Waarom kiezen voor leeroplossingen?

Traditionele bedrijfstrainingen

Het Vlaamse opleidingsland biedt veel ad hoc trainingen die 1 dag of een aantal dagen duren en waarbij de deelnemers op het eind van de training tevreden zijn.  Sowieso goede opleidingen, dus, zou u denken?

Niet noodzakelijk, het feit dat deelnemers tevreden zijn na een training is onvoldoende.  Het wordt tijd dat opleidingen geëvalueerd worden op hun toegevoegde waarde aan de werksituatie van de deelnemers en aan de doelstellingen van de organisatie. 

  • Is de deelnemer nu competenter in het uitoefenen van de job? 
  • Is een organisatiedoel bereikt met deze training? 
  • Is een probleem van de organisatie aangepakt met deze opleiding?
  • Past de deelnemer het geleerde blijvend toe in zijn werksituatie (transfer)?


Dat zijn de echte vragen die na een training gesteld zouden moeten worden.

Volgens onderzoek slaagt slechts 16% van de deelnemers van bedrijfstrainingen erin om het geleerde succesvol toe te passen in de werksituatie!  U stuurt dus bvb 10 medewerkers op een dag training en betaalt hiervoor bvb 10 x 550 euro = 5500 euro.  84% van uw 5.500 euro (4620 euro!) heeft u dus eigenlijk besteed om ervoor te zorgen dat uw medewerkers een aangename dag hebben gehad (in het beste geval).  Want 84% slaagt er niet in om het geleerde toe te passen tijdens het werk!
Naast het feit natuurlijk dat uw medewerkers die dag niet productief zijn voor uw organisatie. 


Voor wie meer wil weten over deze studie, verwijzen we graag naar Wick, C.W.W., Jefferson,A.M., Pollock, R.V.H.  Learning transfer: the next frontier.

Toch nog even dit meegeven: onderstaande top 5 werd als reden opgegeven voor het gebrek aan transfer van het geleerde naar de werkplek (geordend, waarbij 1 de reden was die meest opgegeven werd):

  1. Conflicterende prioriteiten van deelnemers
  2. Deelnemers verwachten geen opvolging na de training
  3. Gebrek aan steun/opvolging van de directe chef
  4. Geen meetsysteem om de toepassing in de praktijk te meten
  5. Tijdsgebrek bij trainers om na de training de deelnemers te blijven coachen


Dankzij de HRDA methodiek voor leeroplossingen worden maximale inspanningen gedaan om ervoor te zorgen dat we een leertraject uittekenen dat als einddoel heeft:

  • Het oplosssen van een organisatieprobleem
  • Het behalen van een organisatiedoel
  • Het competenter worden van medewerkers in de uitvoering van hun job: dus er worden echt competenties aangeleerd!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in onze cookiebeleid