Dankzij dit leertraject slaag je erin om een sterke online aanwezigheid op te bouwen die klanten naar je toe trekt zonder pusherig over te komen. Je bouwt een krachtig netwerk uit op Linkedin, Twitter en Facebook dat jou als professional blijvend doet groeien en leren. Je ontdekt jouw specifieke digitale stem en zet die doelgericht in om levenslang te leren.

training

Vind je digitale stem! - Nieuw

Een sterke online aanwezigheid uitbouwen. Connect | share | lead

Situering

Onze digitale stem is de stem die we verheffen via social media. Zowel 'buiten' (denk aan LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram) als 'binnen' (Microsoft teams, Yammer, Whatsapp, ...).  Sommigen doen dat door schreeuwerig aanwezig te zijn waarbij het continu spuien van informatie vooral voor lawaai en irritatie zorgt en niet voor een sterke online aanwezigheid.


Hoe kan het dan beter?

  • Hoe bouw je een sterke online aanwezigheid uit die klanten naar je toetrekt zonder pusherig aanwezig te zijn?
  • Hoe vertaal je je kennis en inzichten in berichten die écht gelezen worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen de moeite nemen te reageren zodat ook jij continu leert?
  • Hoe bouw je online een netwerk uit?
  • Hoe kan je levenslang leren via jouw digitaal netwerk?

Dit en nog veel meer leer je in het leertraject Vind je digitale stem!


Waarom wint onze digitale stem aan belang?  Een sterke online aanwezigheid: wat brengt het op?

  • Buiten: met onze externe digitale stem laten we onze klanten weten wat onze expertise is. Het zorgt voor klantenbinding, ook wanneer we de klant niet fysiek zien. Sociale media laten ons ook toe te luisteren. Luisteren naar waar onze klanten wakker van liggen. Luisteren naar wat onze concurrenten doen.  Door onze kennis online te delen, bouwen we bovendien netwerken uit. Die laten ons toe sneller een antwoord te vinden op onze vragen. We winnen aan snelheid. We groeien.
  • Binnen: met onze interne digitale stem laten we duidelijk weten wat we in onze mars hebben als professional. We delen onze kennis en daardoor gaan we bewuster om met onze expertise en talenten. Ook intern bouwen we netwerken uit: een sterke manier om een levenslang leerder te worden.


Onze digitale stem vinden is echter niet zo vanzelfsprekend.  Die veronderstelt immers een andere mindset. En nieuwe skills. 

Andere mindset:

  • van 'know-it-all' naar 'learn-it-all'
  • op weg naar meer transparantie en openheid
  • reflective practice: tijd willen maken om na te denken over je kennis
  • van delen van nieuws en informatie naar het delen van ook kennis en inzichten
  • niet bang zijn om je kwetsbaar op te stellen
  • bereid zijn vragen te stellen aan je netwerk


En nieuwe skills:

  • Je moet ervoor zorgen dat je boodschap gelezen wordt.  Het is immers de ontvanger die beslist of hij het leest – niet meer de zender.
  • De taal is korter – sexier – meer call to action.
  • En het is niet meer alleen tekst (visuals – video – slideshare – podcast - …).


Het leertraject Vind je digitale stem! helpt je deze nieuwe skills onder de knie te krijgen.  De veilige opbouw van het traject stimuleert je om langzaam maar zeker een sterke online identiteit uit te bouwen. Niet door pusherig aanwezig te zijn maar door je eigen kennis te delen en in dialoog te gaan met het netwerk.  Op die manier beheers je langzaam maar zeker ook de nieuwe 'digitale mindset'. 


Het leertraject vertrekt van onderstaand 3C-model.

Doelgroep

Iedereen die een digitaal netwerk wil uitbouwen en onderhouden en online aanwezig wil zijn.  Of professionals die een leercultuur willen opzetten in organisaties.  We denken bijvoorbeeld aan HR professionals, leidinggevenden, trainers, coaches, consultants en kenniswerkers.

