Masterclass voor trainers: interactieve werkvormen en coöperatief leren

Word facilitator van een coöperatief leerproces en leer innoverende en interactieve werkvormen gebruiken in je trainingen.

Deze 1-daagse masterclass helpt je om verder de omslag te maken van 'supertrainer' naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Je maakt kennis met een reeks innoverende, interactieve werkvormen, deels ontwikkeld door onze trainer en voor het andere deel wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden.

Situering

Je bent een trainer of vakspecialist in je vakgebied. Deze masterclass helpt je om (verder) de omslag te maken van 'supertrainer' (die alles in de hand probeert te houden en zelf hard werkt tijdens de training) naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Coöperatief leren is een concept van Paulo Freire en Augusto Boal.  Je maakt in de training kennis met een reeks innoverende, coöperatieve werkvormen (Boal spreekt van 'gamesercises'), deels ontwikkeld door onze trainer, deels wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden. Na de ontdekkingsfase gaan we aan de slag met uitproberen, aanpassen aan je eigen materiaal en toepassen.  Je wordt in deze masterclass een sterkere versie van jezelf – en toch ga je als een heel andere trainer weer naar huis.

Doelgroep

Trainers en trainer-vakspecialisten. Bevlogen pedagogen en onderwijskundigen.

Wat leer je in de opleiding?

  • Je leert de principes van coöperatief leren toepassen.
  • Je gaat naar huis met een toolbox van minstens 8 innoverende en coöperatieve leervormen (werkvormen).
  • Je leert hoe je leerdoelstellingen kan behalen door gebruik te maken van interactieve en innoverende werkvormen (instructional design).
  • Je leert je eigen trainingsmateriaal of lesmateriaal 'herschalen' in een logische opeenvolging van interactieve en coöperatieve werkvormen.
  • Je leert vernieuwende en coöperatieve werkvormen faciliteren.

Programma

  • kenmerken van coöperatief leren
  • werken met zelfsturende leergroepen
  • werken met 'proximity trialogues' en andere carrouseltechnieken
  • werken met 'leerstations'
  • werken met object-attributies
  • werken met ruimtelijke opstellingen
  • werken met kaarten en kaartspellen
  • werken met ritme en muziek
  • toepassingsgebieden
  • praktijkdiscussies
  • take-aways

Didactische aanpak

  • Uitgangspunt  is ´leren van en met elkaar´. Volwassenen leren vanuit hun ervaring. Dat houdt in dat de praktijk van jou als deelnemer altijd begin en eind van elk leerproces is. Stapsgewijs worden kennis en vaardigheden aan het bestaande repertoire toegevoegd.
  • Het zelf toepassen van werkvormen op je eigen materiaal en dat uitproberen met een publiek, gevolgd door feedback die weer leidt tot bijsturing, is de rode draad in deze training. 
  • Om voldoende praktijktijd te garanderen worden in deze training maar 10 deelnemers toegelaten.

Leermateriaal

  • HRDA Syllabus: Interactieve werkvormen en Coöperatief leren

Getuigenissen (6)

Deze opleiding is fascinerend, multisensorieel, open, met oog voor iedereen. We hebben geleerd van, met en dankzij elkaar. De workshop heeft me doen nadenken hoe ik met meer impact kan faciliteren. Dit zal ten goede komen aan mijn werk als trainer en facilitator.

- Joris Van Ongeval, Van Ongeval Consulting, HR manager, coach

Ik vond dit een waardevolle training. Ik vond het vooral inspirerend om zelf creatiever aan de slag te kunnen gaan en dit om te zetten in de praktijk. Ik kreeg een leuke manier van trainen aangeleerd van een ervaren toptrainer.

- Youri Younsi, Youco, Zaakvoerder

Ik kreeg de kans om op de valreep deze masterclass mee te pikken, eens te meer weet ik dat toeval niet bestaat. Deze training bracht me inderdaad een scala aan verschillende werkvormen, veel interactie, samen leren en opnieuw fijne mensen en een leuke uitbreiding van mijn netwerk. Francis is een meester learning facilitator! Zeer dankbaar voor deze masterclass op topniveau!

- Inge Huys, AZ Maria Middelares Gent, Verpleegkundig specialist

Francis slaagt er als geen ander in om mijn goesting om te blijven lesgeven aan te wakkeren.

- Birgit Van Vrecken, Odisee, Lector Engels

Ik vond het aangenaam kennis te mogen maken met een andere manier van leren en trainen. Volgens mij is dit een methode van trainen waarbij je gemakkelijk iedereen mee krijgt om zo tot vooropgestelde einddoelen te komen.

- Deelnemer mei 2019

De trainer inspirereert op zijn geheel eigen en interessante manier!

- Roel Broeckhoven, Telenet, trainer

Trainer

Francis Laleman

Francis Laleman
Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom. Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom. Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen. Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Subsidiemogelijkheden

KMO Portefeuille
HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.  
 
Opleidingscheques voor werknemers
HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.  
 
Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  U krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed. Opgelet, u moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.  Meer informatie vind je hier.

Waalse opleidingscheques
Voor meer informatie: klik hier.

Inschrijven

Data

  • 26.05.202009:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainers

  • Francis LalemanFrancis Laleman

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

Inschrijven

Gerelateerde opleidingen

Ontwerpen van een training
Startdatum 04/12/2020

Ontwerpen van een training

Basisvaardigheden voor trainers
Startdatum 09/06/2020

Basisvaardigheden voor trainers