Masterclass voor trainers: interactieve werkvormen en coöperatief leren

Word facilitator van een coöperatief leerproces en leer innoverende en interactieve werkvormen gebruiken in je trainingen.

Deze 1-daagse masterclass helpt je om verder de omslag te maken van 'supertrainer' naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Je maakt kennis met een reeks innoverende, interactieve werkvormen, deels ontwikkeld door onze trainer en voor het andere deel wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden.

Situering

Je bent een trainer of vakspecialist in je vakgebied. Deze masterclass helpt je om (verder) de omslag te maken van 'supertrainer' (die alles in de hand probeert te houden en zelf hard werkt tijdens de training) naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Coöperatief leren is een concept van Paulo Freire en Augusto Boal.  Je maakt in de training kennis met een reeks innoverende, coöperatieve werkvormen (Boal spreekt van 'gamesercises'), deels ontwikkeld door onze trainer, deels wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden. Na de ontdekkingsfase gaan we aan de slag met uitproberen, aanpassen aan je eigen materiaal en toepassen.  Je wordt in deze masterclass een sterkere versie van jezelf – en toch ga je als een heel andere trainer weer naar huis.

Doelgroep

Trainers en trainer-vakspecialisten. Bevlogen pedagogen en onderwijskundigen.

Wat leer je in de opleiding?

  • Je leert de principes van coöperatief leren toepassen.
  • Je gaat naar huis met een toolbox van minstens 8 innoverende en coöperatieve leervormen (werkvormen).
  • Je leert hoe je leerdoelstellingen kan behalen door gebruik te maken van interactieve en innoverende werkvormen (instructional design).
  • Je leert je eigen trainingsmateriaal of lesmateriaal 'herschalen' in een logische opeenvolging van interactieve en coöperatieve werkvormen.
  • Je leert vernieuwende en coöperatieve werkvormen faciliteren.

Programma

  • kenmerken van coöperatief leren
  • werken met zelfsturende leergroepen
  • werken met 'proximity trialogues' en andere carrouseltechnieken
  • werken met 'leerstations'
  • werken met object-attributies
  • werken met ruimtelijke opstellingen
  • werken met kaarten en kaartspellen
  • werken met ritme en muziek
  • toepassingsgebieden
  • praktijkdiscussies
  • take-aways

Didactische aanpak

  • Uitgangspunt  is ´leren van en met elkaar´. Volwassenen leren vanuit hun ervaring. Dat houdt in dat de praktijk van jou als deelnemer altijd begin en eind van elk leerproces is. Stapsgewijs worden kennis en vaardigheden aan het bestaande repertoire toegevoegd.
  • Het zelf toepassen van werkvormen op je eigen materiaal en dat uitproberen met een publiek, gevolgd door feedback die weer leidt tot bijsturing, is de rode draad in deze training. 
  • Om voldoende praktijktijd te garanderen worden in deze training maar 10 deelnemers toegelaten.

Leermateriaal

  • HRDA Syllabus: Interactieve werkvormen en Coöperatief leren

Getuigenissen (9)

Een toptraining, aan te raden voor elke trainer, facilitator en lesgever!

- Hilde De Raedt, Trainer - coach, De Raedt Consulting

Ik heb in een veilige omgeving kunnen experimenteren met verschillende activerende en creatieve werkvormen. Mijn rugzak is weer iets meer gevuld. Dankjewel!

- Marieke Reeckmans, Trainer, Telenet NV

Dit is een toptraining! Enorm veel bijgeleerd en veel plezier gehad.

- Nele Belmans, NB Company

Francis is voor mij een bijzonder inspirerende leer facilitator. Ik heb veel nuttige en bruikbare tools ontdekt en uitgeprobeerd op het vlak van collectief leren!

- Martine De Prijcker, Zaakvoerder, trainer, consultant, coach, Horizon Training & Coaching

Deze opleiding is fascinerend, multisensorieel, open, met oog voor iedereen. We hebben geleerd van, met en dankzij elkaar. De workshop heeft me doen nadenken hoe ik met meer impact kan faciliteren. Dit zal ten goede komen aan mijn werk als trainer en facilitator.

- Joris Van Ongeval, HR manager, coach, Van Ongeval Consulting

Ik vond dit een waardevolle training. Ik vond het vooral inspirerend om zelf creatiever aan de slag te kunnen gaan en dit om te zetten in de praktijk. Ik kreeg een leuke manier van trainen aangeleerd van een ervaren toptrainer.

- Youri Younsi, Zaakvoerder, Youco

Ik kreeg de kans om op de valreep deze masterclass mee te pikken, eens te meer weet ik dat toeval niet bestaat. Deze training bracht me inderdaad een scala aan verschillende werkvormen, veel interactie, samen leren en opnieuw fijne mensen en een leuke uitbreiding van mijn netwerk. Francis is een meester learning facilitator! Zeer dankbaar voor deze masterclass op topniveau!

