Het kiezen en gebruiken van een digitaal leerplatform

Krijg zicht op de verschillende (leer)platformen en leer hoe je ze kan implementeren

Deze eendaagse training wil je beter voorbereiden op het kiezen en succesvol implementeren van een leerplatform. We starten met een verkenning van enkele platformen. Hierbij verwerven we inzicht in de verschillende soorten en hun mogelijkheden. Daarna bespreken we hoe je een aangepaste keuze kan maken en wat daarbij valkuilen en goede praktijken zijn. Tenslotte focussen we op de vraag: Hoe zorg je ervoor dat het gebruik van het platform zichtbaar bijdraagt tot het realiseren van bedrijfsdoelen?

Situering

De vraag binnen organisaties om kennis, kennisoverdracht en leren te 'digitaliseren' klinkt steeds luider.  In veel gevallen impliceert dit de keuze voor een platform. Bijvoorbeeld een Learning Management Systeem.  Hoe maak je echter de juiste keuzes? De noden en context van een KMO, groot bedrijf, onderwijsinstelling, overheid of multinational zijn zeer verschillend.

Er bestaan geen eenduidige oplossingen. De verwachtingen zijn dikwijls hoog gespannen. Leveranciers proberen daaraan te voldoen in een complexe en snel wijzigende markt.

Deze training wil je overzichten aanreiken om het bos door de bomen te zien.  Hoe zorg je ervoor dat jouw investering ook de verwachte resultaten genereert? Onderzoek toont aan dat dit niet zo eenvoudig is. Wie de data bekijkt, moet soms vaststellen dat het gebruik beperkt blijft. Daarom suggereren we een groeistrategie met aandacht voor het samenspel tussen meerdere perspectieven (mens, technologie, inhoud, processen, leercultuur, data, return). 

Technologie zien we hierbij niet als een tool maar als een hefboom tot verandering.

Doelgroep

HR professionals, L&D professionals, beslissingnemers, Procurement, IT, Marketing en iedereen die actief betrokken is bij de keuze en implementatie van een leerplatform (of aanverwanten) in het kader van digitalisering.

Wat leer je in de opleiding?

  • Je hebt een beter inzicht in de verschillende soorten (leer)platformen en hun mogelijkheden.
  • Je hebt een overzicht van de markt van aanbieders.
  • Je kan duidelijker functionele en technische noden formuleren.
  • Je bent beter voorbereid op gesprekken met andere stakeholders zoals IT, management, legal en procurement.
  • Je hebt meer houvast om een selectieproces voor een (leer)platform op te starten en uit te voeren.
  • Je wordt wellicht realistischer in wat je kan verwachten van een digitaal platform.
  • Je beschikt over een model om de implementatie van een platform vanuit verschillende perspectieven te begeleiden.
  • Je krijgt zelfs enkele handvaten om jezelf verder te bekwamen.

Programma

Intake: in kaart brengen van de context, doelen en verwachtingen per deelnemer


Leer- en aanverwante platformen: waarover gaat het?

  • het verschil tussen tools en platformen
  • bezoek van een aantal platformen
  • overzicht van mogelijkheden (functionaliteiten)
  • soorten platformen: wat zijn LMS, LCMS, LXP, KMS,TMS, HRIS, EPSS enzovoort? Is dit belangrijk?
  • technische, IT, financiële en legale aspecten
  • overzicht van de markt

 

Hoe selecteren?

  • Waarom een platform? Wat wil je ermee bereiken?
  • Eén systeem dat alles kan of een geïntegreerd ecosysteem?
  • Wat wil je ermee doen? Welke diensten en voor wie?
  • Welke middelen zijn beschikbaar (mensen, competenties, tijd, tools, budget)?
  • Wie ga/wil je betrekken (IT, HR, L&D, Marketing, Communication, Procurement, ...)?
  • Welk proces (offerteaanvraag, long list, short list, gunningswijze, gunningscriteria, contract, opvolging)?

 

Hoe implementeren?

  • groeistrategie vanuit meerdere perspectieven: team en competenties, technologisch, inhoud, processen, data en dashboards, leercultuur, performance en return
  • valkuilen en goede praktijken

Didactische aanpak

  • Deze training bestaat uit een blend van ervaringen (platformen bezoeken), theorie (modellen),  uitwisselingsmomenten en hands-on oefeningen.
  • Vooraf is er een schriftelijke intake.
  • De training start met het in kaart brengen van ieders specifieke context, verwachtingen en doelstellingen.  De concrete inhoud van het  programma wordt, zo goed mogelijk, hierop afgestemd.
  • We bezoeken enkele platformen, eventueel zelfs van deelnemers. Op basis daarvan trekken we besluiten.
  • Er worden modellen en schema’s aangereikt die we toepassen op ieders individuele case. Veel aandacht gaat hierbij naar feedback en gestructureerde uitwisseling. Leren van elkaar staat centraal.
  • Maximum aantal deelnemers: 8

Leermateriaal

HRDA syllabus: 'Het kiezen en gebruiken van een geschikt digitaal leerplatform', omvat oa modellen en overzichten in PDF formaat:

  1. functionele criteria
  2. technische, IT, financiële en wettelijke criteria
  3. markt van leer- en aanverwante platformen
  4. selectie proces
  5. implementatie strategie

Je kan inloggen op de elektronische leeromgeving van HRD Academy.  Op die manier heb je toegang tot het leermateriaal van deze training en kan je in contact komen met alle (ex-) deelnemers.

Trainer

Patrick Belpaire

Patrick Belpaire

Patrick Belpaire studeerde in 1984 af als geaggregeerd licentiaat in de Psychologische en Pedagogische wetenschappen. Na een periode van 2 jaar als docent Didactiek en coach ‘Leren Leren’ vervoegde hij Dolmen Computer Applications.  In 1994 combineerde hij zijn ICT, marketing en pedagogische ervaring via de oprichting van het bedrijf U&I Learning nv, gespecialiseerd in (e-)learning.  Dit bedrijf groeiende uit tot een beursgenoteerde onderneming met meer dan 200 klanten en 120 medewerkers in 3 landen. In juni 2010 verliet hij U&I Learning als aandeelhouder en bestuurder. Sindsdien stelt hij zijn ervaring ten dienste als adviseur en begeleider van KMO’s in groei, alsook van grotere ondernemingen in hun evolutie naar lerende organisatie. 

Subsidiemogelijkheden

KMO Portefeuille
HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training.  Het (eventuele) cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.  
 
Opleidingscheques voor werknemers
HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.  
 
Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  U krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed. Opgelet, u moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.  Meer informatie vind je hier.

Waalse opleidingscheques
Voor meer informatie: klik hier.

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Inschrijven

Data

  • 08.12.202009:00 - 17:00

Locatie

Domein Martinus
Sniederspad 133

2980 Zoersel
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Data

  • 08.06.202109:00 - 17:00

Locatie

Hotel Abbey
Kerkeblokstraat 5

1850 Grimbergen
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Data

  • 10.12.202109:00 - 17:00

Locatie

Holiday Inn Hasselt
Kattegatstraat 1

3500 Hasselt
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Patrick BelpairePatrick Belpaire

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen