Slecht nieuws goed gebracht

Online training voor HR, leidinggevenden, professionals, hulpverleners en artsen

Je leert hoe je - aan de hand van een duidelijk stappenplan - een slechtnieuwsgesprek met een medewerker, collega, patiënt of klant goed kan brengen. Je kan de boodschap helder en bondig formuleren en discussies voorkomen of tijdig stoppen. Je rondt het gesprek constructief af en verleent nazorg. Je ontdekt tevens een belangrijke, meestal vergeten, succesfactor bij slechtnieuwsgesprekken.

Situering

Door de Coronacrisis en de economische terugval moeten vaker slechtnieuwsgesprekken gevoerd worden. Het gesprek kan gaan over een ontslag maar ook bijvoorbeeld over het niet krijgen van een langverwachte promotie, bonus of salarisverhoging of over het disfunctioneren van een medewerker.

Ook artsen en hulpverleners voeren vaak slechtnieuwsgesprekken, bijvoorbeeld als ze een patiënt moeten vertellen dat hij aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, of uitbehandeld is.

Het slechtnieuwsgesprek is een lastige en stresserende taak voor wie het gesprek leidt en vanzelfsprekend is het slechte nieuws ook heel ingrijpend voor de medewerker, patiënt of klant.

We komen uit een periode waarin managers vooral gericht waren op werven, binden en boeien van personeel. De situatie is, o.a door Corona en de economische teruggang, drastisch veranderd. Managers en HR verantwoordelijken moeten plots vaker slechtnieuwsgesprekken voeren. Niet zelden liggen ze nachten wakker van deze opgave. Ze stellen zich vragen zoals:

  • Hoe breng ik deze boodschap het best?

  • Hoe vind ik de juiste balans tussen empathie en doelgerichtheid?
  • Hoe ga ik met mijn emoties om als ik zelf niet achter de boodschap sta?
  • Hoe zal mijn gesprekspartner reageren?
  • Hoe vang ik emoties op?
  • Hoe pak ik dit gesprek aan als we het gesprek, gedwongen door Corona, online moeten voeren?
  • Wat kan ik doen om te helpen?
  • Wat kan ik doen om de blijvers gerust te stellen en te motiveren?

Doelgroep

De training is bedoeld voor iedereen die af en toe slecht nieuws moet brengen, bvb: leidinggevenden, HR adviseurs, professionals, politici, hulpverleners en artsen.

Specifieke kennis van - of ervaring met - het voeren van slechtnieuwsgesprekken is niet nodig. Ook nieuwe of aankomende leidinggevenden, artsen of HR professionals zijn welkom.

Deze opleiding richt zich vooral op het inoefenen van het voeren van slechtnieuwsgesprekken. De theorie wordt kort besproken en er wordt vooral gewerkt met eigen cases en vragen.  Voor leiders die hun vaardigheden willen versterken in het coachen van medewerkers naar een betere performance, bevelen wij de opleiding Coaching to outperform - Coach je medewerkers naar betere performance aan.  Voor managers of HR verantwoordelijken die medewerkers willen helpen beter omgaan met stress, kan volgende training interessant zijn: Adequaat omgaan met stress en burn-out bij medewerkers.  

Wat leer je in de training?

  • Je kan slecht nieuws op een goede manier brengen.
  • Je kan je goed voorbereiden op een slechtnieuwsgesprek.
  • Je hebt een duidelijk stappenplan.
  • Je leert omgaan met je eigen emoties over het slechtnieuwsgesprek en je leert eigen inadequate gedragingen af (bvb uitstelgedrag of de neiging de ander te willen redden of troosten).
  • Je kan de boodschap helder en bondig formuleren.
  • Je leert de belangrijkste valkuilen vermijden.
  • Je kan emoties opvangen en omgaan met de weerstand die de boodschap oproept.
  • Je kan discussies voorkomen of tijdig stoppen.
  • Je kan het gesprek constructief afronden en nazorg verlenen.
  • En je ontdekt een belangrijke, meestal vergeten, succesfactor bij slechtnieuwsgesprekken.

Programma

Voorbereiding

  • waarom?: onderbouwing van de beslissing
  • hoe?: gespreksstrategie en communicatiestijl
  • met wie erbij?
  • waar?
  • wanneer?
  • hoe uitnodigen?