- Inge Huys, Verpleegkundig specialist, AZ Maria Middelares Gent

Francis slaagt er als geen ander in om mijn goesting om te blijven lesgeven aan te wakkeren.

- Birgit Van Vrecken, Lector Engels, Odisee

De trainer inspirereert op zijn geheel eigen en interessante manier!

- Roel Broeckhoven, trainer, Telenet

Trainer

Tamara Lenaerts

Tamara Lenaerts

Tamara Lenaerts is handelsingenieur, theaterregisseur en instructor deep democracy. Zij behaalde een aggregaatsdiploma, volgde een intensieve training in het leiden van groepen en teams en een opleiding tot organisatieopsteller. Ze verdiept zich daarnaast in mindfulness en lichaamswerk.  Tamara werkte de voorbije 25 jaar in de wereld van Learning & Development; een 7-tal daarvan als verantwoordelijke L&D (bij de Federale Overheid en bij de Colruyt Group) en een 9-tal jaar als medebestuurder en coach-trainster bij een bureau voor training, coaching en consulting. Wat leidde tot een uitgebreide expertise in het ontwikkelen en geven van trainingen rond leidinggeven en communicatie, in het begeleiden van teams en in het uittekenen van een trainingsbeleid binnen (overheids)organisaties.  In 2009 richtte ze laDuende op. Vanuit deze organisatie focust zij zich voornamelijk op de procesmatige kant van het werken met leergroepen en teams, op dat wat speelt onder de oppervlakte. Sinds 2016 draagt ze via She & Company ook haar steentje bij aan een vrouwelijkere wereld. De ervaring die ze verwierf met het opzetten van tien vrouwenfestivals en ettelijke -cirkels, vertaalt ze nu ook in een aanbod rond genderdiversiteit naar organisaties.  Haar manier van werken is intens, intuïtief, speels, praktijkgericht, al doende en constructief spiegelend.  Tamara is naast lead trainer ook programmacoördinator van de Opleiding tot professioneel trainer bij HRD Academy.

Subsidiemogelijkheden

  • KMO Portefeuille: HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30% van het bedrag van de training.  Het (eventuele) cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.

  • Vlaams OpleidingsVerlof: HRD Academy heeft een kwaliteitsregistratie behaald voor dienstverleners binnen Werk en Sociale Economie.  Dat wil zeggen dat werknemers uit de privésector onder bepaalde voorwaarden recht hebben op het Vlaams Opleidingsverlof (vroegere Betaald Educatief Verlof).  Opgelet, niet elke HRDA opleiding is erkend voor het VOV, kijk op de individuele opleidingsfiches op de website of de betrokken opleiding erkend is voor VOV.  De opleidingen die erkend zijn, hebben een eigen erkenningsnummer dat start met ODB-...
  • Opleidingscheques voor werknemers: je kan opleidingscheques aanvragen voor opleidingen van HRD Academy die geregistreerd zijn in de Opleidingsdatabank van de Vlaamse Overheid.  Op de individuele webfiches van elke HRD Academy staat vermeld indien de opleiding hiervoor erkend is.
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest. Je krijgt 40 tot 70% van de kosten vergoed.  Opgelet: je moet de premie wel minstens een maand voor aanvang van de opleiding aanvragen.
  • Opleidingscheques Wallonië
  • Werkbaarheidscheque: Eenmanszaken, KMO's en grote ondernemingen kunnen tot € 10.000 steun krijgen om knelpunten rond werkbaar werk binnen de organisatie in kaart te brengen om zo de arbeidsomstandigheden duurzaam te verbeteren.  Nav de Coronacrisis worden deze werkbaarheidscheques tijdelijk uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding waarbij aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van medewerkers.
  • Liberform: Vormingsfonds voor de vrije beroepen
  • Educam: Sectorfonds voor de automotive sector en aanverwante sectoren
  • Co-valent: Vormingsfonds van de sectoren chemie, kunststoffen en life sciences.
  • Logos: Vormingsfonds voor bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek (PC 226)

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

Inschrijven

Data

  • 07.12.202109:00 - 17:00

Locatie

Domein Martinus
Sniederspad 133

2980 Zoersel
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Tamara LenaertsTamara Lenaerts

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

Inschrijven

Data

  • 16.11.202209:00 - 17:00

Locatie

Het Leerklooster
Kloosterstraat 29

9080 Beervelde
België
Bekijk locatie

Trainer

  • Tamara LenaertsTamara Lenaerts

Prijs

€ 730,00 excl. BTW

- 10%Vroegboekkorting

Inschrijven