag 2 (26 maart 2024)

Situering

Deze workshop toont bij uitstek de verbindende kracht tussen design en facilitatie – en dat zijn precies de twee speelvelden waarop Francis Laleman zich al vier decennia beweegt.

Participatory design is een bij uitstek Scandinavische designmethode waarin de designer los komt van haar eigen theoretische modellen en zich helemaal opstelt als de facilitator van een collectief en coöperatief designproces, dat in feite wordt aangestuurd door de eindgebruiker. In het geval van wat vroeger “instructional design” werd genoemd, betekent dit dat de design van leermodules, curricula en workshops niet langer wordt aangegestuurd door een door de organisatie aangestelde designer, maar door de mensen zelf.

In “Co-designing for Society” (2010) tonen Deborah Szebeko en Lauren Tan hoe participatory design de weg heeft bereid voor co-design, een idee dat nog “collectiever” is – en dat kan leiden tot een regelrechte omwenteling van de leercultuur van je organisatie.

In het centrum van deze designprocessen staat “meaningful engagement” – een concept en facilitatiemethodiek dat uit de sociale sector komt overwaaien en door steeds meer facilitators wordt opgepikt.

Francis Laleman is lid van de Systemic Design Association (Oslo). Na een lange loopbaan als trainer en facilitator in India en Europa (ook bij HRD Academy) verhuisde hij in 2021 naar Singapore, van waaruit hij series met “meaningful enagegment” workshops faciliteert in bedrijven en ngo’s in de Filippijnen, Indonesia, Malaysia en andere regios in Oost en Zuidoost Azie. Dit najaar is Francis opnieuw op toernee in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Deze workshop is dus een zeldame kans om Francis nog eens in-person mee te maken.

Doelgroep

Deze eenmalige interactieve workshop is iets voor jou als talentontwikkeling en leren je passies zijn. Of je bent instructional designer, process designer, organisatie-ontwikkelaar, facilitator, trainer, opvoeder, sociaal werker, systemische opsteller, L&D specialist, of welke rol ook die te maken heeft met de ontwikkeling van competenties en talent in individuen en groepen.

Wat leer je in deze masterclass?

  • De basiselementen en het theoretisch kader van participatory design
  • Participatory design en Design Thinking
  • Wie zijn de gebruikers en stakeholders van de lerende organisatie?
  • Van participatory design naar co-design
  • Van theorie naar praktijk
  • Hoe faciliteer je participatory design en co-design processen?
  • Het VN framework voor meaningful engagement
  • Wanneer is engagement betekenisvol?
  • Betekenisvol engagerend faciliteren

Programma

  • Frames voor participatie
  • De kunst van deelnemen
  • Betekenisvol deelnemen
  • Betekenisvolle deelnemers faciliteren
  • Van participerend designen naar co-designen
  • Participerend leren
  • De participerend-lerende organisatie
  • De R2 techniek

Na deze workshop ga je naar huis met ...

  • … een nieuwe kijk op jezelf als trainer, coach, facilitator, consultant.
  • … inzicht in de concepten van participatory design en co-design.
  • … een nieuwe visie op de semantiek van betekenis en betekenisvolheid.
  • … een verfrissende kijk op motivatiemodellen en motivationele facilitatie.
  • … een rits aan facilitatietechnieken voor participerend werk.
  • … technieken om de leercultuur in je organisatie bij te sturen en de motivatie van je medewerkers aan te wakkeren.

Leermateriaal

  • Boek (Engels): Francis Laleman, 2020: Resourceful Exformation (Some thoughts on the Development of Resourcefulness in Human Beings)

Getuigenissen (1)

An amazing waterfull of brilliant, appealing, functional and efficient ideas and practices. This workshop is such an eye-opener. I am returning to my field station tonight, but my work will never be the same. The community that I have the pleasure to work with will hardly recognize me when I start afresh tomorrow morning.

- Indrani Soeryadjaya, Kota Depok

Trainer

Francis Laleman

Francis Laleman

Francis werkt al 45 jaar met mensen en groepen, kunst, en de natuur. Hij leest, schrijft, schildert, tuiniert, en speelt. Hij is een partner, minnaar, en vader. Maar het leerpad in al  deze dingen gaat over steile bergen en diepe dalen – en veel strepen heeft hij nog niet verdiend. Stiekem hoopt hij dat blijven spelen en reflectie de sleutels zijn, maar hij weet nog niet op welk slot precies die zullen passen. Waarschijnlijk is loslaten het echte geheim, maar daar is hij voorlopig nog niet zo goed in.

Francis is dus op weg, Ook letterlijk. Afkomstig uit de de klei in de polders langs de Noordzeekust, waar de meeuwen roepen en aan de horizon de zon op de krijtrotsen van Dover zingt, als een sirene. Bijna twintig jaar woonde, leerde en werkte hij hoog in de bergen van de Himalaya, in India, en in Sri Lanka. Hij keurde zichzelf af als Boeddhistische monnik - maar blijft op zoek naar de beste manier om studenten de wonderen van de Sanskrit en Paliliteratuur te helpen ontdekken. En schrijven. Ondertussen heeft Francis de eerste bladzijde geschreven van wel honderd ingebeelde boeken. Omhelzen wat niet kan is dus een levenskunst. En altijd weer spelen met wat misschien mogelijk is.

Het is in het sociaal werk, met andere afgekeurden en mislukkelingen, op straat en in de rijstvelden, dat Francis ontdekte dat kinderen veel liever en beter leren dan volwassenen. Geinspireerd door Rabindranath Tagore, Paolo Freire en Augusto Boal belandde Francis ten slotte in de wereld van niet-conventioneel leren, waarin hij snel een stevige internationale reputatie uitbouwde, eerst in India en later daarbuiten, eerst bij de “unteachables,”, daarna ook in de nette kantoren van het bedrijfsleven.

Francis woont in Singapore. Je vindt hem op de meest onwaarschijnlijke plekken: in een telecombedrijf, een rijstfabriek, op een vrachtschip, in een opvanghuis in Jakarta. Hij is lid van The Scrum Alliance en The Systemic Design Association, geeft les aan The London Scrum Academy, is adviseur bij People Before Patients. Hij reist nog steeds de wereld rond met workshops over leren leren, levenslessen, Boeddhistische systeemtheorie, OD, Design, UX, Scrum, Agile, en de kunst van het faciliteren.  

Ikigai pikte hij op in Japan, en in 2018 trok hij naar een Japans eiland om zich verder in het onderwerp te verdiepen. In de loop van 2024 verschijnt van hem bij de Buechergilde (Duitsland) een boekje over ikigai, met originele vertaling van stukken uit Ikigai ni-Tsuite van Kamiya Mieko. Het boekje kwam tot stand in samenwerking met Stephanie Fehr en is gebaseerd op 5 jaar samen ikigai workshops faciliteren (2018-2023).

Prijs