Het slechtnieuwsgesprek

  • structuur van het slechtnieuwsgesprek
  • contact leggen
  • introductie
  • helder en to the point brengen van de boodschap
  • voorkomen van valkuilen zoals: ‘hang yourself’ methode, pil vergulden, wattenbol, overkill, de redder, discussie, de zelfbeleider, de defensieve, enz

Omgaan met weerstand en emoties

  • bij wie kun je veel emoties verwachten?
  • type emoties
  • omgaan met onderhandelen, ontkenning, agressie, kritiek, verdriet, enz

Afronding en nazorg

Succesfactor: investeren in de toekomst

Eigen vragen, cases, oefenen

Didactische aanpak

  • De training start met een schriftelijke intake.
  • We geven een stevig algemeen kennis- en vaardigheidsfundament én werken aan je individuele doelen.
  • Er is een aansprekende balans tussen theorie en praktijk: de theorie wordt kort besproken,  je oefent veel op eigen cases.
  • Direct toepasbaar: zelf ingebrachte praktijkcases en vragen worden besproken en geoefend, je leert veel van je collega-deelnemers zodat je nieuwe vaardigheden direct kan toepassen in je eigen praktijk.
  • Maximum aantal deelnemers: 15. 

Leermateriaal

  • Boek: Zakelijke communicatie mondeling: Annita Rogier, Karen Knispel, Diddo van Zand
  • HRDA hand-outs
  • Praktische checklists

Getuigenissen (2)

Een zeer interactieve opleiding met een persoonlijke touch van de trainer, fijne wisselwerkingen en concrete handvaten die ik onmiddellijk kan gebruiken in mijn werk. Kortom, een aanrader!

- Elise Bauwens, Adjunct directeur, Fedasil

Wat een inspirerende en motiverende opleiding! Aan te raden!

- Nadja Brocatus, HR, Arteveldehogeschool

Trainer

Annita Rogier

Annita Rogier

Annita Rogier  (1962) is als associated internationaal expert aan HRD Academy verbonden.  Ze is geaccrediteerd als Registerpsycholoog NIP/Arbeid & Organisatie.  Als trainer, coach, assessor en psycholoog zet ze zich al 24 jaar gepassioneerd in voor de ontwikkeling van trainers, HR managers, coaches, consultants en managers.  Ze heeft ruime ervaring zowel in not-for profit als in profit organisaties.  Ze is lid van het Nederlands Instituut van Psychologen, van de Nederlandse Vereniging van personeelsmanagement & organisatieontwikkeling en van het netwerk van loopbaanadviseurs en assessment professionals.  Annita Rogier heeft 24 jaar ervaring met loopbaan/ en outplacementadvisering o.a. bij:  Raadgevend Bureau Claessens, CWI, The Human Capital Group van Deloitte & Touch en Character Concern.  Ze leidde zeer veel loopbaanprofessionals, outplacementadviseurs, re-integratieadviseurs en HR-D professionals op o.a. van Randstad, KPN, CWI, UWV, Bouwfonds, loopbaanadviseurs van diverse Gemeenten, PAC, Ideeënrijk, Transferpunt Zorg, REAX, enz.

Annita is bestuurslid van de Vereniging voor Erkende Stresscoaches en Burn-out coaches (VESB).

Prijs

Gerelateerde opleidingen

Duurzame inzetbaarheid en employabiliteit voor 45+ medewerkers
Startdatum 22/11/2024Duur: 8 uur

Duurzame inzetbaarheid en employabiliteit voor 45+ medewerkers

Met unieke test: test het 45+ work appeal van j...

Lees meer
Advanced career coaching: Future-proof Employability Designer (FED)
Startdatum 02/09/2024Duur: 16 uur

Advanced career coaching: Future-proof Employability Designer (FED)

Advanced career coaching. Het is tijd voor een ...

Lees meer
Adequaat omgaan met stress en burn-out bij medewerkers
Startdatum 16/05/2024Duur: 8 uur

Adequaat omgaan met stress en burn-out bij medewerkers

Voldoe aan de wettelijke verplichtingen door le...

Lees meer