Wat leer je in deze opleiding?
  • Je hebt je digitale stem gevonden. Je weet precies hoe je je kennis kan delen op de sociale media zonder 'pusherig' aanwezig te zijn.  Je kan sterk reageren op de posts van anderen.
  • Online gaan is een bewuste activiteit geworden : je gaat gericht op zoek naar informatie en mensen.
  • Je hebt vertrouwen opgebouwd online. Mensen weten dat je niet alleen je eigen kennis deelt, maar ook die van anderen.
  • Je weet precies hoe je ervoor kan zorgen dat mensen écht reageren op jouw posts, op zo’n manier dat hun feedback jou doet groeien.
  • Je hebt een netwerk uitgebouwd. Een netwerk dat jou sterker maakt als professional. Omdat je van hen leert. Omdat je hen vragen kan stellen en om feedback kan vragen.
  • Je bent niet bang om ook 'work in progress' te delen.
  • Je hebt stappen gezet om een levenslang leerder te worden. Aanwezig zijn op social media is immers niet een doel op zich maar een krachtig middel om continu te leren en aan het stuur te staan van je eigen ontwikkeling.
  • Je hebt geproefd van verschillende soorten digitale taal (tekst, video, podcast, sldeshare, visuals …). Je weet welk kanaal en welk medium het beste bij jou past.
  • Je kan klanten inspireren door je digitale stem.
  • Je kan je digitale stem 'binnen' en 'buiten' de organisatie laten horen.
Programma

Deel 1: Workshop van een halve dag

  • weerstand tegen kennisdeling
  • vooroordelen social media
  • dynamiek email versus online communities
  • aan de slag: eerste oefeningen


Deel 2: Drie manieren om deel te nemen aan online kennisstromen

  • Consume.  Fish and learn.  Op een gerichte manier op zoek naar mensen én informatie.
  • Contribute = Less noise, more signal.  Maak geen lawaai.  Voeg betekenis toe!  Verspreid kennis van anderen.
  • Create = Showing work in progress.  Deel niet alleen afgewerkte producten.  Stel vragen.  Deel je denkproces.


Deel 3: Ontdek je digitale stem

  • Word verliefd op digitale taal! Taal is niet alleen tekst.
  • Video killed the radiostar.  Over de drempel heen met je eerste video.
  • De kracht van slideshare.  Do's and don'ts.


Deel 4: Afsluitende workshop van een halve dag

  • Online leiderschap
  • Levenslang leren
  • Hoe online vertrouwen wekken?
  • Reflectie over het leertraject
  • Celebratie
  • Volgende stappen en ROI van het traject


Een schematische voorstelling van het traject: Traject Vind je digitale stem!

Didactische aanpak
  • Het traject start met een workshop van een halve dag. Daarna kan er van 'om het even waar' (digitaal) geleerd worden.
  • Elke week krijg je per mail 1 korte tekst en 2 oefeningen die je online doet. Het lezen van de tekst en het maken van de oefeningen online neemt per week ongeveer 20 minuten in beslag.
  • Op het einde van elke week is er een videoconferentie in kleine groepjes van 4 personen. De facilitator speelt dan verschillende rollen: ze geeft nog meer inhoud, ze zorgt ervoor dat je reflecteert over je leerproces en dat jullie elkaar feedback geven. Als deelnemer groei je door de rol op te nemen van peercoach.
  • De doorlooptijd van het traject is 7 weken.
  • Het traject wordt afgesloten met een workshop van een halve dag.
  • Maximum aantal deelnemers: 12.
Praktische informatie
  • Voor de videoconferenties gebruiken we de software 'Zoom' die je kan installeren op je computer.
Getuigenissen en referenties
  • Dit leertraject is een topper.  De ROI is fantastisch!  Sociale media zijn geen doel op zich, ze zijn een middel om het volgende te bereiken: continu leren, een netwerk uitbouwen en bijdragen aan je organisatie.  Alle oefeningen dragen bij tot dit inzicht.  De absolute topper waren de oefeningen met video (Paul Verschueren, directeur Federgon).
  • Ik heb nu een scherper beeld over mijn 'online identity'.  Ik weet nu hoe ik het liefst mijn stem laat horen op sociale media.  Dankzij dit traject ben ik veel bewuster en met meer zelfvertrouwen actief op sociale media.  Ik vond mijn digitale stem: één die via verschillende kanalen deelt, luistert en in dialoog gaat met anderen.  Elke week boekte ik duidelijke vooruitgang dankzij de teksten, de oefeningen en de wekelijkse videoconferentie.  Ik kreeg een overvloed aan nuttige tips en tricks.  Kortom: elke module smaakte telkens naar méér (Yoav Nir, auteur van het boek 'Game Changing Innovation').
Trainers
Isabel De Clercq
Isabel De Clercq

