In dit leertraject ontdek je hoe ook in de wereld van L&D, Lean en Agile kunnen bijdragen tot een vernieuwde aanpak van instructional design, waarin plaats is voor inzichten en leermethodes ontwikkeld door specialisten uit een ware schatkamer van culturele achtergronden, van Augusto Boal en Paulo Freire tot Rabindranath Tagore en Salman Khan.

training

Lean Instructional Design (LID)

Tijd voor een nieuwe kijk op learning & development en instructional design!

Situering

Vind je ook dat het tijd is om met training een andere weg in te slaan? Waarom worden de meeste verworven inzichten uit de pedagogie en de andragogie en project management maar schoorvoetend toegepast in een bedrijfsomgeving? Zou het kunnen dat ‘verandering’ ook in de wereld van opleiding een proces is dat vooral door de stakeholders zelf wordt vertraagd?


Tijd, dus, voor verandering. Lean en Agile zijn tot nog toe concepten die vooral in productie en project management zijn doorgedrongen en daar tot grote, revolutionaire veranderingen, groeiprocessen en rationaliseringen hebben geleid.


In dit leertraject ontdek je hoe ook in de wereld van L&D, Lean en Agile kunnen bijdragen tot een vernieuwde aanpak van instructional design, waarin plaats is voor inzichten en leermethodes ontwikkeld door specialisten uit een ware schatkamer van culturele achtergronden, van Augusto Boal en Paulo Freire tot Rabindranath Tagore en Salman Khan.

Lean Instructional Design (LID) is de kunst van het ontwikkelen en implementeren van een leercultuur in je organisatie zonder 'waste' .  Met 'waste' bedoelen we alle L&D inspanningen die je doet en trainingen of trainingsonderdelen die je aanbiedt, die niet een onmiddellijk en aantoonbaar effect hebben op je core business als organisatie.  'Waste is echter ook: alle L&D inspanningen en leervormen die je NIET aanbiedt die nochtans een onmiddellijk en aantoonbaar effect zouden hebben op de creatie van meerwaarde in je core business.


Spoiler: Na dit leertraject zal je visie op learning & development nooit meer dezelfde zijn!

Doelgroep

Je bent HR verantwoordelijke, verantwoordelijke voor Learning & Development, training coördinator of trainer

Wat leer je in deze opleiding?
  • Je bent vertrouwd met de basisconcepten van LEAN.
  • Je weet  hoe je in learning & development LEAN resultaatgebieden kan formuleren en hoe je het proces van instructional design LEAN kan maken.
  • Je beheerst  de basis van LEAN Learning Needs Analysis (LLNA).
  • Je kent het verschil tussen 'trainen' en 'leren'.
  • Je bent vertrouwd met het concept 'coöperatief leren' en je hebt een visie op de invloed die dit heeft op leren' in je organisatie.
  • Je bent vertrouwd met de concepten 'kleine groepen' en 'semi-autonome leergroepen'.
  • Je bent vertrouwd met leermodellen die steunen op de kracht van semi-autonome leergroepen die worden gefaciliteerd door een leerfacilitator of leerbegeleider.
  • Je hebt geoefend met Agile werkmethodes binnen L&D.
  • Je hebt gewerkt met verschillende technische middelen en applicaties die de facilitator helpen om het leren te faciliteren.
  • Je hebt een oefening gemaakt met (werkelijke of virtuele) leernoden uit je eigen organisatie, op basis waarvan je een op-maat-gemaakt LEAN leertraject hebt ontwikkeld, dat innoverend, prikkelend en resultaatgericht is.
  • Je bent uitgegroeid tot een L&D 'kaizen agent', de belichaming van een proces van 'continuous improvement'.
  • Je kent je weg in de wereld van learning & development en instructional design.
  • Je bent vertrouwd met de inzichten van de belangrijkste denkers en vernieuwers in het vakgebied L&D.
  • Je kan de verworven nieuwe inzichten koppelen aan je eigen (bedrijfs)situatie.
Programma

