Duurzame inzetbaarheid en employabiliteit voor 45+ medewerkers
Met unieke test: test het 45+ work appeal van j...
Lees meerOnline training voor HR, leidinggevenden, professionals, hulpverleners en artsen
Je leert hoe je - aan de hand van een duidelijk stappenplan - een slechtnieuwsgesprek met een medewerker, collega, patiënt of klant goed kan brengen. Je kan de boodschap helder en bondig formuleren en discussies voorkomen of tijdig stoppen. Je rondt het gesprek constructief af en verleent nazorg. Je ontdekt tevens een belangrijke, meestal vergeten, succesfactor bij slechtnieuwsgesprekken.
Door de Coronacrisis en de economische terugval moeten vaker slechtnieuwsgesprekken gevoerd worden. Het gesprek kan gaan over een ontslag maar ook bijvoorbeeld over het niet krijgen van een langverwachte promotie, bonus of salarisverhoging of over het disfunctioneren van een medewerker.
Ook artsen en hulpverleners voeren vaak slechtnieuwsgesprekken, bijvoorbeeld als ze een patiënt moeten vertellen dat hij aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, of uitbehandeld is.
Het slechtnieuwsgesprek is een lastige en stresserende taak voor wie het gesprek leidt en vanzelfsprekend is het slechte nieuws ook heel ingrijpend voor de medewerker, patiënt of klant.
We komen uit een periode waarin managers vooral gericht waren op werven, binden en boeien van personeel. De situatie is, o.a door Corona en de economische teruggang, drastisch veranderd. Managers en HR verantwoordelijken moeten plots vaker slechtnieuwsgesprekken voeren. Niet zelden liggen ze nachten wakker van deze opgave. Ze stellen zich vragen zoals:
Hoe breng ik deze boodschap het best?
De training is bedoeld voor iedereen die af en toe slecht nieuws moet brengen, bvb: leidinggevenden, HR adviseurs, professionals, politici, hulpverleners en artsen.
Specifieke kennis van - of ervaring met - het voeren van slechtnieuwsgesprekken is niet nodig. Ook nieuwe of aankomende leidinggevenden, artsen of HR professionals zijn welkom.
Deze opleiding richt zich vooral op het inoefenen van het voeren van slechtnieuwsgesprekken. De theorie wordt kort besproken en er wordt vooral gewerkt met eigen cases en vragen. Voor leiders die hun vaardigheden willen versterken in het coachen van medewerkers naar een betere performance, bevelen wij de opleiding Coaching to outperform - Coach je medewerkers naar betere performance aan. Voor managers of HR verantwoordelijken die medewerkers willen helpen beter omgaan met stress, kan volgende training interessant zijn: Adequaat omgaan met stress en burn-out bij medewerkers.
Voorbereiding
Het slechtnieuwsgesprek
Omgaan met weerstand en emoties
Afronding en nazorg
Succesfactor: investeren in de toekomst
Eigen vragen, cases, oefenen
Annita Rogier (1962) is als associated internationaal expert aan HRD Academy verbonden. Ze is geaccrediteerd als Registerpsycholoog NIP/Arbeid & Organisatie. Als trainer, coach, assessor en psycholoog zet ze zich al 24 jaar gepassioneerd in voor de ontwikkeling van trainers, HR managers, coaches, consultants en managers. Ze heeft ruime ervaring zowel in not-for profit als in profit organisaties. Ze is lid van het Nederlands Instituut van Psychologen, van de Nederlandse Vereniging van personeelsmanagement & organisatieontwikkeling en van het netwerk van loopbaanadviseurs en assessment professionals. Annita Rogier heeft 24 jaar ervaring met loopbaan/ en outplacementadvisering o.a. bij: Raadgevend Bureau Claessens, CWI, The Human Capital Group van Deloitte & Touch en Character Concern. Ze leidde zeer veel loopbaanprofessionals, outplacementadviseurs, re-integratieadviseurs en HR-D professionals op o.a. van Randstad, KPN, CWI, UWV, Bouwfonds, loopbaanadviseurs van diverse Gemeenten, PAC, Ideeënrijk, Transferpunt Zorg, REAX, enz.
Annita is bestuurslid van de Vereniging voor Erkende Stresscoaches en Burn-out coaches (VESB).
Prijs
Met unieke test: test het 45+ work appeal van j...
Lees meerAdvanced career coaching. Het is tijd voor een ...
Lees meerVoldoe aan de wettelijke verplichtingen door le...
Lees meerDe Chief Happiness Officer
Lees meer