Kan technologie de cultuur van een organisatie veranderen? Hoe geeft de digitale werkplek vorm aan het Nieuwe Werken en het Nieuwe Leren? En hoe leiden social media tot meer zelf-leiderschap? Dat zijn vragen waar Isabels hart sneller van gaat kloppen. Ze is de auteur van de best-seller 'Social Technologies in Business.  Connect | Share | Lead'.  Het boek werd gepubliceerd in 2017 en gaat intussen de wereld rond. In september 2018 wordt het boek opnieuw uitgegeven in het Duits door de uitgeverij verbonden aan de Frankfurter Allgemeiner Zeitung.  Isabel combineert thought leadership over social technologies met een sterke didactische expertise. Ze is ook gastspreker bij de Universiteit van Antwerpen en de Solvay Business School in Brussel.  Ervoor zorgen dat werk gezonder is én meer collaboratief. Ertoe bijdragen dat er minder 'lawaai' is op social media. En mensen helpen om hun digitale stem te ontdekken. Dat is de roeping van Isabel.  Enkele van haar klanten zijn: de Europese Commissie, Daimler (Duitsland), Robert Bosch (Duitsland), DEME, ON Semiconductors, BNP Paribas Fortis, KBC, Proximus, ABN Amro NL.

Prijs
  • € 1750, exclusief BTW
  • Vroegboekkorting: 10% korting bij inschrijving ten minste 2 maand voor de startdatum van de training.

KMO Portefeuille

HRD Academy is erkend voor de subsidie van de KMO Portefeuille. Indien uw organisatie aan de voorwaarden voldoet, betaalt de Vlaamse Overheid 30 tot 40% van het bedrag van de training.  Het cateringbedrag tot 25 euro per dag per persoon komt ook in aanmerking.  Het BTW bedrag niet, dat wordt rechtstreeks aan HRDA betaald.  Erkenningsnummer van HRD Academy: DV.O202520.  Meer informatie: klik hier, bel naar 1700 of contacteer HRDA op +32 (0) 9 336 31 64.

 


Opleidingscheques voor werknemers

HRD Academy is ook erkend voor de opleidingscheques voor werknemers via VDAB. Klik hier voor meer informatie.

 


Subsidie Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Als de KMO of je zelfstandige zaak gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kan je voor het volgen van de training een subsidie aanvragen aan dit Gewest.  De subsidie bedraagt 50% van de opleidingskost.  De aanvraag moet binnen de 30 kalenderdagen vanaf de startdatum van de opleiding aangevraagd worden.  Meer informatie vind je hier.  Om van deze subsidie te kunnen genieten heb je van ons volgende documenten nodig: een kopie van de offerte, een kopie van de factuur of het inschrijvingsbewijs, de programmafolder, het CV van de trainer en een lijst van referenties.  Op eenvoudige vraag, sturen we je deze documenten.

Inschrijven
Locatie Data & uren Inschrijven

Domein Martinus
Sniederspad 133
2980 Halle-Zoersel

België

Bekijk een plannetje
Het traject begint met een workshop van een halve dag op 5 februari 2019 van 13u30 tot 17u. Daarna zijn er wekelijks videoconferenties (1u) in kleine groepjes op 12 februari, 19 februari, 26 februari, 14 maart en 21 maart 2019. Het traject eindigt zoals het begonnen is met een halve dag workshop op 28 maart 2019 van 13u30 tot 17u.» Inschrijven

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Bekijk een plannetje
Het traject begint met een workshop van een halve dag op 3 oktober 2019 van 13u30 tot 17u. Daarna zijn er wekelijks videoconferenties (1u) in kleine groepjes op 10 oktober, 17 oktober, 24 oktober, 7 november en 14 november 2019. Het traject eindigt zoals het begonnen is met een halve dag workshop op 21 november 2019 van 13u30 tot 17u.» Inschrijven
Contactgegevens

Domein Martinus
Sniederspad 133
2980 Halle-Zoersel

België

Contactgegevens

Het Leerklooster

Kloosterstraat 29

9080 Beervelde

België

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in onze cookiebeleid