Dag 1

  • Oefeningen met LEAN: verkenning van LEAN als uitgangspunt, praktische toepassing van LEAN concepten op je eigen L&D processen
  • Het concept 'waste' en wat 'waste' is in de context van L&D
  • Een LEAN manifest voor leren in een organisatie en leren op de werkvloer
  • Analyse van de huidige leer- en trainingspraktijk die er momenteel in je organisatie heerst
  • Toetsing van deze actuele leerpraktijk aan de principes van LEAN
  • Gap analysis van de huidige leercultuur in je organisatie
  • LEAN Learning Needs  Analysis (LLNA): Generische praktijkoefening rond een LEAN methodiek voor het bepalen van leerdoelen in je organisatie


Dag 2

  • Verkenning: werken met (kleine) semi-autonome groepen: oefeningen
  • Exploratie van innovatieve werkmethodes om leerprocessen te stimuleren en te begeleiden: oefeningen
  • Leermodellen en werkmethodes van o.a. Paulo Freire (Pedagogy of the Oppressed), Augusto Boal (Theatre of the Oppressed), Rabindranath Tagore (Natural Learning), Hirotaka Takeushi (SECI) en Ikujiro Nonaka (4ba)
  • Agile, en toepassing van Agile technieken  in Learning & Development
  • Werken met competentie backlogs en cross-functionele leergroepen
  • Visualiseren van het leerproces: werken met Kanban
  • Exploratie van mogelijke verhoudingen tussen leergroepen, leerfacilitator en (digitale) leerplatformen
  • Leren van Salman Khan en de principes van Khan Academy
  • Werken met  korte, incrementele leerresultaten (SCRUM leer-sprints) en relevante meettechnieken
  • Lean Instructional Design (LID): individuele opdracht


Dag 3 - na 3 weken

  •  Alle deelnemers presenteren hun individuele opdracht
  • Feedback, intervisie
  • Opzetten van onze eigen LID leergroep (forum gedurende nog eens drie weken)
Didactische aanpak
  • Theoretische modellen en structuren worden aangebracht aan de hand van individuele opdrachten en oefeningen in groep. Heel veel interactie en heel veel intervisie. De theoretische inzichten worden dus onmiddellijk praktisch toegepast.
  • Heel praktijkgericht: de essentie van Lean wordt meteen toegepast in jouw eigen L&D realiteit.
  • De training is erop gericht om je onder te dompelen in een totaal andere aanpak van leren in een organisatie en leren op de werkvloer.
Cursusmateriaal
  • HRDA Syllabus: Lean Instructional Design (LID)
  • Multimedia bibliotheek op leerplatform
Verder ...

Meer informatie over Lean Instructional Design vind je op:

Trainers
Francis Laleman
Francis Laleman

Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom.

Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom.

Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen.

Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Prijs

€ 1750, exclusief BTW


Vroegboekkorting
: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.



KMO PORTEFEUILLE

HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.

 


OPLEIDINGSCHEQUES VOOR WERKNEMERS

HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.

 


SUBSIDIE BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST

Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  De subsidie bedraagt 50% van de opleidingskost.  De aanvraag moet binnen de 30 kalenderdagen vanaf de startdatum van de opleiding aangevraagd worden.  Meer informatie vind je hier.  Om van deze subsidie te kunnen genieten heb je van ons volgende documenten nodig: een kopie van de offerte, een kopie van de factuur of het inschrijvingsbewijs, de programmafolder, het CV van de trainer en een lijst van referenties.  Op eenvoudige vraag, sturen we je deze documenten.

Inschrijven
Locatie Data & uren Inschrijven

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Bekijk een plannetje
3 juni, 4 juni en 9 september 2019 telkens van 9u tot 17u» Inschrijven
Contactgegevens

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in onze cookiebeleid