Coöperatief leren: Scrummen in de klas

Samen leren in een lerende organisatie

In deze tweedaagse leren we aan de hand van een Scrum Guide wat de essentie is van Scrum en hoe we dat in een leer-omgeving, in een professionele organisatie (of in de klas) kunnen uitrollen en toepassen. Je bent na de training in staat om een Lerend Scrumnetwerk uit te rollen en om het framework van leren met Scrum te begeleiden.

Situering

Scrum is een framework dat voor het eerst werd beschreven door Takeushi en Nonaka, beide aan Harvard Business school, in The New New Product Development Game (1986) en dat daarna vooral in de IT industrie werd opgepikt in het kader van product delivery.


Sedert de publicatie van het Agile Manifesto (2001) is Scrum helemaal naar de voorgrond gekomen, als een Agile framework bij uitstek.


Omdat Scrum zo dicht staat bij de natuurlijke manier van werken en leren heeft het ondertussen een hele reis afgelegd, tot in alle uithoeken van samen werken en leren. Vandaag is er Scrum in de Klas en EduScrum – en er zijn Zelforganiserende LeerScrums actief in zowel het onderwijs als de professionele wereld.


Leren met Scrum of Scrummen in de Klas  is een extreme vorm van cooperatief leren en sluit naadloos aan bij wat de nieuwe generatie professionals van nature doet en wil.


In deze tweedaagse leren we aan de hand van een - aan het leren aangepaste - Scrum Guide wat de essentie is van Scrum en hoe we dat in een leer-omgeving, in een professionele organisatie (of in de klas) kunnen uitrollen en toepassen. Daarna gaan we met experimenten aan de slag. Op het einde van dag 2 ben je in staat om een Lerend Scrumnetwerk uit te rollen in jouw organisatie en om het framework van leren met Scrum op een professionele manier te begeleiden.

Doelgroep

Je bent onderwijskundige, HR verantwoordelijke, verantwoordelijke voor Learning & Development, training coördinator, trainer, facilitator, Agile coach, Scrum Master

Wat leer je in de opleiding?

  • Na dit tweedaags traject weet je waarom en hoe je de concepten 'value', 'increments' en 'iterations' in je instructional design kan binnenbrengen.
  • Je weet hoe een SCRUM leercirkel eruitziet en je hebt geoefend met SCRUM rollen en SCRUM 'learning events'.
  • Je hebt een visie ontwikkeld over hoe SCRUM je kan helpen om het leren in je organisatie fijner, korter-op-de-bal, aangenamer en effectiever te maken.
  • Je weet hoe agiliteit de sleutel is tot het overlevings- en ontwikkelingsproces van je organisatie en de mensen die daarin meedenken en meewerken.

Programma

Dag 1

  • Tessellations: speelse ontdekking van het Agile Manifesto
  • SCRUM, structuren en topologieën– verfrissende inleiding tot de wereld van SCRUM
  • Werken met user stories
  • SCRUM rollen: leerverantwoordelijke, leerfacilitator, student
  • Van backlog to sprint review en retrospective: het SCRUM leerproces


Dag 2

  • Oefeningen: Simulaties van leerscenario’s aan de hand van leerdoelen en leeronderwerpen die door de deelnemers zelf worden aangebracht, vanuit hun eigen professionele noden en achtergrond. We werken tevens met projecties van de aangebrachte leeronderwerpen op de leertaxonomie van Benjamin Bloom – en zoeken aan de hand daarvan voor ieder onderwerp naar de meest effectieve 'learning heartbeat'.
  • Review: technieken om retentie en transfer van het geleerde te faciliteren.
  • Retrospectieve: Terugkijken naar het hoe.

Didactische aanpak

  • Theoretische modellen en structuren worden aangebracht aan de hand van scenario’s en simulaties met leeronderwerpen van de deelnemers zelf. Heel veel interactie en heel veel intervisie. De theoretische inzichten worden dus onmiddellijk praktisch toegepast.
  • Heel praktijkgericht.
  • De training is erop gericht om je onder te dompelen in een totaal andere aanpak van leren in een organisatie en leren op de werkvloer.

Leermateriaal

  • HRDA Syllabus: Scrummen in de klas
  • The Learning Scrum Guide

Getuigenissen (1)

Een positief intensieve training die veel goesting geeft en inspiratie biedt om verder te blijven leren samen en met en onder collega's en studenten.

- Birgit Van Vreckem, Odisee, Docent

Trainer

Francis Laleman

Francis Laleman
Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom. Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom. Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen. Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Subsidiemogelijkheden

KMO Portefeuille
HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.  
 
Opleidingscheques voor werknemers
HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.  
 
Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  U krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed. Opgelet, u moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.  Meer informatie vind je hier.

Waalse opleidingscheques
Voor meer informatie: klik hier.

Inschrijven

Data

  • 11.05.202009:00 - 17:00
  • 12.05.202009:00 - 17:00

Locatie

Domein Martinus
Sniederspad 133

2980 Zoersel
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Francis LalemanFrancis Laleman

Prijs

€ 1 320,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven