Een online training ontwerpen en faciliteren

Ontdek hoe je een interactief online leertraject kan realiseren

Deze online training wil je beter voorbereiden op het uitwerken en realiseren van blended en zelfs 100% online trainingen en leertrajecten. We starten vanuit een eenvoudig didactisch model en onderzoeken wat er anders is aan de online context. Daarna behandelen we de verschillende componenten van een online leertraject. Tenslotte werken we een stukje online training uit, ieder binnen zijn mogelijkheden. Tijdens een presentatie en feedback moment bespreken we valkuilen en goede praktijken.

Situering

Sinds de corona crisis klinkt de vraag naar online leren steeds luider. Effectieve online leertrajecten ontwerpen en aanbieden is echter sneller gezegd dan gedaan. Het vraagt een andere voorbereiding en nieuwe instructie- en leergewoontes. Zowel voor de organisatie, de trainers en coaches als voor de deelnemers.

De verleiding bestaat om face-to-face trajecten snel online te vertalen. Dat werkt in sommige gevallen, maar niet altijd. Wetenschappelijk onderzoek leert ons dat effectieve online resultaten vooral het gevolg zijn van een zorgvuldig ontwerp gebaseerd op modellen die rekening houden met meerdere factoren.

Tijdens deze online training trachten we, al doende, handvaten aan te reiken om je te inspireren bij het realiseren van je online trainingen en leertrajecten.  Dit gebeurt via een eenvoudige technologische omgeving die voor iedereen (thuis of op het werk) haalbaar is. (Zoom + MS PowerPoint + Mail).

We beseffen dat de concrete omgeving voor elke deelnemer, KMO, groot bedrijf, onderwijsinstelling, overheid of multinational zeer verschillend kan zijn. Daarom hanteren we een pragmatische aanpak. Zodat elke deelnemer na het volgen van deze training een eigen traject kan ontwikkelen in functie van de eigen specifieke context.

Doelgroep

L&D professionals, trainers, coaches en iedereen die actief betrokken is bij het ontwerpen en realiseren van blended - en/of online trainingen en leertrajecten.

Wat leer je in deze online training?

  • Je leert een didactisch model gebruiken als handvat voor je online trainingen en trajecten.
  • Je ervaart diverse digitale leervormen.
  • Je ontdekt verschillende soorten digitale leerinhoud.
  • Je leert enkele leertechnologieën kennen.
  • Je gebruikt een methode om je online trainingen en trajecten stapsgewijs te ontwerpen, te realiseren en op te volgen.  
  • Je experimenteert zelf met je eigen training of leertraject.
  • Je bouwt vertrouwen op met online trainen en leren.

Programma

Voorbereiding: Deze online training vraagt een individuele voorbereiding van ongeveer anderhalf uur.

  • Inschrijven op het nieuwe elektronische leerportaal van HRD Academy
  • Intake: in kaart brengen van de verwachtingen en de context van de deelnemers
  • Korte 'Ontdek Zoom' sessie voor wie nog niet vertrouwd is met Zoom (optioneel)


Video/Screencast: Online leren: waarover gaat het?  Basis componenten: 3 korte presentaties met overzichten.

  • Welke digitale werkvormen zijn er mogelijk?
  • Welke leertechnologie is daarvoor nodig?
  • Welke digitale inhouden kan je hierbij inzetten?
  • Opdracht: Breng uw basiscomponenten in kaart door het invullen van een fiche met vragen.


Sessie 1 online: Basis componenten, intake en doelstellingen

  • Online intervisie van de basiscomponenten (adhv de ingeleverde opdracht)
  • Methode: realiseren van online leertrajecten in 6 stappen
  • Intake: wat is de vraag en de context van de klant en van mijn deelnemers?
  • Leerdoelen en fases: wat willen we in bereiken en in welke volgorde?
  • Opdracht: beschrijf uw case: intake en doelstellingen


Sessie 2 online: Ontwerp

  • Online intervisie over het uitwerken van uw case (adhv de ingeleverde opdracht)
  • Ontwerp: welke digitale werkvormen, inhouden en online technologieën zet je hiervoor in?  In welke volgorde?
  • Enkele didactische principes
  • Opdracht: ontwerp een scenario voor uw case


Sessie 3 online: Voorbereiden, uitvoeren en opvolgen

  • Online intervisie van het scenario (adhv de ingeleverde opdracht)
  • Voorbereiden: inhoud, technisch, communicatie, administratie
  • Uitvoeren: dry run en vertrouwen opbouwen, goede praktijken
  • Opvolging en evaluatie

 
Opvolging achteraf en ROI: Evalueren en reflecteren, Quizbot, Online coaching

Didactische aanpak

  • Deze vaardigheidstraining bestaat uit een mix van online leervormen waaronder korte presentaties, hands-on oefeningen en intervisiemomenten.
  • De training wordt gespreid over 3 online sessies van ongeveer 2,5u met enkele leeractiviteiten voor en na.
  • Vooraf is er een schriftelijke intake. De concrete inhoud van het programma wordt, zo goed mogelijk, hierop afgestemd.
  • Er worden modellen en schema’s aangereikt die we toepassen op ieders individuele case.
  • Veel aandacht gaat hierbij naar feedback en gestructureerde uitwisseling. Leren van elkaar staat centraal.
  • Maximum aantal deelnemers: 12

Online leerportaal HRD Academy

Het traject (intake, leermateriaal, opdrachten, vragen) wordt ondersteund door de Elektronische Leeromgeving van HRD Academy (Anewspring).  Op dit platform vind je oa:

  • Syllabus: 'Een online training ontwerpen en faciliteren' in PDF formaat. In deze syllabus vind je ook links naar andere nuttige leerinhouden.
  • Video/screencast: 'Online leren, waarover gaat het?'

Trainer

Patrick Belpaire

Patrick Belpaire

Patrick Belpaire studeerde in 1984 af als geaggregeerd licentiaat in de Psychologische en Pedagogische wetenschappen. Na een periode van 2 jaar als docent Didactiek en coach ‘Leren Leren’ vervoegde hij Dolmen Computer Applications.  In 1994 combineerde hij zijn ICT, marketing en pedagogische ervaring via de oprichting van het bedrijf U&I Learning nv, gespecialiseerd in (e-)learning.  Dit bedrijf groeiende uit tot een beursgenoteerde onderneming met meer dan 200 klanten en 120 medewerkers in 3 landen. In juni 2010 verliet hij U&I Learning als aandeelhouder en bestuurder. Sindsdien stelt hij zijn ervaring ten dienste als adviseur en begeleider van KMO’s in groei, alsook van grotere ondernemingen in hun evolutie naar lerende organisatie. 

Subsidiemogelijkheden

KMO Portefeuille
HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training.  Het (eventuele) cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.  
 
Opleidingscheques voor werknemers
HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.  
 
Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  U krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed. Opgelet, u moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.  Meer informatie vind je hier.

Waalse opleidingscheques
Voor meer informatie: klik hier.

Prijs

€ 950,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Inschrijven

Data

  • 18.08.202014:00 - 16:30
  • 20.08.202014:00 - 16:30
  • 27.08.202014:00 - 16:30

Locatie

Online event

Trainers

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 950,00 excl. BTW

Data

  • 08.09.202009:30 - 12:00
  • 10.09.202009:30 - 12:00
  • 17.09.202009:30 - 12:00

Locatie

Online event

Trainers

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 950,00 excl. BTW

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Ontwerpen van een training
Startdatum 04/12/2020

Ontwerpen van een training

Basisvaardigheden voor trainers
Startdatum 09/10/2020

Basisvaardigheden voor trainers